הפגנה נגד תנאי הכליאה של הנערים
הפגנה נגד תנאי הכליאה של הנעריםצילום: קרן פרלמן/TPS

ראשי ישיבת "פרי הארץ" ברחלים, הרב יהודה ליבמן והרב דוד בן נתן, שתלמידיהם נעצרו בחשד לרצח הפלסטינית עאישה ראבי, פונים היום (ראשון) במכתב גלוי לראש הממשלה, לשרים, לרבנים, מחנכים ולאישי הציבור בישראל.

במכתב, שנשלח לאחר שארבעה מתוך חמשת הקטינים שנעצרו כבר שוחררו לביתם, קוראים הרבנים להוצא מסמכות השב"כ חקירות פליליות של נערים ולהפנות את הכוח ואת המשאבים נגד אויבי ישראל. בנוסף מבקשים הרבנים להפנות את המשאבים הרבים להשקעה בחינוך נערי הגבעות.

"לפני כארבע שנים חברנו יחד להקמת מסגרת חינוכית לנערי ישראל, ברוח חסידית ארץ ישראלית" נכתב במכתב. "מסגרת של ישיבה קטנה, באווירה משפחתית של יראת שמים, קדושה, טהרה ושמחה בעבודת ה', תוך עיסוק בבניין האישיות של הנערים בשנים המשמעותיות בחייהם. בחזוננו אנו רואים את בוגרי הישיבה מוצאים את מקומם בישיבות הגבוהות, בישיבות ההסדר, בשירות הצבאי, בלימודי השכלה גבוהה, במקצועות חופשיים, בהתיישבות, בגרעיני משימה חברתיים ובכל מקום שיוכלו לתרום לחברה ולעם את תרומתם האישית".

עוד הוסיפו ראשי הישיבה במכתבם, שדרכם החינוכית סותרת את מה שמנסים לייחס לתלמידיהם. "כולנו יחד, ההורים והמחנכים עוסקים לילות כימים בחינוך מלא רגישות חום ואהבה, בדרכנו החינוכית. אנו מחנכים לאהבת ישראל ולשותפות במשימות לאומיות מתוך אחריות ומתוך אמירה ברורה, שלא לעשות חלילה מעשים של פגיעה או נזק לאחרים. אנו מכוונים ככל יכולתנו, שיהיו שותפים ופעילים במעשים מועילים וטובים".

מלווה מלכה מול מתקן השב"כ

בהמשך המכתב עוברים הרבנים לתקוף את התנהלות השב"כ במהלך החקירה: "בחודשיים האחרונים, אנו חווים התנהלות חסרת אחריות ודורסנית, של המחלקה היהודית בשירות הביטחון הכללי. זה התחיל באווירה עניינית של רצון להגיע לחקר האמת, ומהר מאוד, הפך לחקירה ברוטאלית המאשימה את כלל התלמידים, את הוריהם, ואת המסגרת החינוכית כולה באשמה שאין לה כל ראיה".

עוד הוסיף הצוות החינוכי: "איננו מצליחים להבין, איך חקירת אירוע של זריקת אבנים על רכבים עם תוצאות טראגיות, הפך למסע תקשורתי ויחצני על חשיפת ארגון טרור חדש. כל ההתנהלות מנותקת מהמציאות, ומנוגדת לכל היגיון. חייבים לזכור, כי מדובר בתלמידים צעירים ורכים בשנים, וכל אופן ההתנהלות מזיקה לנפשם, ועלולה להשאיר חלל של כאב ונתק, מכל מערכות החיים הסובבות אותם"

לטענת הצוות החינוכי, הדרך בה טופלה הפרשה תוך החלשה של הצוות החינוכי ופגיעה באמון הציבורי של עשרות הורים ומשפחות רק פגעה במסגרת החינוכית של הישיבה. "תהליך באופן שכזה, פוגע בעיקר באמון הנצרך בעולם המבוגרים הסובב אותם, ובמערכות החינוך והשלטון. מדוע כל זה לא נעשה במקרי חקירה שכאלו?" שואלים הרבנים ומוספים: "יש תחושה שמרוב לחץ של גורמי החקירה להביא תוצאות, איבדו שם את שיקול הדעת הציבורי ואת טובת הכלל. אנו דורשים בכל לשון, הרפו מאיתנו, תנו לנו לתקן את הנזק שכבר נעשה".

''אנו קוראים לראש ממשלת ישראל, לשרים, לכל אנשי הציבור בישראל, ולמנהיגים הרוחניים והחינוכיים, להצטרף אלינו לקריאה הטבעית והברורה מאליה - השאירו את שירות הביטחון הכללי, מחוץ למעגל העוסק בחקירת נערים החשודים בפלילים, הפנו את מיטב הכוחות, לביטחון ישראל כנגד אויבי ישראל. העצימו במשאבים ובכלים חינוכיים, את המסגרות העוסקות בנערים, הזקוקים לתמיכה אוהבת ומחבקת, מתוך רצון של אמת, לגדלם להיות אנשים טובים, שיוסיפו את תרומתם האישית, למען העם והחברה בישראל".

"הננו מקווים ומצפים שפנייתנו זאת, תיפול על אוזניים קשובות ורגישות, בתפילה שהגל העכור הזה יחלוף מעל ראשנו במהרה, שכל התלמידים ישוחררו ללא אשמה, והחיים בישיבה יחזרו למסלולם הבריא, ואז נתפנה באמת לתפקידנו ושליחותינו", כתבו הרבנים.