''כל אחד ואחד מהם רב אמן בתחומו''
''כל אחד ואחד מהם רב אמן בתחומו''צילום: מארק ניימן, לע"מ

טקס הכרזת זוכי פרס קרן וולף לשנת 2019 התקיים היום (רביעי) בבית הנשיא, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין ושר החינוך נפתלי בנט.

הפרס מוענק מידי שנה על תרומה ייחודית בתחומי המדעים והאומנות. מ"מ יו"ר קרן וולף פרופ' דן שכטמן הציג את שמות הזוכים בפרס בשנת 2019.

  • פרס וולף ברפואה - פרופ' ג'פרי פרידמן
  • פרס וולף במתמטיקה - פרופ' גרגורי לאולר במשותף עם פרופ' ג'אן פרנסיס לאגאל
  • פרס וולף בחקלאות - פרופ' דוד זילברמן
  • פרס וולף באדריכלות - אדריכל משה ספדיה
  • פרס וולף בכימיה - פרופ' סטיבן ל.בוכוולד במשותף עם פרופ' ג'והן פ.הרטוויג

קרן וולף הינה קרן ישראלית ממלכתית, שמטרתה קידום המצוינות במדע ובאמנות. מדי שנה, משתתף הנשיא בהענקת הפרס היוקרתי הבין-לאומי למדענים ואמנים מרחבי העולם, עבור הישגים "לקידום המדע והאמנות לטובת האנושות". הפרסים מוענקים בתחומי המדעים: רפואה, חקלאות, מתמטיקה, כימיה, פיזיקה ובאמנות: ציור ופיסול, מוזיקה ואדריכלות.

מאז ייסודה של הקרן בשנת 1975 זכו 336 מדענים ואמנים בפרסי וולף ולמעלה משליש מזוכי פרס וולף זכו לאחר מכן בפרס נובל, בתחומים המשותפים לשני הפרסים. הפרס מוענק זו השנה ה-41 ע"י "קרן וולף", שנוסדה על ידי ד"ר ריקרדו וולף ז"ל, ואשתו, פרנסיסקה סובירנה-וולף אשר תרמו את הונם לשם הקמת הקרן.

"אני שמח להיות אתכם כאן היום במעמד הכרזת זוכי פרס וולף לשנת 2019," אמר הנשיא בפתח דבריו, "לשמוע על ההישגים הכבירים של אנשים גדולים. קידום המצוינות, מצוינות מחקרית, מדעית ואומנותית היא מהמטרות המרכזיות של מדינת ישראל. באמצעות פרס וולף מדינת ישראל חולקת כבוד לאלה המעניקים תרומה יוצאת דופן לא רק לקהילייה המדעית אלא לעולם כולו. אין כמו פרס וולף, כדי להביע את המחויבות הישראלית והיהודית לתיקון עולם, לקידומו ולטיפוחו".

הנשיא התייחס לזוכים ואמר "הזוכים המוכרזים כאן היום: הם אנשים שכל אחד ואחד מהם רב אמן בתחומו. כל אחד ואחד מהם שינה את העולם שלנו במשהו, קירב אותנו צעד נוסף אל הטוב יותר, אל הבריא יותר, אל היפה יותר, אל השלם. אנשים שהעזו והצליחו לחצות את הקו שבין הטוב מאד למעולה. שבין המוכר והבטוח לחדש ולפורץ-דרך. בצדק רב ובזכות, הם מצטרפים היום לחבורה מופלאה מאד של זוכי פרס וולף. פרס המוענק לטובים שבטובים שנושאים את לפיד המצויינות, איש איש בתחומו".

הנשיא ציין כי הוא מוכרח להביע אכזבה מהעובדה כי אין ולו אישה אחת ברשימת הזוכים, ״טוב תעשה הקרן, אם תקפיד מידי שנה למצוא מדעניות ואמניות פורצות דרך שבוודאי קיימות, ולהעניק גם להן את הפרס''.

יו"ר מועצת קרן וולף, שר החינוך נפתלי בנט, אמר בטקס: "מדינת ישראל בשנים האחרונות מתחזקת בהרבה מאד מימדים. במימד המדעי, הביטחוני, כלכלי ומדיני. אם פעם היינו מדינה קטנה עד בינונית, היום אנחנו ממש על המפה. אבל הצעד הנוסף זה להיהפך למדינת מופת. מדינה שמסתכלים עליה ואומרים אנחנו רוצים להיות כמוה.

''מדינת מופת תהיה כזו על ידי גם עבודה קשה, הישגים מדעיים וטכנולוגיים וסיוע לאנושות בכלל. אבל לא פחות על ידי עבודה פנימית שלנו בתוך המדינה, הבנה שכולנו משפחה אחת עם גוונים שונים. מדינה אחת עם יהודים וערבים, חרדים חילונים ודתיים, עם דעות שונות, עם צבעים שונים וטוב שכך. כמובן שיש מחלוקות, אבל צריך לדעת לנהל אותם בתור מדינה אחת ואת הצעד זה כולנו צריכים להתאמץ ולעשות'', אמר בנט.

מ״מ יו״ר קרן וולף, פרופ׳ דן שכטמן, סיפר ״תהליך הבחירה בזוכי הפרס הינו מלאכה קשה ומורכבת מאין כמותה. ועדות השיפוט בחנו בדקדקנות מאות מועמדים מהשורה הראשונה בתחומם. לנגד עיניהם עמדו לא רק הישגיהם המוכחים, כי אם גם ביטוי של מחשבה מקורית, כמו גם מידת השפעתם על חוקרים ואמנים אחרים ועל החברה האנושית כולה״.