Popular Mobilization Forces (PMF) fighter rides military vehicle
Popular Mobilization Forces (PMF) fighter rides military vehicleReuters

קסדה בעובי של כמה מילימטרים הצילה אחר הצהריים את חייו של קצין צה"ל שנפצע, למרבה המזל באורח קל, בגבול עם רצועת עזה.

נס קטן, ששוב יסתיר מאיתנו את התמונה האמתית של מה שמתרחש יום אחר יום, חודשים ארוכים, בגבול הרצועה, בין כוחות צה"ל לבין מחבלי חמאס. נס קטן שיאפשר לכולנו לעצום את העיניים ולהמשיך בשגרת היומיום ולהדחיק את מה שמתרחש שם בדרום, הרבה פחות רחוק ממה שאולי נדמה לנו.

אבל כל זה כמובן יכול היה להיגמר היום לגמרי אחרת, וכך גם צריך לחשוב על האירוע הזה. על אירוע הירי בו נפצע הקצין, ועל אירוע הירי יותר מוקדם באותו יום שנגמר ללא נפגעים, ועל חדירת המחבלים דרך הגדר, ועל כל האירועים הקטנים שאנחנו בכלל לא שומעים עליהם. כי השקט המדומה ברצועת עזה הוא לגמרי מדומה, הוא רק בדמיון הקולקטיבי שלנו, והשקט הזה הוא רפש.

זה הרגע להזכיר שמחר, פחות מיממה לאחר הפיגוע, אמורים היו לעבור 15 מיליון דולר מקטאר לרצועת עזה בחסות מדינת ישראל. נכון, הפעם הכסף לא היה אמור להגיע במזוודות, בסגנון ארגוני הפשע, אבל זה לא הופך את הסיטואציה הזו להגיונית יותר, אולי רק מעט אסתטית יותר. בסופו של דבר מדינת ישראל ממשיכה לפעול גם בימים אלו בדרך של תיווך לשוחד מול חמאס, כדי שזה יואיל בטובו לשמור על מידה מסוימת של שקט סביב רצועת עזה.

משוואה לכאורה פשוטה של שקט תמורת כסף, אבל בפועל משוואה שפשוט לא עובדת. כשנותנים לפושע פרוטקשן הוא לא נהיה שבע, הוא רק נהיה יותר רעב והתיאבון שלו גדל. אצל חמאס זה כנראה מתנהל בדיוק אותו הדבר.

בחמאס מבינים היטב את המציאות, ולכן הם כנראה גם לא נורא מודאגים מזה שנתניהו החליט לעצור להם את הכסף. הם מאמינים שזה לא סיפור גדול, וגם אם הכסף יתעכב עוד שבועיים-שלושה, בסוף הוא יגיע. אם ישראל מעוניינת להמשיך לסמוך על הנס כמו היום, אז אפשר באמת להעביר את הכסף, אבל אם רוצים לשנות את המציאות חייבים לשנות את המשוואה.

בלי לשנות את המשוואה תמצא את עצמה ישראל גם אוכלת את הדגים המסריחים, גם לוקה וגם מגורשת מהעיר כדבר המשל. כלומר, גם מעבירה כספים לחמאס ומבצרת את שלטונו, גם סופגת בגלל זה החמרה ביטחונית באזור הדרום, וגם יוצרת באותה הזדמנות הסלמה ביטחונית ביהודה ושומרון.