עופרי כלפון ולהקת "שלווה"
עופרי כלפון ולהקת "שלווה"צילום: קשת 12

יוחנן סמואלס, מנכ"ל עמותת 'שלווה', שוחח איתנו ביומן ערוץ 7 על הבאזז הציבורי והחברתי הענק סביב הופעותיה המרשימות של להקת 'שלווה' בתכנית 'הכוכב הבא לאירוויזיון'.

הלהקה אמנם נחשפה לציבור הרחב רק בשבועות האחרונים, אך "הם קיימים כבר הרבה שנים, למעלה מ-13 שנים. הם מופיעים בפני הרבה קהלים בסקטור העסקי והציבורי, הופיעו בפני ראש הממשלה בכמה הזדמנויות, בטקס הפרידה מנגידת בנק ישראל, בכנס של משרד המשפטים ועוד בכנסים גדולים וקטנים, והם עושים חיל ברוך ה' ועכשיו גם הגיעו ל'כוכב הבא'".

סמואלס מספר כי לאורך הדרך כולה ידעו הוא ואנשי העמותה על היכולות המקצועיות הגבוהות של הלהקה ועם זאת "אני נדהם בכל פעם מחדש מהיכולות המקצועיות שלהם. הם קודם כל מביאים יכולות מקצועיות מהשורה הראשונה בצורה הכי מרשימה, ואחר כך רואים שיש כאן התמודדויות ואתגרים וכל הדבר הזה יחד מביא לתגובות מדהימות. זה נוגע בכל כך הרבה אנשים בכל כך הרבה רבדים".

שאלנו את סמואלס אם האמירות של שופטי התחרות על ייחודיותה של הלהקה כמעבירה מסר חברתי של ישראל היפה, תופעה שלא נראתה מעולם על בימת האירוויזיון, האם אין באמירות הללו כדי לפגוע בסוגיה המקצועית שמבקשת החבורה להציג.

"החבר'ה האלה, כל אחד עם המגבלה הפיזית שלו, הם כל כך חדורים ומפוקסים, עוברים שלב אחרי שלב ומנסים לבודד רעשי רקע, וזה לא קל, אבל בסופו של דבר הם מאמינים שיעשו את הטוב ביותר כדי להגיע עד לאן שהם יגיעו. אנחנו רואים את השופטים שרואים תופעה אבל מצד שני מתייחסים אליהם באופן מקצועי, ואנחנו מצפים לכך ושמחים שההתייחסות אליהם היא כאל אנשי מקצוע פרופר למרות הערכים הנוספים".

בדבריו מספר סמואלס על ההופעות הבינלאומיות של הלהקה באירועים במוסקבה, בלונדון ובארה"ב ו"אילולי העשייה שלהם כאן הם היו במיאמי ובמקומות אחרים. בכל מקום שהם מגיעים הם מוציאים מהאנשים רגשות עמוקים והשפעה שהיא מעל ומעבר ללהקה נחמדה מקצועית. כאן בא לידי ביטוי הערך המוסף שלהם".

ומה יהיה אם תזכה הלהקה ותישלח להופיע באירווזיון, שם קיימת דרישה של הפקת התחרות לקיים חזרות בשבת שלפני האירוע עצמו, בעוד בלהקה יש לא מעט שומרי מצוות? "יש שם בלהקה לא מעט חבר'ה דתיים ונאמר לנו שככל שהם יתקדמו הסוגיה תידון מול ההפקה של האירוויזיון. אנחנו לא חלק מהדבר הזה. זה בידיים של אנשים יותר רציניים וגדולים מאתנו. אנחנו עושים את שלנו והולכים שלב אחרי שלב, והפתרון נמצא ככל שנצטרך לו, ברובד של ההפקות הגדולות של האירווזיון. אנחנו לא שם".

סמואלס מקפיד לשמור על עמימות באשר לשלבים הבאים של התחרות וממליץ לכולנו לעקוב ולשמור בעניין על הציפייה וההתרגשות סביב הופעותיה של הלהקה.

עוד שאלנו את סמואלס אם מעבר ללהקה המושכת אליה תשומת לב רבה כל כך ישנם עוד מיזמים מיוחדים של 'שלווה' שאולי גם הם מחכים לפריצה תודעתית, והוא מספר כי אמנם "ברמה התקשורתית הציבורית ובחדירה כמעט לכל בית בישראל אין לנו, אבל 'שלווה' פועל 24 שעות סביב השעון, מעניקה טיפולים, שילוב של אוכלוסיות עם מוגבלויות, עם בית קפה חברתי מדהים, עם אולם כנסים ואירועים שמשתלבים באופן שגרתי בין האוכלוסיות באווירה נהדרת. אנחנו מפתחים את נושא הדיור בקהילה עם דגש לסקטור הדתי. יש קורס לשפים ובישול ועוד הרבה מאוד דברים שקורים כאן ביומיום ותקצר היריעה מלפרט".

על ההופעות של הלהקה הוא מדגיש כי מעבר לסוגיה המוסיקאלית "זה מביא לשיח ציבורי את כל הנושא המורכב הזה ונותן פתח לתקווה שנוכל להביא לשינוי חברתי, שזה מה שאנחנו רוצים וזו מטרתנו ומהות קיומינו".

על משמעות החשיפה בהיבט הרצון הציבורי להצטרף ולהתנדב ל'שלווה' הוא אומר: "אנחנו מקבלים מאות פניות בשבוע להתנדבות ומאות פניות להופעות. אני מניח שנראה גידול גם בתרומות שאנחנו כל כך זקוקים להן כדי להמשיך את המפעל האדיר הזה. אנחנו רואים חשיפה עמוקה לתודעה של כלל המדינה והעולם. התגובות בעולם אדירות. רואים את הדברים כבר כעת בכל מקום בכפר הגלובלי שלנו, בדרום אפריקה, במקסיקו ועוד".

"התהליך הזה מכשיר אותם גם לדברים גדולים, אבל אנחנו הולכים צעד אחר צעד בסיעתא דישמיא לעשות קידוש ה' ולהביא לתודעת הציבור את כל הנושא החשוב הזה של שילוב אמתי ונוכחות בקהילה ברמה הכי גבוהה. הם עושים עבודה פנטסטית ואנחנו נדהמים יחד עם עם ישראל כשאנחנו רואים את זה", דברי סמואלס.

באדיבות "קשת 12"