גלעד ארדן
גלעד ארדןצילום: Roy Alima/Flash90

מחקר מקיף שערך המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה מצא, כי בניגוד למדיניות המוצהרת של האיחוד האירופי ולהצהרותיה של שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, גם בשנים 2018-2017 המשיך האיחוד האירופי לממן בעשרות מילוני שקלים ארגונים שמקדמים חרמות נגד ישראל.

המחקר החדש הוא המשך של מחקר שפורסם על ידי המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה במאי 2018 בנוגע למימון שהעבירו בשנת 2016 מוסדות האיחוד האירופי לארגונים המקדמים חרם על ישראל.

בעקבות ממצאי הדו"ח הקודם, פנה השר לנושאים אסטרטגיים והסברה, גלעד ארדן, לפדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד, בדרישה לעצור מיידית את המימון לארגונים התומכים בחרם על ישראל. במענה לשר ארדן, תיארה השרה מוגריני את נהלי הניטור והאימות הנהוגים בא"א בכל הקשור למימון ארגונים, לטענתה, וציינה כי היא סמוכה ובטוחה שלא נעשה שימוש בכספי הא"א לקידום חרמות על ישראל או לפעילויות BDS.

על בסיס הצהרתה של מוגריני, הנחה השר ארדן את משרדו לבחון את הסוגיה לאור הנתונים שפרסם האיחוד האירופי בשנים 2017 ו- 2018. מחקר שערך המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה מצא שחרף הצהרותיה של מוגריני ובניגוד למדיניותו הרשמית של האיחוד האירופי – גם בשנת 2017-2018 העניקו גופי האיחוד האירופי מימון בגובה של יותר מ-5 מיליון אירו (כ-21 מיליון ש"ח) לעשרה ארגונים, פלסטינים ואירופאים, המקדמים חרמות על ישראל (שניים מהארגונים, אל-חאק ואל-מיזאן, ממובילי פעילות ה- BDS והדה-לגיטימציה בעולם, זכו למענקים ככל הנראה החל מ- 2018).

במשרד לנושאים אסטרטגיים מציינים כי הבעייתיות בממצאים אלו גדולה שבעתיים לאור דו"ח חדש שפרסם לאחרונה ה-ECA (European Court Of Auditors), גוף הביקורת הפיננסית של האיחוד האירופי, המצביע על כשלים חמורים ביכולת הפיקוח אחר האופן שבו מנוצל הכסף שמועבר לארגונים השונים.

הדו"ח של ה-ECA הזהיר, כי למועצה האירופית אין מידע מספק על האופן שבו מנוצל הכסף המועבר לארגונים, וקבע שהעברת הכסף שמעביר האיחוד האירופי חייבת להיעשות באופן שקוף יותר מהאופן בו היא נעשית כיום.

בעקבות הממצאים החדשים, פנה שוב השר לנושאים אסטרטגיים והסברה, גלעד ארדן, לשרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, וכתב לה כי הוא קורא לאיחוד להפסיק לנהוג במדיניות כפולה במסגרתה האיחוד מתנגד לחרם על ישראל אך מממן פעילות לקידומה בפועל.

"הגיע הזמן למעשים, אני קורא לאיחוד האירופי לעצור מיידית את המימון לארגונים המקדמים חרם נגד ישראל, וליישם מדיניות של שקיפות", כתב השר, "רק בדצמבר 2018 פורסם דו"ח ביקורת שהזהיר שלמועצה האירופית אין מידע מספק ומפורט על האופן שבו מנוצל הכסף שמועבר לארגונים".

השר לנושאים אסטרטגיים הוסיף הבוקר "הגיע הזמן שהאיחוד האירופי יבצע בדק בית ובמקום להסתתר מאחורי אמירות ריקות, על האיחוד לממש את המדיניות המוצהרת שלו ולחדול מסיוע לארגונים שמקדמים חרמות נגד מדינת ישראל".