טראמפ
טראמפצילום: רויטרס

במחנה הלאומי מגיבים לפרסומים הערב (רביעי) בחדשות 13, לפיו נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יציג תכנית מדינית חדשה שתכלול הקמת מדינה פלסטינית על שטח נרחב והכרה במזרח ירושלים כבירתה.

במפלגת הימין החדש בראשות בנט ושקד אמרו כי "ארה"ב היא ידידתה הגדולה של ישראל, והנשיא טראמפ הוא חבר אמת. עם זאת, ביטחון ישראל ושלמות ישראל קודמת לכל אינטרס אחר. על כן, מפלגת 'הימין החדש' לא תשב בממשלה שתחלק את ירושלים ותקים מדינה פלסטינית".

"רק מפלגת 'הימין החדש' גדולה וחזקה תשאיר את הקואליציה נחושה להתנגד לתכניות מסוכנות", לשון תגובת המפלגה.

חבר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר כי "נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נקט עד כה במדינות פרו ישראלית ובהבנה מלאה ששורשי הבעיות במזהת נעוצות באיראן ובפלסטינים, ובישראל פתרון - שלא כקודמו".

"אני סמוך ובטוח שלא זאת תהיה התכנית שהוא יכתיב לישראל, אך במידה שזו התכנית שתוצג, היא תצטרף לתכניות קיסינגר אובמה ואחרים. ארץ ישראל הייתה ותהיה לעולם שייכת לעם ישראל. מדינה פלסטינית לא היתה פה מעולם ולא תהיה לעולם", הוסיף יוגב.

שי אלון, ראש מועצת בית אל, אמר כי "לנשיא ארצות הברית יש זכויות רבות, בין היתר הוא היה הראשון להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים ולהכיר בזכותינו בעיר הקודש. יחד עם זאת, הצעת פתרון הסכסוך שלו עם הפלסטינים כפי שנחשפה הערב מלאה בחורים ובוודאי שאנחנו מתנגדים לה".

הוא ציין כי עברו ימי ההקפאה ביהודה ושומרון וכי ירושלים לא עומדת על הפרק. "חזרנו לירושלים לאחר אלפי שנות גלות לא כדי ששומר ירדני יבדוק אותנו בכניסה לכותל. המקום הזה שייך לנו מקדמת דנא ואין שום סיכוי שנוותר עליו או נעביר את הפיקוח למדינות צד שלישי".

כאמור, תכנית השלום שגובשה בבית הלבן ושאותה מעוניין הנשיא טראמפ להציג בחודשים הקרובים כוללת הקמת מדינה פלסטינית בכ-90 אחוזים משטחי יו"ש, שבירתה תהיה לפחות בחלק ממזרח ירושלים.

על פי הדיווח בחדשות 13, שהובא מפיו של גורם אמריקני, נאמר כי האמריקנים ידרשו שהתנחלויות מבודדות מחוץ לגושים לא יורחבו ומאחזים לא חוקיים יפונו.

הגורם טען כי המדינה הפלסטינית תוקם בשטח הגדול יותר מפי שניים מכלל שטחי A ו-B המצויים בשליטת הרשות הפלסטינית כיום.

הוא ציין עוד כי טראמפ יבקש לחלק את ירושלים מבחינה ריבונית לשתי בירות - זו של ישראל במערב העיר ובחלקים ממזרח ירושלים, וזו הפלסטינית בשכונות הערביות במזרח העיר.

גם הר הבית, הכותל המערבי והר הזיתים יישארו אמנם על פי הדברים בריבונות ישראל אך בשותפות ניהולית מלאה עם הפלסטינים.