דוד בר קפרא הי"ד
דוד בר קפרא הי"דצילום: באדיבות המשפחה

'הרשות המאשרת' במשרד הביטחון החליטה להכיר בדוד בר- קפרא הי"ד כנפגע פעולות איבה.

נזכיר כי בר קפרא נרצח בשנת 2015 בידי פלסטינים, במהלך שוד אלים במושב פדיה. בקשת משפחתו להכיר בו כקורבן פעולות איבה נדחתה פעמיים בעבר, לטענת הרשות בהתבסס על חומרי החקירה.

עם זאת, לאור ממצאים חדשים שהובאו בפני הרשות המאשרת, העולים מהכרעות הדין של המורשעים בשוד וברצח, שלפיהם "הנאשמים נקטו באלימות חריגה ואכזרית כלפי המנוח", החליטה הרשות המאשרת להפוך את החלטתה ולקבוע כי יש יסוד סביר להכיר בבר קפרא הי"ד כנפגע פעולות איבה.

בהחלטתו להכיר בבר קפרא כנפגע איבה, כתב הסגן הבכיר ליועץ המשפטי למערכת הביטחון המשמש כ'רשות המאשרת' במשרד הביטחון, עורך דין ידידיה אורון, "משהובאו בפני הכרעות הדין של הנאשמים, מהן עולה בבירור, בשתי הערכאות, כי הנאשמים נקטו באלימות חריגה ואכזרית כלפי המנוח ועוד בשלב בו שכב על הקרקע חסר אונים ונטול יכולת להתגונן, אלימות שאין בה צורך על מנת להשלים את השוד (שכן המנוח כבר לא היה יכול להתנגד), אלימות שלגביה קובע בית המשפט: נתקיימה אצל הנאשם מודעות מראש של אפשרות של התרחשותה של תוצאה קטלנית תוך אדישות אי אכפתיות, הרי שיש יסוד סביר להנחה כי אלימות מיותרת ואכזרית זו מקורה, גם אם בתת –המודע, במטרה של פגיעה במנוח בשל השתייכותו למוצא היהודי וזאת על רקע הסכסוך היהודי- ערבי".

עו"ד אורון מוסיף ומנמק את החלטתו בהתבסס על "האכזריות והאלימות החריגה, מעבר לנדרש למעשי השוד".

"יש לזכור, רק לאחר שהיכו בו את מכות המוות, חיפשו בכיסיו ולא מצאו כסף. במקרה שבפני, הוכח כי הפגיעה במנוח לא היתה נחוצה לנטרולו ולשדידת רכוש. לו היו מפסיקים את האלימות כשהוא שוכב וחסר יכולת להתגונן, ייתכן שהיה מקום לקבוע שהאלימות הינה לצורך השוד. משקבעו בתי המשפט כי האלימות האכזרית והחריגה לא הייתה נחוצה לצורך מימוש ביצוע השוד, הרי, יש כאן בפני יסוד סביר להניח כי אלימות זו נובעת ממניע לאומני".

החלטת הרשות המאשרת במשרד הביטחון נמסרה היום (שלישי) לאגף נפגעי פעולות איבה במוסד לביטוח לאומי. ההכרה תאפשר למשפחתו של בר-קפרא הי"ד לקבל מהמוסד לביטוח לאומי את מלוא הסיוע והזכויות המגיעות לנפגעי איבה.

משפחתו של דוד בר קפרא הי"ד מסרה בתגובה: "לאחר מאבק יום יומי במשך שלוש וחצי שנים, אנו מברכים על החלטת הרשות המאשרת להכיר ברצח אבינו דוד בר קפרא הי"ד כנפגע טרור".

"במשך שלוש וחצי שנים, חזרה המשפחה על עובדות האירוע והפנתה למשטרה ולפרקליטות שאלות קשות שנותרו ללא מענה. בפסק הדין מלפני מספר חודשים הדגיש בית המשפט כי הרוצחים נהגו באלימות חריגה מאוד במהלך האירוע, בייחוד לאחר שהכניעו את אבינו. הרוצחים לא חדלו מהכאת אבינו בכל חלקי גופו באכזריות אין קץ בלבנים ובמקלות מעדר. אנו מברכים על כך שהרשות המאשרת חזרה בה מעמדתה ואימצה את גרסת המשפחה כפי שהובאה בפני שני הרכבי בית המשפט שדנו בתיק", הוסיפו במשפחה.

ילדיו של בר קפרא אמרו, "אבא היקר. בלוויה, מעל מיטתך, נשבענו שלא ננוח עד אשר יובאו רוצחיך לדין ושנמשיך במאבקנו עד אשר תוכר כנפגע אירוע טרור. עתה, משפחתנו השכולה יכולה להתחיל להתאבל ולפעול להנצחתך".