שלושה זרים זהים
שלושה זרים זהיםצילום: יחצ הקולנוע החדש

כל סיפור טוב, צריך מישהו שימצא אותו. יכול הוא להיות בבית הקברות של ההיסטוריה עד אשר מישהו שהוא תחקירן טוב, מפיק מוצלח או כל אדם שיודע לחפור בנושאים שהם פחות מסדר היום הציבורי.

וכך, מוצא עצמו הבמאי טים וורדל ראש מחלקת הפיתוח של חברת הפקה שתפקידו היה לעבור על כל הרעיונות שהגיעו אל החברה ולבחור אותם. יום אחד מפיקה מאד מוכשרת בשם גרייס יוז הלט הביאה רעיון.

היא עבדה על סרט שעסק באימוץ, וגילתה עניין בנושא הזה. היא קראה הרבה על הנושא וכך הגיעה לסיפור של השלישייה "מיד כשראיתי את הסיפור חשבתי שזה אחד הרעיונות הכי יוצאי דופן לסרט דוקומנטרי בהם נתקלתי" מספר הבמאי.

זה קרה לפני שלושים ותשע שנה בניו יורק. שלושה בחורים יהודים בני 19 - בובי ספרן, אדי גאלנד ודייוויד קלמן - מגלים בדרך מקרה שהם שלושה אחים שנולדו כשלישיה זהה, הופרדו בלידתם ונמסרו לאימוץ למשפחות שונות.

כשפגש לראשונה את בובי ואת דייויד, שניים מהזרים הזהים הללו, הרושם שלו היה שהם היו מספרי סיפורים מלידה, שיש להם כריזמה רבה, אבל שהם מאד זהירים ונראה שהם לא סומכים על אף אחד באופן מיוחד.

כשרואים את הסרט מבינים מדוע. כשאתה כשאתה רואה מה עבר עליהם במהלך חייהם זה מאד לא מפתיע, שהם לא בוטחים באנשים בקלות.

בדיעבד מסתבר שהרבה אנשים ניסו לספר את הסיפור שלהם לפני כן ומסיבות שונות זה לא קרה. כשהם התפרסמו לראשונה בשנת 1980 היה סביבם הייפ גדול מאד, ואנשים רבים אמרו "אנחנו נעשה מהסיפור שלכם סרט או סרט דוקומנטרי". וזה מעולם לא קרה. הבטיחו להם הבטחות רבות של התגשמו. למרות העניין שהם גילו בעשיית הסרט, הם היו מאד ציניים לגבי זה. כשטים הראה להם את הסרט הגמור בפעם הראשונה הם אהבו אותו "היתה תחושה שהצלחתי לקיים את ההבטחה שלי וזה היה נהדר" הוא מספר.

הסרט הולך ונופל לתהומות האפילה וזה היה בעצם הרעיון. הרצון להשאיר את הקהל בחשיכה ממש כמו שהשלישייה היתה שרויה בה. אבל כמו בסוף כל אפילה גם כאן יש אור והאיחוד של שלושתם הופך את השלושה לסנסציה בינלאומית, אבל גם חושף סוד מדהים ומטריד, סוד שיכול לשנות את ההבנה שלנו לגבי הטבע האנושי.

וורדל מטפל בסיפור האנושי, המרגש והמרתק בתבונה ובמיומנות, ומעמת אותנו עם שאלות נוקבות לגבי הורות, סמכות ורצון חופשי.

הסרט הוא אחד מן הסרטים הדוקומנטריים המצליחים ביותר עם הכנסות גדולות בכל רחבי העולם, ביקורות משבחות והשתתפות בפסטיבלים בכל רחבי העולם וזכיות בשלל פרסים. הפרס המיוחד של חבר השופטים בפסטיבל סאנדנס, נבחר לאחד מחמשת הסרטים הדוקומנטריים הטובים של השנה על ידי איגוד המבקרים בארצות הברית, פרס המבקרים בפסטיבל הקולנוע של שיקגו עוד.

הסרט דובר אנגלית, כתוביות לעברית,והוא מוקרן בקולנוע כוכב רמת השרון ומופץ בכל רחבי הארץ (דבר די יוצא דופן לסרט דוקומנטרי). 96 דקות.