סמוטריץ'
סמוטריץ'צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ראש הממשלה ושר הביטחון, ח"כ בנימין נתניהו שלום רב,

1. כפי שבוודאי ידוע לך, בשבת האחרונה התרחש אירוע חמור בישוב עדי עד שבעמק שילה, שבמהלכו בוצע ניסיון חטיפה ודקירה של נער יהודי על ידי מחבלים תושבי הכפר אל-מועייר.

בתגובה הוקפצה כיתת הכוננות של הישוב ושל הישובים הסמוכים ונקלעה למארב מתוכנן של מאות מתפרעים ערבים שיידו לעברם אבנים וברזלים וסיכנו את חייהם. חברי כיתת הכוננות ולוחמי צה"ל ומג"ב שהוקפצו אף הם פעלו לפיזור ההתפרעות ובמהלך פעילות ביטחונית זו נהרג ככל הנראה אחד המתפרעים, מחבל שישב קודם לכן שמונה שנים בכלא הישראלי בשל עבירות ביטחון.

2. כיתות הכוננות בישובים ביהודה ושומרון מופעלות על ידי צה"ל, מהוות חלק בלתי נפרד מתפיסת הביטחון באזור ונועדו לתת מענה התערבותי מיידי לאירועים ביטחוניים עד להגעת כוחות צה"ל.

3. בהתאם לייעוד זה פעלו חברי כיתת הכוננות באירוע האמור, וניתן היה לצפות כי הם יקבלו גיבוי מלא מהרשויות המוסמכות.

4. אלא שלמרבה הצער לא כך הוא. כבר בהודעת דובר צה"ל שיצאה במוצאי שבת על האירוע התנערו גורמי הצבא מחברי כיתת הכוננות ותיארו את האירוע האירוע "חיכוך הדדי" בין שני צדדים, משל נכתבה ההודעה על ידי כח משקיפים רב לאומי ולא על ידי צה"ל.

5. בהמשך הוטלה חקירת האירוע על מחלק הפשיעה הלאומנית של ימ"ר ש"י, משל היו חברי כיתת הכוננות עבריינים המואשמים בפשיעה לאומנית ולא לוחמים מוסמכים המהווים חלק ממערכת הביטחון באזור. הלוחמים נדרשו להעביר את נשקיהם לבדיקה בליסטית וכשעשו זאת זומנו למתן עדות במחלק הפשיעה הלאומנית האמור.

6. לא ניתן לקבל מצב בו לוחמי כיתת הכוננות מהווים חלק מתפיסת הביטחון ופועלים בהתנדבות 24/7, שלוש מאות שישים וחמישה ימים בשנה, לילות כימים, ולאחר כל זאת הם לא יזכו לגיבוי מינימאלי מצד מערכת הביטחון והיחס אליהם יהיה כאל אחרוני העבריינים. זו צביעות וכפיות טובה שלא ניתן לקבל.

7. יתרה מזו, יחס עויין שכזה ללוחמים מסכן חיים שכן הוא פוגע קשות במוטיבציות ההתנדבות של המתיישבים לכיתות הכוננות ומייצר אפקט מרתיע ומצנן לפעילותם כשהם נדרשים לכך. האם אנו מעדיפים שחברי כיתות הכוננות לא יקפצו לאירועים בכדי לא להסתכן בהפקרה ובחוסר גיבוי?!

8. מעבר לעויינות המשטרתית, למיטב ידיעתי אף גורם בצה"ל לא טרח לגבות את הלוחמים. לא אלוף הפיקוד וגם לא המחט לא טרחו להגיע לישוב ולהעביר גיבוי בכתב או בע"פ ללוחמים על פעילותם. זהו מצב בלתי מתקבל על הדעת שאני דורש כי יתוקן באופן מידי.

9. אבקשך להורות לגורמי צה"ל להעניק גיבוי מלא ללוחמים ולהעביר מסר ברור ברוח זו גם לגורמי החקירה. על חקירת האירוע לצאת ממחלק הפשיעה הלאומנית למשטרת בנימין, להמתין לסיום התחקיר המבצעי ולהתנהל כפי שמתנהלת חקירת מצ"ח באירועים דומים.

10. בהזדמנות זו אבקשך לבחון את הסדרת מעמדם של לוחמי כיתות הכוננות גם בהיבט זה שחקירתם במקרה הצורך תתבצע על ידי מצ"ח ולא על ידי משטרת ישראל. לא יתכן כי במותם חלילה יוכרו לוחמי כיתות הכוננות כחללי צה"ל אולם בחייהם היחס אליהם יהיה כאל אחרון העבריינים.