שולטס ווקנין בירושלים
שולטס ווקנין בירושליםצילום: עזרא לנדאו

שר הדתות ההונגרי מיקלוש שולטס הגיע בצהריים (ראשון) לפגישה עם שר הדתות יצחק וקנין (ש"ס), כשהוא מלווה ברב שלמה כובש, הרב הראשי של איגוד הקהילות היהודיות בהונגריה.

בפגישה השתתפו גם שגריר הונגריה בישראל לוונטה באנקו וסמנכ"ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג.

השר וקנין התייחס לתמיכה של ממשלת הונגריה בקהילה היהודית ההונגרית והודה על כך לנציגים ההונגריים. בנוסף, העלה השר וקנין בפני השר שולטס את החשיבות הרבה של מיגור האנטישמיות בהונגריה ובאירופה כולה.

השר שולטס והרב כובש סיפרו לווקנין על החלטת ממשלת הונגריה להשקיע 1.5 מיליון יורו בשנה החל מ-2019 במאבק באנטישמיות ברחבי אירופה כולל תמיכה בפעילות במגוון זירות: במערכות המשפט והחינוך, במערכות ממשלתיות וציבוריות. בכלל זה, יוקם קו חם, שיהיה נגיש בכל רחבי אירופה, לדיווח על תקריות אנטישמיות.

את הפעילות ברחבי אירופה יובילו אנשי ארגון Action and Protection Foundation בבודפשט, שהוקם בשנת 2012, בידי הרב שלמה כובש. לשם כך תורחב פעילות הארגון ותאוגד במסגרת ארגון חדש בשם הליגה נגד אנטישמיות באירופה (Action and Protection League of Europe). השלוחה המרכזית של הארגון תפעל מבריסל, בירת האיחוד האירופי.

במסגרת הפגישה, השר וקנין הודה למקבילו ההונגרי על העברתו של מוזיאון השואה החדש בבודפשט לבעלות קהילת עמי"ך. הרב כובש אמר "בתור נכד לניצולי שואה, דור שביעי בהונגריה, ד״ר להיסטוריה ורב של הקהילה האורתודוקסית אני גאה להוביל את הקמת המוזיאון החדש שינציח את זיכרונם של היהודים שנרצחו. כל תלמידי תיכון בהונגריה יחויבו לבקר במוזיאון. מדובר בהזדמנות היסטורית להעביר את הסיפור של הקהילה היהודית ההונגרית שנמחקה כמעט כולה בשואה לדור הצעיר של ההונגרים ובזה לשנות את יחסו של דור שלם כלפי זיכרון השואה".

הרב גולדברג הודה לשר ההונגרי על יחסה האוהד של ממשלת הונגריה כלפי הקהילה היהודית. בסיום הפגישה הזמין שר הדתות שולטס את השר לשירותי דת וקנין לביקור בהונגריה.