סושי ויין
סושי וייןצילום: רויטרס

"הדרת נשים". צמד המילים הללו מתאר בעיה כה חמורה שכשאני רואה אישה ברחוב אני לא מבינה איך עוד לא בא דוס מצוי והדיר אותה למטבח.

הרי מהי הבעיה הלאומית הקריטית והאיומה העומדת לפתחנו? ''הדרת נשים''. האטום האיראני קטן על הצ'אדור הפרסי שנשים יחבשו פה במרחב הציבורי. בעיות רווחה, עוני וסמים קטנות על נשים שאוטוטו ישבו פה במרתפים חשוכים.

פאנלים בנושא "הדרת נשים", זה הטרנד החדש של עולם המשכילים והנאורים.

כל כך הרבה גופים מצטרפים לחגיגת הדרת הנשים שכבר נהיה פה פסטיבל. מדגם קטן לפניכם: הקריה האקדמית אונו ערכה פאנל במעמד שרים וח''כים בנושא "הדרת נשים בשוק העבודה". אוניברסיטת תל אביב ערכה כנס "הדרת נשים: אתגרים עכשוויים ועתידיים". נשות הכותל מזמינות אתכם לפאנל בנושא "הדרת נשים מהמרחב הציבורי".

הנשים אשר אוחזות בתפקידי מפתח ועומדות מאחורי העיסוק האובססיבי בנושא הן בין היתר הגברת דינה זילבר – המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, פרופ' רות הלפרין-קדרי – ראש מרכז רקמן בבר אילן, נשות שדולת הנשים, הח"כיות ממרצ ונשות הכותל. הן יושבות בפאנלים הללו, ואת מי הן מדירות? את המודרות.

שבעות מסושי ויין, נשות ציבור ואקדמאיות מלומדות דנות בסוגיית הדרת נשים בציבור הדתי והחרדי, בו מתקיימים אירועים עם הפרדה מגדרית, ואת מי הן שכחו להזמין לפאנל? את ציבור הנשים המודרות שבשמן הן כאילו פועלות. הפלא ופלא, הן גם שכחו לשאול אותנו האם אנחנו מרגישות חנוקות, מקופחות, מוחלשות או מודרות (ואנחנו לא).

אם כך, בפאנלים הללו מתקיימת הדרת הנשים החצופה ביותר. הן יושבות שם ומפטפטות על אוכלוסיית הנשים הדתית והחרדית בהתנשאות בלי שנהיה נוכחות שם. הן מחליטות בפטרונות מה טוב לנו, איך נחיה את חיינו, מגיעות למסקנות אופרטיביות הנוגעות לחופש הפנאי והבילוי שלנו. אין ביטוי יותר קולע מ"הדרת נשים" לצפצוף בוטה כל כך על אוכלוסיית נשים.

אם לא די בכך, אותן נשים פמיניסטיות הן גם מדירות הנשים המשפיעות ביותר על המרחב הציבורי. הן פועלות חזק מאד בתחום המשפט (עיינו בדו"ח המרשים של ארגון חותם) כדי למנוע קיום אירועים בהפרדה. התוצאה המיידית לכך היא שנשים דתיות וחרדיות כבר לא יוכלו לרקוד או לשיר באירועים מסוימים, כיון שייאסר שם על פי חוק לשים מחיצה.

כפייה חילונית נגד נשים דתיות זה לגיטימי. כפייה דתית נגד חיילות חילוניות זה גוועלד.

אם רכבת השדים הנקראת "הדרה" תמשיך לנוע בקצב המסחרר שלה לא תהיה לאוכלוסיית הנשים הדתית-חרדית כל ברירה והיא תמצא עצמה יושבת בבית, מודרת ונבוכה. ואולי, לשיטתם, זה מקומה הטבעי. המטבח.