עימותים סמוך לעדי עד. ארכיון
עימותים סמוך לעדי עד. ארכיוןבאדיבות ועד מתיישבי השומרון

צוריאל עמיאור, דובר הישוב עדי עד, תוקף בשיחה עם ערוץ 7 את אימוץ הגרסה הפלשתינית השקרית כהגדרתו, על האירוע האלים שהתרחש אתמול (שבת) סמוך לעדי עד, והסתיים במותו של מתפרע פלשתיני.

"הכותרות כמובן לא תמיד תואמות את המציאות. אבל קודם כל בוא נפתח ונודה לאל קודם שאנחנו מדברים על אירוע שהסתיים בהריגה של מתפרע ולא בחטיפה או הריגה של נער ישראל שמטייל ביישוב שלו", פתח עמיאור.

בהמשך צייר עמיאור את האופן שבו השתלשלו הדברים, "האירוע למעשה מתחיל בשעות הצהריים של שבת בפאתי היישוב 'עדי עד' שנמצא בגוש שילה שבחבל בנימין. למי שמכיר את האזור מדובר באזור שכולל בתוכו רצף של הרבה מאוד יישובים וביניהם מרחב עם מרחקים קצרים בין היישובים שבהם מסתובבים מטיילים מדי שבת ועוברים מיישוב ליישוב. זה אזור שערבים לא נכנסים אליו, אין להם מה לחפש שם. אין שם אדמות חקלאיות של ערבים, מדובר בשטח ששייך ליישוב עדי עד".

לדבריו נער תמים שטייל באזור נקלע למארב מתוכנן של מחבלים, "בסביבות שלוש בצהריים, שבת יפה, שבת שמשית. בחור תמים מאחד היישובים באזור מטייל במרחק כ- 150 מטר מהבתים, מקום שילדים מסתובבים שם. ברגע שהוא מגיע לאיזשהו מקום טיפה מוסתר הוא מותקף על ידי שלושה ערבים התקפה ברוטאלית מאוד, תוך כדי שהם מנסים לגרור אותו לכיוון המטעים שפונים לכוון הכפר אל מרייר, כפר חבלני שבוודאי כולם שמעו אודותיו.

״הוא נאבק בהם ובשלב מסוים הוא גם נדקר. הבחור מצליח בדרך לא דרך להימלט מהם ופשוט להתחיל לרוץ לכיוון היישוב תוך כדי שהוא צועק".

בהמשך, מתאר עמיאור, הנער מצליח להזעיק עזרה ויוצר קשר עם הרבש"ץ שמקפיץ את כיתת הכוננות האזורית. "כיתת הכוננות האזורית מורכבת מלוחמים שהם הקו הראשון בכל אירוע, כי הם נמצאים במקום. הם עובדים תחת פיקוד הצבא והם מגיעים ראשונים לכל אירוע. כיתת הכוננות מגיעה ומקבלת דיווח על אירוע דקירה וחשש לנעדרים. היה חשש שיש שם עוד ישראלים שנמצאים במרחב ולך תדע מה החוליה זאת כבר ביצעה או מה היא חטפה. זאת אומרת כולם מבינים שאנחנו חיים בזמן שאול ואם אנחנו רוצים לסיים את האירוע מהר צריך לחתור למגע. הם מקבלים תיאור ראשוני של החוליה מהפצוע שהועבר לטיפול רפואי".

עמיאור מציין כי תוך כדי המרדף נתקלו הלוחמים בהמון ערבי, "הלוחמים דולקים אחרי החוליה ובאמת מזהים שלושה ערבים שבורחים בדיוק מהמקום שהנער מתאר. הם מתחילים לרדוף אחריהם ותוך רגעים ספורים, תוך כדי המרדף הם נקלעים להמון ערבי בסדר גודל של 150-200 מתפרעים שמחכים להם בשטח במארב מתוכנן ותוקפים אותם באלימות קשה, בסלעים, בבלוקים, בברזלים מכל הבא ליד.

״חברי כיתת הכוננות מייד נסוגים לאחור ומחכים שיחברו אליהם צוותים נוספים. מגיעים אליהם כוחות צבא שמתחילים בעצם לטפל בהפרת הסדר הרבתי הזאת שהולכת ומתעצמת תוך הגעה של פלשתינים מכל הכפרים ליד. זו הייתה הפרת סדר משמעותית הצבא השתמש באמצעים לפיזור הפגנות ובירי באוויר וכל זה קורה במשך כמה שעות עד לתוך החשיכה".

לדבריו אותו פלשתיני שנהרג ומתואר כאב לארבעה ילדים הוא מחבל עם עבר מוכר, "במהלך האירוע, כמו שפורסם, נהרג אחד המתפרעים, שלמפרע מתברר שלא מדובר במפגין אלא במחבל. מחבל מורשע שישב בכלא הישראלי. ה'אב לארבעה ילדים' שמתואר בתקשורת הוא מחבל מורשע בעבירות חמורות של ירי והנחות מטענים. אנחנו מדברים על מחבל חמאס. דרך אגב הכפר הזה כולו הוא כפר חמאסי, זה כפר שכמעט מדי לילה מתבצעים שם מעצרים של כוחות הביטחון.

״מהכפר הזה יצאו ממש לאחרונה בראש השנה האחרון מחבלים שהניחו מטען במצפור של היישוב עד עד והצמידו את המטען בתוך צמיג בוער על מנת למשוך אליו את הכוחות שיתפוצץ עליהם. בנס המטען הזה התפוצץ בעצמו עוד בטרם הגיעו הכוחות כך שמדובר בכפר פעיל מאוד ומוכר מאוד".

דובר עדי עד מסביר כי בגלל שהאירוע התקיים בשבת הגרסה הפלשתינית השקרית השתלטה על כלי התקשורת, כלשונו. ״הסתמכות על דיווחים ערביים בוודאי שזה לא ראוי והאמת רחוקה מהדיווחים. באופן אוטומטי התקשורת אימצה את הגרסה הפלשתינית, לשמחתנו הרבה קיימים היום במדינת ישראל כלי תקשורת מאוזנים יותר כמו ערוץ 7 ועוד רשתות נוספות שהיו מספיק הגונות כדי לברר את הדברים.

״האירוע הזה מבחינה תקשורתית נוהל בצורה מאוד מורכבת כי אנחנו מדברים על שבת בצהריים לא היה מי שיוכל להגיב. במוצאי שבת ברגע שהאירוע הזה התחיל להיות מתוחקר ויכולנו לצאת לתקשורת האירוע הזה טופל גם תקשורתית וגם הנרטיב התקשורתי שונה, מדובר בראיונות רבים שבוצעו ובסך הכול תמונת המצב היום ברורה לחלוטין . גם רשתות התקשורת שבהתחלה דיווחו על כביכול הרוג פלשתיני מאש מתנחלים שינו את הכותרות כשהן הבינו שמדובר כאן בסיפור אחר לחלוטין אנחנו שמחים שבערוץ 7 תמונה המצב היא תמיד יותר ברורה".

עמיאור מקווה כי גם צה"ל יגלה בתחקיר את האמת על האירוע ולוחמי כיתת הכוננות של גוש שילה יקבלו צל"ש, "הודעת דובר צה"ל הראשונית היתה הודעה מאוד מבולבלת כפי שאפשר לראות, היא יצאה בטרם האירוע תוחקר. כמובן שלא מדובר באירוע אזרחי והצבא נדרש כאן לתת גיבוי מלא גם לחיילים וגם ללוחמי כוחות הביטחון מכיתת הכוננות שהגיעו לשם.

״אנחנו מקווים וקוראים לכל המערכות לתת גיבוי ללוחמים האלה ולכלל הכוחות שהיו בשטח. חשוב להדגיש שבעת הוצאת הודעת דובר צה"ל לאף אחד לא היה שום מושג מאיזה אש המחבל הזה נהרג אם בכלל. האירוע הזה מתוחקר. כפי שאתה יודע באירועי ירי בהפגנות ובהפרות סדר לעתים התחקיר נמשך במצ"ח אפילו חודשים. אני מניח שכך גם יעשה באירוע הזה. כל אלה באולפני הרדיו שמפנים אצבע מאשימה לכוחותינו מפקירים את החיים של אנשים שהגיבו לאירוע חבלני שיכל להסתיים בצורה איומה ונוראה ורק בדרך נס הסתיים בצורה הזאת.

״לוחמי כיתת הכוננות והחיילים ראויים לכל צל"ש על ההתנהלות שלהם בשטח. ואם הצבא לא יטפל בהפרות הסדר ובאירועי פח"ע של הערבים אז זה ילך ויחמיר כי הערבים מבינים שאפשר להתקרב ליישוב".