ד"ר אפרים זורוף
ד"ר אפרים זורוףצילום: חזקי ברוך

מרכז ויזנטל בירושלים הציג היום (ראשון) לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה את הדו"ח השנתי על חקירה והעמדה לדין עדכנית של פושעים נאצים בתקופה שבין אפריל 2017 ועד מרץ 2018.

ד"ר אפריים זורוף, מנכ"ל מרכז ויזנטל, אומר לערוץ 7 כי למרות המחשבה שכמעט לא נותרו פושעים נאצים בחיים, המציאות עולה על כל דימיון. "בניגוד לציפיות שבשנת 2019 הנושא הזה כבר לא יהיה אקטואלי כי לא יהיו פושעים בחיים, מתברר שזה ממש לא נכון".

"רוב הפושעים שהיו מעורבים בפשעי השואה חיים בגרמניה או אוסטריה ושם יש מערכת בריאות די טובה והם נהנים מזה ומהארכת תוחלת החיים. אנחנו עדים למצב שאנשים בגילאי 90 מספיק בריאים לעמוד לדין וגרמניה אכן מעמידה אותם לדין".

לדבריו נתוני הדו"ח מאששים את הטענות שמלאכת הציד לא הסתיימה. "בתקופה שסקרנו בדו"ח הזה מאפריל 2017 ועד מרץ 2018 הוגשו שלושה כתבי אישום חדשים בגרמניה, שניים נגד מי שהיו זקיפים במחנה שטוטהוף, מחנה ריכוז בפולין, שם נרצחו 65 אלף אנשים - חלקם יהודים שגורשו לשם בשלב האחרון של המלחמה, הרבה יהודים מגטאות בליטא ואנשים אחרים מאושוויץ".

"כתב אישום נוסף נגד מישהו ששרת במיידאנק. אז אנחנו מקווים שבדו"ח הבא אנחנו נבשר שהאנשים האלה הועמדו לדין וגם הורשעו", מוסיף זורוף.

צייד הנאצים האגדי טוען כי יש משמעות אדירה גם להעמדה לדין של פושע נאצי בן 90. "יכל משפט כזה הוא גם שיעור בהיסטוריה ויש לזה משמעות מעבר לענישה של פושע נאצי. יש כאן לקח חשוב מאוד מבחינת שלטון החוק, מבחינת השואה עצמה וההיסטוריה של השואה".

ד"ר זורוף מציב לעצמו מטרה חדשה, לאתר את אנשי יחידת האיינזצגרופן. "אנחנו מתרכזים עכשיו במקרים של אנשי איינזצגרופן - פלוגות המבצע. כבר מצאנו שלושה אנשים שהיו באיינזצגרופן C - אלה שביצעו את הרצח בבאבי יאר ועוד אחד שהיה באיינזצגרופן D ועוד היד נטויה. ואנחנו עובדים ומתרכזים בזה בתור מאמץ אחרון כל עוד ניתן להעמיד את האנשים האלה לדין".