סדר יום תובעני
סדר יום תובעניצילום: נתי שוחט, פלאש 90

על ישיבת ההסדר החרדית טכנולוגית 'דרך חיים' שבגן יבנה שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מנכ"ל הישיבה, רמי ליבר, המספר על ראשית דרכה של הישיבה הקיימת מזה כשש שנים.

"קמנו כישיבת הסדר חרדית טכנולוגית, תכנית שהתפתחה עם הזמן. אנחנו נמצאים בגן יבנה בקמפוס שבו לומדים את לימודי הקודש ואת הלימודים הטכנולוגיים", מספר ליבר ומציין כי נכון להיום המסגרת כוללת כ-150 תלמידים, מחציתם בישיבה ומחציתם בשירות צבאי, כאשר עד כה, מאז נפתחה המסגרת הכוללת תכנית של חמש שנים עברו בה כמאתיים תלמידים.

על מבנה התכנית הוא מספר: "בשלוש השנים הראשונות לימודי קודש אינטנסיביים, גמרא, תנ"ך מחשבת ישראל וכו', מהבוקר עד שש בערב. משש בערב הם במסלול אקדמי של התמחות סייבר בתכנית שנבנתה עם מטה הסייבר של צה"ל. לאחר שלוש שנים הם מתגייסים לתקופה של לפחות שנתיים בצבא, כשגם בתקופה הזו הם שומרים על קשר עם הישיבה, חלקם חוזרים בערבים ללמוד, חלקם מגיעים לשבתות ולאירועים, ויש כאלה שלפי המקצועות השונים צריכים לחתום קבע ואז הם נשארים יותר משנתיים בשירות הצבאי".

תלמידי הישיבה מוצאים את עצמם משרתים בקבוצות של שלושה עד חמישה בחורים יחד במסגרת מערך המודיעין, חיל האוויר ומקומות טכנולוגיים מובילים אחרים בצבא. שיבוצם מתבצע בתיאום לרמה הטכנולוגית של כל תלמיד ותלמיד יחד עם מנהלת השילוב החרדי בצה"ל ובהתאם לתנאי השירות המותאמים לחייל החרדי.

על התגובה ברחוב החרדי אומר ליבר: "עברנו את כל המחסומים האפשריים. כולם מכירים אותנו ולא תוקפים אותנו. מבינים שאנחנו עושים משהו חשוב גם למדינת ישראל וגם לציבור החרדי". ואולי, שאלנו, מדובר בבחורים שאולי חשים כסוג ב' בחברה ממנה הם מגיעים, שם אולי רצו לראות בהם גדלים לעולם התורה.

ליבר משיב, "החברה החרדית הולכת ומשתנה באופן רציף. יש זרמים גדלים והולכים שמבינים שגם הציבור החרדי צריך לקחת חלק בנטל הביטחוני וגם מבינים את הצורך הכלכלי כי העומס על המשפחות הולך וגדל והשיטה הקודמת כבר בלתי אפשרית. בנוסף אימצנו את המודל האמריקאי של לימוד אחר הצהריים ובערב של מקצוע. יש לכך הבנה הולכת ומתרחבת במגזר החרדי".

ליבר מציין כי למסגרת הישיבתית המדוברת נקלטים כמחצית מהמבקשים להתקבל, וזאת בשל המבנה העמוס והתובעני של המסגרת, מסגרת שמתחילה את סדר היום בשבע בבוקר בתפילה ונמשכת עם לימודים כמעט עד חצות הלילה.

מימונה של התכנית משולב ממשרד החינוך והביטחון, מתוקף היותה חלק ממערך ההסדר, ותשלומי הורים שמהווים נטל לא מבוטל על משפחות התלמידים שכן יש לשלם גם לישיבה וגם לאקדמיה שהיא המכללה האקדמית אשקלון שמכשירה את בחורי הישיבה ובנוסף תרומות מגויסות למשימה.

לפרטים על הישיבה