אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

בסיכום בין שרת המשפטים איילת שקד, ח"כ מיקי זוהר, ח"כ אסנת מארק ולשכת עורכי הדין, הוחלט להעמיד את ציון המעבר בבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין על 60 (במקום 65).

החלטה זו מבוססת על השוואת ציון המעבר לציון הנהוג במקצועות מוסדרים אחרים, ביניהם: רואי חשבון, שמאי מקרקעין, יועצי מס ויועצי השקעות, וכן על ההבנה שהתגבשה אצל כלל הגורמים, כולל הוועדה הבוחנת, לפיה זהו ציון המעבר הראוי בבחינה, בהתחשב בשינוי המתכונת ובמבנה הבחינה החדש, הכולל לראשונה ניקוד על מטלת כתיבה וכן פרק העוסק בדין המהותי ופרק העוסק בסדרי דין.

על פי הסיכום, ציון המעבר המעודכן (60) יהיה בתוקף לכל בחינות ההסמכה הבאות, וכן יחול על מי שנבחנו בשלושת מועדי הבחינה האחרונים שנערכו במתכונת החדשה. טקס הסמכה ייעודי למי שיעברו את הבחינה בעקבות שינוי ציון המעבר ייערך עד לחודש מארס 2019.

כחלק מההסכמות בין הצדדים סוכם כי מי שניגשו לאחד משלושת מועדי הבחינה האחרונים וקיבלו ציון בטווח שבין 50-59 יוכלו לגשת למועד בחינה מיוחד, שבו תיערך בחינה על פי המתכונת הקבועה בחוק, בהיקף מצומצם שהוועדה הבוחנת תקבע לגביה רשימת מיקוד מצומצמת. מועד הבחינה המיוחד ייקבע בהתייעצות עם המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, בהתאם לקבוע בתקנות.

יצוין כי הסיכום האמור גובש לאחר היוועצות בחברי הוועדה הבוחנת, שנתנו הסכמתם למהלך.

שרת המשפטים שקד אמרה כי "החקיקה שאושרה בהכנה לשניה ושלישית איננה פתרון נכון. אסור היה להוריד את רף המעבר ל 50. בתקנות החדשות נציב את עורכי הדין בשורה אחת עם מקצועות אחרים כמו רואי חשבון. ההסכמה שהושגה בין כל הגורמים הנוגעים בדבר תפעל למען מאות מתמחים שחסרו להם נקודות ספורות כדי לקבל את ההסמכה כעורכי דין. אני מודה ליו"ר הוועדה הבוחנת השופט שוחט, לועדה כולה על עבודה מסורה, לח"כ מיקי זוהר ולמנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור על ההסכמה המשותפת והמאוזנת אליה הגיעו לטובת כלל הנבחנים".

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד אמר כי "לצערי חוק המתמחים טרם התקדם להצבעה בכנסת משום שראש הממשלה עדיין לא הספיק להכריע בנושא. בכל מקרה חשוב לציין שישנו סיכון ממשי שגם אם החוק יעבור בכנסת, הוא עלול להיפסל או בטח להתעכב חודשים ארוכים בבג"ץ.

"הפשרה שהושגה עם השרה שקד שציון 60 יהיה עובר לשלושת המועדים האחרונים וכמובן שגם כן הלאה, הוא הישג מיידי וחשוב יחד עם הישג עתידי נוסף ומשמעותי בכך שכל מי שקיבל ציון שנע בין 50-59 בשלושת המועדים האחרונים יזכה למבחן מעבר קצר וסביר שיידרש גם בו ציון עובר של 60", כך זוהר.

ח"כ אסנת מארק (הליכוד) ציינה כי "הצעת החוק אותה הובלתי נבעה מתוך מצוקה גדולה של ציבור המתמחים. ההסכם שהושג הוא הישג היסטורי שנבע מלחץ ציבורי שהצליח להביא לתוצאה מרשימה אבל בעיקר הביא תקווה לאלפי מתמחים שקרובים יותר מתמיד להגשים את חלומם. לכל אורך הדרך האמנתי שהצדק לצידנו וההישג הזה בעבורי הוא סגירת מעגל ותיקון של עוולה גדולה גם לאלו שציונם מתחת ל-60 שיזכו למבחן מעבר שיעניק להם סיכוי ממשי ואמיתי להיכנס בדלת הראשית למקצוע''.