האם צריך לפחד מבינה מלאכותית?

ביום ראשון נערך הכנס השנתי של רשות החדשנות, תחת הכותרת: "From Startup Nation to Smartup Nation".

במהלך הכנס פגשנו את ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות והמדען הראשי של משרד הכלכלה והתעשייה, שסקר עבורנו את עולם החדשנות שמלא בהזדמנויות אך גם באתגרים רבים.

"חדשנות זה בעצם מה שמניע את העולם", מסביר ד"ר אפלבום בשיחה עם ערוץ 7, "כל כלכלות העולם מונעות על ידי מוצרים חדשים, טכנולוגיות חדשות ומדע חדשני. האתגר רק הולך וגדל מכיוון שהמהפכה הדיגיטלית שהעולם עבר וכמות הדאטה (המידע הדיגיטלי) שיש ויכולות המחשוב היום הם ברמה כזאת שמי שלא ירוץ קדימה, יישאר מהר מאוד מאחורה"

ד"ר אפלבום קובע כי כדי לשמר את החוסן הלאומי של ישראל, על המדינה להוביל בתחום המשמעותי ביותר - הבינה המלאכותית.

האם יש מקום לחשוש שהבינה המלאכותית תפגע במקומות העבודה?

"החשש הזה התחיל במהפכה התעשייתית הראשונה כשנכנס הקיטור וכולם אמרו "לא תהיה עבודה לאנשים", אבל מה שקרה זה שרמת החיים עלתה, נוצרו משרות חדשות, נוצרו נושאי עבודה חדשים שלא היו קודם ולכן לא נשארו מובטלים - להיפך - איכות החיים עלתה ומקצועות שאנשים לא רצו לעשות אותם עברו למכונות. אותו דבר יקרה עכשיו, יווצרו מקומות עבודה חדשים, רמת החיים תעלה ותוחלת החיים תעלה ולכן אני מצהיר פה חד משמעית - אין מה לדאוג שלא תהיה עבודה, תהיה עבודה לכולם."

ומה לגבי החשש שהבינה תפעל נגדנו, כפי שרואים בסרטי מדע בדיוני?

"אני לא חושב שזה רק מדע בדיוני. כולנו נחשפנו לבעיות של חשיפה, פגיעה בפרטיות של אנשים, גם בפייסבוק וגם בחברות אחרות, וגניבת זהויות של אנשים... זה נושא חשוב ופה צריך להכניס את הרגולטור, קובע המדיניות, שיעבדו עם התעשייה מהיום הראשון".

ד"ר אפלבום מספר שבישראל לוקחים מאוד ברצינות את הנושא וכי הוא עצמו יוצא היום (שני) עם שר הכלכלה ח"כ אלי כהן לדאבוס על מנת לחתום על הסכם עם ה- World Economic Forum שתכליתו לחבר בין הרגולטור והתעשייה ברמה העולמית.

האם אנחנו עדיין 'אומת סטארטאפ' או שאנחנו רק מתרפקים על הצלחות העבר?

"יש לנו הרבה תחומים שאנחנו מובילים, אבל העולם לא ישן. העולם כולו הפנים שמי שלא ירוץ קדימה עם החדשנות, הוא לא יהיה. מדינת ישראל צריכה להחליף הילוך ולהכניס יותר אנרגיה ותקציבים, לא רק לחדשנות אלא גם לשדרוג של אותם סטארטאפים שיגדלו לחברות שלמות פה בישראל וירימו את הכלכלה הישראלית וכל אזרח ישראלי יוכל להנות יותר מפרות החדשנות הישראלית ולא יצטרכו לצאת לחו"ל".

כנס החדשנות
כנס החדשנותצילום: יוני קמפינסקי