שר התחבורה וחבר הקבינט הביטחוני, ישראל כץ (הליכוד), שוחח עם בן כספית ואריה אלדד והסביר מדוע החליטו צה"ל והרמטכ"ל לסיים את מבצע מגן צפוני לאיתור מנהרות טרור בצפון הארץ.

עוד התייחס כץ לפעולה החשאית של כוח צה"ל שהשתבשה, למפלגתה של אורלי לוי אבקסיס, להמשך כהונתו של בנימין נתניהו וגם - איך לא - לשיבושים ברכבת ישראל.

"מגיעות לצה"ל ברכות, בייחוד לרמטכ"ל שהיה הדוחף הראשי לאישור המבצע. היום אחרי שצה"ל פעל תוך שימוש ביכולות המודיעיניות, טכנולוגיות והמבצעיות ברמה גבוהה ניתן לומר ששמנו קץ לפרויקט המנהור החודר של המנהרה ולכל החלום של נסראללה לכבוש שטח מארץ ישראל".

למה כבר הסתיים המבצע?

"פעלנו נגד מנהרות חודרות לישראל. אנחנו משוכנעים ששמנו קץ לאיום החמור הזה. מי שניסע להמעיט בערכו של המבצע מן הראוי שיחזור בו. זה היה פרויקט מספר אחד של החיזבאללה, יותר מפרויקט הדיוק. בנוגע לשאר הדברים שנותרו בלבנון אנחנו פוקחים עין ועוקבים. אם יהיה חשש שדבר כזה עלול להוות איום על ישראל – נפעל".

ראש הממשלה לקח היום אחריות בקולו על סיפור ההפצצה בשבת בשדה התעופה בדמשק. למה זה נחוץ? פעם קודמת שנפל המטוס הרוסי האשימו אותנו ושאלו למה התרברבנו ושעדיף לעשות דברים בשקט.

"היה כאן מסר לאיראן ולעולם. זו מדרגה של אמירה וזה גם מסר לרוסים שאנחנו כאן אחרי שטענו שישראל לא תעז עוד לפעול בסוריה ולתקוף מטרות. אנחנו גם תוקפים וגם לוקחים אחריות על זה".

יש תיאום עם הרוסים בנושא?

"אין תיאום, יש מציאות. רוסיה מבינה את האינטרס של ישראל, מבהירה מה חשוב לה ואם הרוסים מגיבים אנחנו משיבים להם אך לא באופן יזום. יש גם חשיבות להידברות הישירה בין רה"מ לנשיא רוסיה כי ברור שנשיא רוסיה הוא יותר מכיל מאשר הכוחות בשטח".

בינתיים חמאס רוקד לנו על הראש עם המודיעין שהצליח להשיג מההתקלות בעומק עזה.

"כשעם ישראל ידע את הפרטים של מה שהיה שם הוא יחבק ויצדיע לפעילות הלוחמים שלנו שם. הם פעלו גבורה עצומה. בעיקר סגן אלוף מ' שפעל בגבורה עילאית".

חמאס היה מרוקן את כל בתי הכלא בישראל אם אחד מהחיילים היה בידיו.

"בהחלט. היה כאן מצב מאוד מורכב ובעייתי מאז שחמאס עלה לשלטון בעזה וטוב שבעוז רוח מדהים של לוחמים ולוחמות נעשו כאן דברים".

מודיעינית אכלנו אותה. משדרים את התמונות של סגן אלוף מ' שאסורות בארץ לפרסום.

"אני לא חושב שהם נחשפו למידע משמעותי. הם חייבים להציג איזושהי תמונה".

יש דיווח על כך שג'ון בולטון ביקש מהפנטגון תוכנית לתקיפה באיראן. אתה שר המודיעין, אתה אמור להכיר את זה.

"זה הליך פנים אמריקאי. הנשיא עצמו אמר שבמידה והוא יטיל סנקציות מאוד חריפות ואיראן תנקוט בפעולות צבאיות היא תספוג מכות שאף אחד בהיסטוריה לא ספג. אני חושב שלארה"ב יש תוכניות לתקיפת איראן מכל הסוגים".

שר התחבורה היה בלאומיאדה?

"כן. אחרי שנים שלא הייתי הגעתי לאירוע".

אתה מתחבר להכפשות של יואב גלנט לכיוונו של בני גנץ?

"אני לא אכנס לאמירות כאלה ואחרות. גנץ ואני מאותו הכפר. הוא נולד בכפר אחים ואני אשתדל להתמקד בדעות שיביע ולא לעברו הצבאי".

יש תחושה שכרטיס הכניסה לליכוד או למעגל בבלפור הוא לגדף רמטכ"ל לשעבר שנכנס לפוליטיקה.

"הדבר החשוב מבחינתי הוא להצביע לליכוד בראשות כמפלגה הגדולה".

69% אחוזים מהאנשי הלאומיאדה חשבו שנתניהו צריך להמשיך לכהן גם אם יוגש נגדו כתב אישום. זה אומר שכמעט 30% חשבו שלא.

"אתה מתאר 70% תומכים בנתניהו תמיכה גורפת. זה מאפיין מאוד את מצביעי הליכוד בייחוד כאנטי למפלגות שממול".

בנושא אחר, הרכבת מאשקלון לתל אביב נסעה היום מרחובות לבאר שבע.

"אני נכנסתי לתפקידי לפני כמעט עשר שנים, יותר מהכפלתי את מספר הנוסעים הרכבת. פתחתי 20 תחנות, רובן בפריפריה. חיברתי את כולם למרכז ברשת אחת של רכבות וכבישים. רכבת ישראל בצמיחה".

אומרים שההתעקשות שלך לפתוח את הקו בירושלים היא שגרמה לבלאגן.

"יש בעיות ברכבת. מצד אחד ביקוש וצמיחה כשירות מתבקש ומצד שני צורך להיערך בצורה משמעותית. את הקו לירושלים פתחתי על דעת כל הגורמים המקצועיים ברכבת. לא צריכות להיות תקלות. בינתיים בקו לירושלים נסעו מעל חצי מיליון אנשים בנסיעות ההרצה. אני רגיל להוציא פרויקטים יומרניים כשבהתחלה כולם מטילים ספק ולבסוף כולם שותפים. בישראל כמו בישראל - או שמותחים ביקורת או שרוצים קרדיט. העיקר שישראל הופכת להיות מדינה מודרנית ומתקדמת".