הזמר וכוכב הנוער לי בירן הוציא סינגל חדש, "חשק לי לומר תפילה", במסגרת פרויקט ''שם עולם 2019'' לקראת יום השואה הבינלאומי שחל ביום ראשון הקרוב, ה-27 בינואר.

השיר שהלחין ומבצע בירן נכתב על ידי אברהם סוּצְקֵבֵר ז"ל, גדול משוררי היידיש שקמו לעם היהודי. אברהם, החל לכתוב שירים בגיל 14 ואלו שכתב בגטו וילנה מתאפיינים כשירי תפילה.

בראיון לעיתון הארץ (לשירי לב –ארי, 23.12.2004) הוא עונה כשנשאל איך הצליח לכתוב בגטו: "את השואה פירקתי באמצעות הכתיבה... הכתיבה היתה בשבילי הקיום, השירים הכי מאירים ובהירים שכתבתי היו באמצע החורבן".

סוצקבר האמין כי הוא חסין ממוות (למרות התופת סביבו), והשירים היוו עבורו מגן. לימים ניצלו חייו בזכות שיריו. יצירות ששלח ביולי 1943 למוסקבה, התפרסמו שם, ועשו רושם יוצא דופן על קוראים יהודים המקורבים לשלטון, עד שבמרץ 1944 נשלח מטוס מיוחד בהוראת סטלין להביאו מיערות נארוץ' לבירה הרוסית. שיריו (מכל הזמנים), תורגמו לשפות רבות והוא זכה בעשרות פרסים לרבות פרס ישראל.

הרב אברהם קריגר, ראש המרכז הבינלאומי ''שם עולם'', מסביר את הרקע: "השיר הזה הוא תמצית הגבורה היהודית בימי השואה: ברגעים הקשים ביותר לומר 'חשק לי לומר תפילה' אך לא לדעת למי, בשעות הנוראיות ביותר ליצור שיר, בלי לדעת שיום אחד הוא יראה אור. סוצקבר שרד בזכות היותו משורר דגול, אך רבים לא זכו לכך.

''בפרויקט המוסיקלי, שם עולם 2019, באמצעות האומנים שהתנדבו לתת מקולם ומכישרונם, אנחנו נותנים שם עולם לאנשים שלא חשבו שיצירתם או שמם יראה אור".

לי בירן סיפר "כשראיתי את הטקסט של השיר בפעם הראשונה מיד הוא תפס אותי בצורה אחרת. קראתי את הטקסט והאצבעות התחילו לנגן את הלחן מעצמן. תוך עשר דקות כבר עמדה הסקיצה. אני מודה שלא הכרתי את המשורר אברהם סוצקבר לפני הפרויקט ואחרי שגיליתי מי הוא, הבנתי כמה הפסדתי. אני גאה לקחת חלק בפרויקט "שם עולם 2019" שיש לו חשיבות עצומה בעיניי- להעביר את הסיפורים וההיסטוריה שלנו לדור הצעיר ולדאוג, באמת ש"לעולם לא עוד".

הדס, נכדתו של אברהם סוצקובר, מספרת: "השירה הצילה את חייו של סבי, פואמה שהבריח למוסקבה הגיעה אל סטאלין ששלח מטוס אל היערות להציל אותו וכך, בזכות השיר, ניצלו חייו. סבא כתב 'עם שירי הייתי גם בין חומות הגטו אדם חופשי', המפגש המרגש עם לי הוכיח שוב ששירה חזקה מן המוות''.

מטרתו של הפרויקט המוסיקלי "שם עולם 2019" היא לתת חיים ליצירות שנכתבו על ידי יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה, בין הזוועות והתופת. היצירות הפכו לשירים וקיבלו חיים מחדש בצורת לחן, עיבוד טקסטואלי והקלטת השיר.

בפרויקט, אותו מוביל המרכז הבינלאומי ''שם עולם'' בניהול מוזיקלי של אביב גפן, משתתפים האומנים המובילים בישראל: נינט, נועה קירל, ישי לוי, גיא ויהל, דיקלה, מוש בן ארי, לי בירן, יונתן רזאל ואביב גפן. המפיק המוזיקלי של הפרויקט הוא עומרי אגמון.