אונר"א. מחכים להנצחת הפליטות והשיבה
אונר"א. מחכים להנצחת הפליטות והשיבהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

המועצה לביטחון לאומי החליטה על סגירתם של בתי הספר של אונר"א במזרח ירושלים, מהלך בו פתח ניר ברקת בימי כהונתו כראש עיריית ירושלים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו אתו על הסגירה הצפויה, החלופות והתגובות ברחוב הערבי והתגובות הצפויות באו"ם.

"לפני כמעט חצי שנה נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע שיפסיק את המימון לאונר"א, ארגון שרק משמר את שקר הפליטות ואת התושבים כבני ערובה עד שיחזרו ליפו וירושלים, מה שלא יהיה. הם מסיתים שם לשנאת היהודים ושנאת מדינת ישראל. ניצלתי את ההזדמנות לעבודת מטה שתבדוק מה עושה אונר"א בירושלים וגילתי שבסך הכול פחות מאלפיים תלמידים, שהם פחות משני אחוז מהתלמידים הערבים במזרח ירושלים, לומדים אצלם. הם מטפלים ב16 טון מתוך 1200 טון שמפנה העירייה ביום, כלומר, חלקם קטן מאוד והשד לא גדול כל כך".

ברקת מבהיר כי עד לבדיקה המדוקדקת הזו הייתה תחושה שאין מקום לבדוק את הדברים שכן מדבור בארגון שנוכחותו כרוכה בהסכמים בינלאומיים, אך בעקבות דברי טראמפ הדברים נבדקו והתבררו. "התברר שהשד לא גדול כל כך ואפשר לשלוח אותם מכאן ולחסל את נושא הפליטות. כל תושבי ירושלים הערבים הם תושבים ומקבלים שירות כתושבים והעובדה היא שרובם ככולם נשענים על שירותי העירייה".

ברקת רואה במהלך המתרחש לסילוק ידי אונר"א מירושלים מהלך המבקש לקבוע כי "יש רק ריבון אחד בירושלים", כלשונו. המהלך החל בהכנסתם של פקחי העירייה לשועפט ולדבריו "השלב הבא הוא יצירת חלופה טובה יותר לבתי הספר של אונר"א".

כשהוא נשאל איך מקדמים מהלך שכזה בפועל, ואם מדבור בנעילת דלתות של מוסדות, מבהיר ברקת כי בראש ובראשונה יש להכין חלופות חינוכיות טובות יותר ולהערכתו המעבר לחלופות אלו יתרחש באופן טבעי בשל רצונם של ערביי ירושלים בחינוך ובשירות טובים יותר.

"יותר ויותר תושבים ערבים בירושלים רוצים בגרות ישראלית כי הם מבינים שהשירות הישראלי טוב יותר. נוצר תהליך טבעי של מעבר מהבגרות הפלשתינית לזו הישראלית וכך יקרה גם לבתי הספר הישראלים. משרד החינוך יוכל לסגור את בתי הספר אם תהיינה חלופות".

באשר לאפשרות למחאות של התושבים הערבים מצעד ריבוני ישראלי נוסף במזרח ירושלים, מציין ברקת כי "כשהכנסנו את שירותי הניקיון של העירייה לשועפט קיבלו אותנו עם אורז ופרחים. אנחנו נותנים גם שירותים טובים ומתייחסים כתושבים והם מצביעים ברגליים. אני מקווה שכך יקרה גם במערכת החינוך. נחנו יכולים באופן טבעי לגרום לשינוי".

ואם בכל זאת יהיה גרעין שיסית ויסלים את האווירה ברחובות ירושלים בעקבות המהלך? "אנחנו לא מפחדים. כשעושים את מה שטוב לירושלים הכול מסתדר. נכון לעשות את זהב כל מקרה ולא לחשוש מאלימות ותופעות שליליות. אני מציע לחזק את ירושלים ואת הריבונות בה, לוודא שברור לכולם שהעיר לא תחולק יותר ולא לפחד מאלימות, ואני מציע גם למי שירצה לאיים עלינו שלא יבחן אותנו".

להערכתו של ברקת התנגדות מצידו של האו"ם עצמו לא צפויה להיות דרמטית במיוחד. "אני מעריך שאם יהיה לחץ אז בקטן. הם לא עושים עבודה טובה ואנחנו מחליפים אותם בשירות טוב יותר, כך שהטיעון האידאולוגי משולב בטיעון הפרקטי ובמהלכים של טראמפ ויש גם את ההסכמה של התושבים, כך שלאו"ם יהיה קשה לטעון טענות נגד המהלך הזה, וגם אם יטען זו לא תהיה הפעם הראשונה שמדינת ישראל עושה מה שהיא חושבת, 'או"ם שמום', אז הוא אומר...".

ברקת סבור שניתן לעמוד ביעד סילוק אונר"א בתוך שנה של פעילות נכונה בעיריית ירושלים.