סמל ז׳
סמל ז׳צילום: דובר צה״ל

היה לא פשוט לתפוס את סמל ז' לשיחה. הסיבה הראשונה לכך היא ששגרת היום-יום שלו לא קבועה מראש כמעט אף פעם, ואין לדעת מתי הוא נמצא בשטח או בפגישה דחופה. סיבה משמעותית נוספת היא שהשתיקה יפה מאוד לרוב הנושאים בהם הוא מתעסק.

לכן, כשהגיע הרגע ומועד הריאיון התקרב, השאלה המתבקשת שעלתה הייתה - על מה בכלל נוכל לדבר?

נקודה טובה להתחיל ממנה היא אולי האובססיה הבלתי פוסקת שלו לטכנולוגיה, שמשפיעה ללא ספק על שירותו הצבאי, והמקום בו היא התחילה, שעיצב את תפקידו. "למדתי בבית ספר דמוקרטי - כבר מכיתה ג' בחרתי בדיוק מה אלמד ואיך, וזה דחף אותי לסקרנות וליוזמה, הייתי ילד עם הרבה משמעת עצמית", הוא משתף, "הכיוון שבחרתי היה פיזיקה וכימיה, ולקחתי אותו לקיצון. השתתפתי בכל תוכנית חיצונית שהציעו לי ועסקה בתחומים הללו, וכך בניתי את הבסיס שלי בתחום המדע והטכנולוגיה".

באופן טבעי, שאף סמל ז' להתגייס לאמ"ן, ואחרי שלל מיונים וקורס, הוא התקבל ל-9900, יחידת המודיעין החזותי. "אני אוהב עבודה אסטרטגית, ונחשפתי למדור שמצאתי בו את מה שנראה לי גם הייעוד שלי בצבא - שילוב אסטרטגי בין מודיעין, טכנולוגיה ושטח", הוא מספר, "דיברתי עם המפקדים שלי וביקשתי את התקן הספציפי הזה. אחרי תהליך ארוך, שכלל התחשבות והבנה יוצאת דופן מכלל המעורבים - גם קיבלתי אותו".

המדור המדובר הוא מדור שעוסק בגיאולוגיה צבאית. "זה מתחלק לשניים - הצוות הגיאולוגי, שמורכב ממיטב המוחות בתחום ובהבנת השטח, שמשמשים כגוף הרשמי בצה"ל בנושא זה", מסביר סמל ז'. "הצוות שלי במהותו מאוד קטן, ועוסק בנישה של מחקר ופיתוח המותאמים לשטח, בנוסף לעבודת מודיעין. בזמן שהגיאולוגים הם בעלי תארים שמתעסקים הרבה בחקר ובתאורטיקה, אנחנו קיבלנו אופי מאוד מכוון משימה ופרקטי".

תחום הגיאולוגיה הצבאית הוא רחב מאוד ובעל שלל גוונים, וגם בתוכו סוגי תפקידים שונים. "הצוות שלי מתחלק לכל מיני תחומים" ממשיך ז' ומפרט, "למשל, יש בינינו שעוסקים בפיתוח אמצעים חדשים מסוגים שונים, ואנחנו, אנשי המודיעין, בודקים את הכלים ואת התוכנות על פיהן הם פועלים, ומדריכים את היחידות השונות כיצד להשתמש בהם".

חיילי מודיעין
חיילי מודיעיןצילום: דובר צה״ל

אז איך אתם מדמיינים את התפקיד עד כה? טכני או משרדי ודאי יהיו מילים שיעלו בשלב זה או אחר, אך מהעיניים של סמל ז' - אין מאתגרת, מסקרנת וקריטית מהשגרה שלו, שאת רובה הוא הכניס למדור מתוך יוזמתו האישית. "החלק של בדיקת עבודת הכלים שפותחו במדור היה פעם המהות היחידה שלנו, והוא אכן היה מספק, אבל ידעתי שאנחנו יכולים להתקדם עוד יותר משם", הוא משחזר, "לכן, לקחתי אחריות ביחד עם הקצין שלי על תחום שלם של "פתרון בעיות" - אנחנו פועלים ברחבי הארץ, לפעמים מגיעים למקומות קרובים אלינו מאוד, לפעמים למרחק עשרות קילומטרים, ונפגשים עם גופים שונים כדי להבין את הפערים המודיעיניים שלהם, ומכירים להם כלי שפיתחנו או שנוכל לפתח במטרה לפתור להם את הבעיה".

"יום אחד, ממש על הבוקר כשרק נכנסתי למשרד ואפילו עוד לא הספקתי להבין מה המשימות שלי ליום, קיבלתי טלפון", הוא מדגים, "מצידו השני של הקו היה גורם מיחידה שכבר עבדתי איתה בעבר, בעלת חשיבות מבצעית למודיעין הישראלי. הקול שלו היה מתוח והבנתי מהר מאוד שהעניין דחוף. תוך כמה דק' כבר הייתי על הרגליים בהקשר הזה, הבנתי את הצורך הספציפי וניסיתי להבין מהר ככל האפשר איך נענה על הבעיה שהציג לי. הזמן בו הצלחנו להגיע ליעד היה מהיר באופן שלא ציפיתי לו, ברגעים האלו אתה מבין את ההשפעה שיש לך על הנושאים הגדולים באמת".

"מלבד הפגישות עם הצרכנים, אני מרצה פעמיים בחודש לקורסים ברחבי אמ"ן, שומע את הצרכים שיש ביחידות הפונות, ומקווה שאנחנו כמדור יכולים לעזור להם כמה שאפשר בדרך לפתרון הבעיה שמולם", הוא משתף, "ישנם מקרים בהם מקומות שונים באמ"ן נתקלים באותו צורך מודיעיני, ובעזרת פתרון אחד אפשר לתת מענה כולל. הגענו למסקנה שאנחנו צריכים להיות אלו שיצליחו לפתור מספר בעיות מאותו הסוג באמצעות חשיבה מתקדמת ושימושית".

סמל ז' מתנהל בתחומו בטבעיות. הרי, בעיות הן תחום מורכב, ופתרונן תמיד מורכב פי כמה וכמה, אז איך יכול חייל אחד לסייע ליחידה שלמה? "כמו שיש אינספור דרכים לפתור משוואה, כך גם כשמדובר במציאת מענה לצורך מודיעיני", מבהיר סמל ז', "אני יכול לחבר בין היחידה לצוות טכנולוגי שאני מכיר ויש ברשותו את הכלי שיכול לפתור את העניין, אני יכול להדריך אותה לשימוש בכלי שכבר קיים אצלנו, וכמובן - אני יכול להכווין את צוותי הפיתוח ביחד עם היחידה לקראת פיתוח כלי חדש שמותאם ספציפית למענה הנדרש לה".

כאמור, עבודתו של סמל ז' וחבריו למדור לא נשארת רק בתחומי המטה, אלא גם מחייבת חקירה מתמדת של השטח וניסויים חוזרים ונשנים בכלים שמפתח המדור בכול יום. "בנוסף להדרכה, ההטמעה והמפגש עם הצרכנים, אנחנו אחראים, כאמור, על בדיקת הכלים אותם אנחנו מציעים ליחידות השונות", הוא מסביר ומדגים, "אם יש כלי בעל יעד מסוים, אנחנו צריכים לבדוק את השימוש בו על כל זוויותיו וללמוד איך להפעיל אותו מא' ועד ת'. אנחנו לא חוזרים הביתה עד שהתוצר לא ענה על מטרתו".

"הבונוס של ניסוי הכלים ולמידתם באופן המעמיק ביותר, הוא שלאט לאט אני ואנשי המדור שלי רוכשים כלים מתקדמים שמאפשרים לנו להיות זריזי מחשבה בכל קשר הפיתוח", אומר סמל ז' בחיוך, "זה מאפשר לנו כאנשי מודיעין לתת פתרונות זמינים וממוקדים לכל דורש. בשלב הזה של השירות שלי, למשל, אני כבר יכול לענות באופן עצמאי על צרכים קיימים, ובמצב חירום אני יודע שאני והמדור שלי נוכל לשמש כגורם מבצעי בגלל יכולת העבודה המידית שלנו".

כשנשאל מה המשמעות לטווח הארוך של העבודה שלו, "פותר הבעיות" לא מהסס: "אני "פיקסר" משתדל להיות זמין ונגיש, במיוחד כשמרכזים את המשאבים באדם אחד שנכון להקדיש לזה את מלוא הזמן והמחשבה. התפקיד שלי הוא תפקיד מודיעיני וטכנולוגי לכל דבר ועניין, אבל בראש ובראשונה הוא לא מתקשר לשום תחום ספציפי מלבד לאנשים איתם אני עובד - אני משתדל להיות האיש שהצרכנים יכולים לפנות אליו, שבסקרנות, הקשבה ויוזמה יכול לעזור לצרכים שלהם, זה ערך שכדאי להכיר בו".

אם טענתו של סמל ז' אכן נכונה, משתמע ממנה כי תכונות רבות דרושות לו לאותו "פיקסר", שיכול להתגלות בכל אחת מיחידות אמ"ן או צה"ל ככלל, ולהקנות ערך מוסף רב . "כשתחום האחריות שלך כל כך לא מוגדר, אתה חייב להתמיד ליזום, להסתקרן, ולשאול שאלות כל הזמן, אני יודע לומר שהמדור שלי חי ונושם על התכונות האלה שנמצאות בכל אחד מהחיילים והמפקדים בו", הוא מצהיר.

אתמול הוא בחן כלי מסוים עד שעה מאוחרת יחד עם חבריו למדור, כך הוא מספר. והיום? הוא אפילו לא יוכל להגיד לי מה יקרה איתו בשעות הקרובות, אבל אני מניחה שאלו שצריכים אותו יגלו בקרוב. ״לפעמים אני לא מאמין כמה הזדמנויות לשינוי מתאפשרות לי, כשאני יודע שבאזרחות הייתי צריך הרבה יותר ניסיון כדי לגרום למשהו מהותי לקרות״, מסכם סמל ז', "כאן זו לא הגדלת ראש - זה הכרח. אנשים יגיעו בשש בבוקר ויצאו בתשע בערב רק כדי לשפצר את השאלה שהם צריכים לשאול כדי להגיע לפתרון הבעיה, וכך גם נמשיך לעשות".