השופטת אסתר חיות
השופטת אסתר חיותצילום: אסתי דזיובוב/TPS

בג''ץ קבע היום (חמישי) כי מפלגת אגודת ישראל תחויב להסיר את הסעיף מתקנון המפלגה המונע מנשים להתמודד ברשימתה.

הפסיקה, שניתנה על ידי נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, קובעת כי מפלגת אגודת ישראל מחויבת לתקן במהלך שלושת השבועות הבאים את תקנון המפלגה, כך שיתאפשר לנשים להיות חברות באגודת ישראל.

בג"ץ כיוון לסעיף בו נאמר כי "כל איש יהודי מבן 18 שנה ומעלה" יכול להיות חבר במפלגה, כשהמשמעות היא שרק גבר יכול להתמודד ברשימה ולא אישה.

למרות זאת מדובר בהצהרה דקלרטיבית בלבד. כבר לפני חודשים אחדים הבהירה המפלגה כי היא מוכנה למחוק את הסעיף ממנו משתמע כי אישה אינה יכולה להתמודד.

עם זאת, הבהירה אגודת ישראל כי נשים תמשכנה שלא להיות חלק מהייצוג החרדי בכנסת, לפי הוראת מועצת גדולי התורה.

השופטת חיות הבהירה כי מבחינה משפטית, תיקון הסעיף הבעייתי יספק את המענה לעתירה. "מבחינה משפטית העתירה באה על סיפוקה", כתבה והוסיפה כי "היה ובעתיד, חרף העדר כל מניעה תקנונית ומשפטית להצטרפותה של אישה כחברה במפלגה, תימנע הצטרפות כזו מאישה כלשהי העומדת, לטענתה, בדרישות הקבועות בסעיף 6(א) לתקנון, ניתן יהיה להידרש לסוגיות הנובעות מכך בהליך מתאים, ככל שיוגש", כותבת נשיאת 'העליון', כשאליה מצטרפים השופטים חנן מלצר, ניל הנדל, עוזי פוגלמן וג'ורג' קרא.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) הגיבה בקורת רוח לפסיקה. "שהחיינו וקיימנו. היסטוריה. כבוד לפעילות החרדיות פורצות הדרך. ניצחתן".

המועמדת לרשימת 'יש עתיד', תהלה פרידמן, מסרה כי "יש דרך ארוכה עד שבאמת תהיה אשה חרדית במקום ראלי באגודת ישראל. אבל היום התקדמנו צעד גדול. לא רק הנשים החרדיות שנאבקו תקשה על הזכות הבסיסית לייצג את עצמן ולהשמיע קול, אלא כל מי שיודע שפוליטיקה ששותפות בה נשים היא הוגנת יותר, מייצגת יותר וטובה יותר".

גם בתנועת הנשים החרדיות "נבחרות" בירכו על קביעת בג''ץ, "בקרב הציבור החרדי ישנן נשים איכותיות היכולות לחזק את הציבור החרדי ולשרת אותו באמונה תוך שמירה על ייחודיותו וערכיו. אנו קוראת לראשי המפלגות החרדיות להבין כי הגיע הזמן לתת קול ל-50% מהציבור החרדי ולצרף אישה חרדית לרשימת המפלגה לכנסת''.