התלמידים יחד עם הקשישים
התלמידים יחד עם הקשישיםצילום: יח"צ

תלמידי בית הספר אמי"ת נחשון בבית שמש החלו השבוע בפרויקט התנדבותי מיוחד במסגרת מיזם של ארגון ההתנדבות 'לאורו נלך' במטרה לסייע לקשישי העיר.

התלמידים עתידים לצאת מדי שבוע למרכז היום לקשיש בעיר שם ישוחחו עם הקשישים, חלקם בני משפחתם, ויתעדו יחדיו את סיפור חייהם.

לקשישי העיר ישנו מטען חשוב ומכובד בהיסטריה הישראלית, כאשר חלקם התגוררו במעברות ונמנים עם מייסדי העיר, חלקם לחמו במלחמות ישראל וחלקם עלו ממדינות בצפון אפריקה בהן השואה פקדה גם אותם.

בארגון לאורו נלך מדגישים כי הרווח מהפרויקט הוא כפול: האזרח הוותיק מוצא כתובת שתפיג את בדידותו והמתנדב לומד מחוכמת החיים והניסיון של הקשיש, על שורשי משפחתו וכן על ההיסטוריה של מדינת ישראל.

לצורך הפרויקט עברו התלמידים הכשרה יסודית וקיבלו ערכה מסודרת המתדרכת אותם כיצד לכתוב ולתעד את סיפור חייהם של בני הגיל השלישי בצורה מסודרת ומעניינת. בעוד מספר חודשים כשהתלמידים והקשישים יסיימו את כתיבת סיפור החיים, הם יצרפו לכך תמונות ומיצגים סנטימנטליים ויערכו תערוכה והשקה לספר, יחד עם בני משפחותיהם של הקשישים.

מנהל מחוז ירושלים ב"לאורו נלך" ומרכז הפרויקט, יניב לחמני מציין כי "אין זמן מתאים יותר מט"ו בשבט לצאת לפרויקט ייחודי זה. החיבור של הנוער לשורשים שלהם באמצעות ההיסטוריה של דור מייסדי המדינה הוא עוצמתי ומשמעותי ביותר. מספיק לראות את השמחה והאושר של הקשישים כשהם משתפים את המתנדבים שחלקם נכדיהם בסיפורם האישי על מנת להבין כמה משמעותי עבורם השיח והאוזן הקשבת".

מנכ"ל לאורו נלך הרב בני וורצמן הוסיף כי "מדהים לראות את ההתגייסות של בני הנוער שעם כל העומס הלימודי יוצאים להתנדבות משמעותית וחשובה. בפרויקט זה כמו בפרויקטים אחרים ניתן לראות כי בני הנוער באים לתת אך הם גם מקבלים בעצמם הרבה מאוד מתרומה זו. הרב נריה ז"ל שעל שמו נקרא הארגון, היה אומר 'חייב אדם לחשוב על עם ישראל, לדאוג לעם ישראל, ולהיות ערב לגורלו'".

"העשייה ההתנדבותית היא הדרך להנחיל ערכים כאלו לנוער והיא משפיעה על נפש האדם, כנער וכמבוגר. חשוב להדגיש איך העשייה, יותר מכל דיבור היא זו שמובילה לשינוי בתודעה", סיכם הרב וורצמן.