השקדיה פורחת
השקדיה פורחתצילום: קובי פינקלר

חודש שבט הוא חודש עץ השקד. לא בכדי אומר עליו הקב"ה בספר ירמיהו "כי שוקד אני על דברי לעשותו". כך דרכו היא של עץ השקד. בכל שנה, בשנה שבה יש מיעוט גשמים או ריבוי גשמים ( ב"ה עד עכשיו זכינו בהם), שוקד עץ השקד לפרוח בתקופה זו של השנה לקראת ט"ו בשבט חג האילנות.

פארק בריטניה שבחבל עדולם הוא רק אחד מהמקומות בהם פורח עכשיו השקד. זהו יער מעורב של חורש ים תיכוני סבוך כאשר לצדם של עצי החורש נטעה הקרן הקיימת לישראל אלפי עצי אורן שיחד עם החורש הטבעי יוצרים מקום נפלא לטיול, לפיקניק ולבילוי בחיק הטבע.

אחד היתרונות הרבים של פארק בריטניה הוא מגוון השבילים הרב הסובבים בתוכו.

ואולם לא רק לחובבי הטבע מציע הפארק הזה מקום נעים לבילוי וטיול. גם חובבי הארכיאולוגיה ימצאו כאן סיפוק והנאה. במרום הגבעות הנישאות, נוכל למצוא שרידים של גת עתיקה, בורות מים, מערות מסתור מתקופת מרד בר כוכבא, מערות פעמון ומערות קולומבריום מקום בו גידלו ככל הנראה יונים והרשימה ארוכה.

ואי אפשר בתקופה זו של השנה כמובן בלי עץ השקד.

לאורך כל ציר הנסיעה העולה לפסגת רכס פארק בריטניה נבחין בעצי השקד הפורחים במלוא הדרם.

מקורו של השקד המצוי באסיה והוא תורבת כבר לפני אלפי שנים. בארץ ישראל ניטעו כבר בתקופת התנ"ך עצי השקד בגליל, ביהודה, בשומרון ובכרמל. העובדה שעץ השקד פורח גם בשנה שבה יש חוסר בגשמים נעוצה בשורשיו העמוקים. אלו שולחים סעיפים עמוק באדמה וכך גם בשנה מעוטת גשם מקבל העץ מים ממקורות עמוקים.

מה לעשות בפארק? ראשית כדאי להגיע למצפור שבראש הרכס. ניסע בכביש הפנימי בדרך סלולה עד לשילוט "דרך ראשית". נפנה שמאלה וניסע בשביל עפר סלול היטב עד למצפור. הנוף כאן מדהים. מכל עבר ניבטים חבלי ארצינו. אפשר לראות היטב את בתיה של מודיעין, את ארובות החשמל של אשדוד, את המרחבים של שפלת החוף וכמובן את הפריחה.

חוזרים בדרך בה הגענו וממשיכים בנסיעה עד למפגש הדרכים במעלה הרכס. מחנים את הרכב ועולים בשביל נוח בינות לפרחי הרקפת המביטה מתחת לכל סלע. גם למי שקצת התעייף דאגו כאן, ובכל כמה עשרות מטרים צוצב ספסל מעץ עם משענת נוחה.

רק לשבת, למלא את הריאות בחופן אויר הרים צלול כיין ולהמשיך הלאה במסלול.

רק לתזכורת. הרקפת היא צמח מוגן ואין לקוטפה. צא לנוף אך אל תקטוף.

איך מגיעים?

נוסעים בכביש 38 מצומת בית שמש לכיוון מושב זכריה. אחרי מושב זכריה פונים בכביש 353 וכעבור 200 מטרים נבחין בשילוט "פארק בריטניה". נפנה שמאלה, נעבור את הפיסול הסביבתי בכניסה לפארק ונעלה בכביש לאורך עצי החורש.

בוויז: פארק בריטניה.