"לא חייבים צלבי קרס כדי לזהות אירוע כאנטישמי". בית הכנסת המחולל
"לא חייבים צלבי קרס כדי לזהות אירוע כאנטישמי". בית הכנסת המחוללצילום: באדיבות המתפללים

"חשבתי מיד על ליל הבדולח", כך מגיב יזהר אלגרבלי, גבאי בית הכנסת 'שיח ישראל', כשהוא משחזר את בוקר יום שלישי האחרון, הבוקר שבו גילה שבית הכנסת שלו נפרץ וחולל. "הגעתי בבוקר לתפילת שחרית, ואני רואה אנשים עומדים בחוץ, אומרים לי שפרצו לבית הכנסת. אני יורד לבית הכנסת ורואה ספרי תורה על הרצפה. הרמנו אותם מיד, שמנו על השולחנות והלכנו להתפלל בבית כנסת אחר. זה היה מראה מזעזע שאי אפשר לתאר במילים. לא חשבנו שאפשר לעלות מצרפת ולקבל את זה פה בארץ ישראל. אני מאמין שזה לא יהודי, לכל אחד טמון משהו בתוך הלב. יהודי לא יכול לעשות דבר כזה".

קשה היה לברור את המילים ביום שלישי בבוקר. רבנים, אישי ציבור ופוליטיקאים הוציאו הודעות גינוי וזעזוע לתקשורת בזה אחר זה, מנסים למצוא את המילים הגבוהות ביותר בסולם שאט הנפש. הפורצים, שהיו מצוידים בדיסק לחיתוך מתכת ופעלו באופן מקצועי ומתוכנן, השאירו אחריהם ספרי תורה זרוקים על הרצפה והרס רב בכל בית הכנסת. בארון הקודש נפער חור מלבני מדויק, שניכר כי נעשה באמצעות הדיסק. לטענת המתפללים לא נגנבו מבית הכנסת דברים בעלי ערך.

אין זה סוד כי שכונת קריית יובל בירושלים נקרעת כבר שנים בין הציבור החרדי והחילוני שבה. השכונה, שבמקורה היא חילונית לגמרי, קלטה גל גדול של תושבים חרדים כבר לפני יותר מעשר שנים. מאז היא ידעה מאבקים בלתי פוסקים על שטחי ציבור, על העירוב המהודר שהקימו החרדים ועל מוסדות החינוך. ברגעי שיא נרשמו גם מקרים של אלימות, כמו גזירת חוטי העירוב על ידי פעילים חילונים, ולפני שמונה חודשים גם ריסוס של ספריי אדום בתוך בית הכנסת 'חניכי הישיבות' בשכונה. מיד אחרי היוודע האירוע בבוקר יום שלישי, היו שחשבו לקשור בין הדברים.

ספרי התורה שכבו בבית הכנסת כמו גוויות

"אין שום סיכוי שהחילונים בשכונה יגיעו לדבר כזה", אומר בפסקנות יצחק פינדרוס, שכיהן כסגן ראש העיר ירושלים במהלך שנות המריבה ועסק בגישור בין הצדדים. "זה רחוק מאוד מהטונים שבהם התנהל הוויכוח הזה. פרט לכך, בית הכנסת 'שיח ישראל' הוא בית כנסת של עולים מצרפת, שהיה רחוק מכל הוויכוח. הוא נמצא ברחוב שרובו ככולו חרדי ואין בו חיכוך. צריך גם להבין שהפעילים החילוניים הכי קיצוניים היו בסופו של דבר אנשים בגיל מבוגר, בני 70-60, לא אנשים שאתה מדמיין אותם עושים דברים כאלה".

כיוון אחר לחקירה פורסם כבר באותו ערב. בחדשות 12 דווח כי המשטרה עצרה שלושה ערבים בחשד שהם העומדים מאחורי הפריצה וההשחתה. המשטרה, כך על פי הפרסום, טענה שהרקע למעשה הוא ככל הנראה פלילי, כלומר ניסיון גניבה, וניסור ארון הקודש נעשה כדי למצוא בו קופות צדקה וסכומי כסף. הסיבה לאקונומיקה שנשפכה על ספרי התורה, על פי הפרסום, הייתה כדי לטשטש את טביעות האצבעות. הפרשנות של המשטרה לאירוע עוררה בעקבותיה ביקורת קשה.

"הגעתי למקום בזמן שחוקרי המז"פ עוד היו בו", מספר חבר מועצת העיר ירושלים אריה קינג. "כשאתה רואה כסף שאף אחד לא נגע בו מונח על השולחן, כשאתה רואה חפצי ערך מונחים בלי שלקחו אותם, זה לא נראה כמו מישהו שבא לשדוד. לצערי המשטרה מפחדת לצבוע את האירוע הזה בצבעים לאומניים כדי לא להתסיס, אבל לטמון את הראש בחול זה לא הדבר הנכון פה. כך לא ייפתרו בעיות. אני לא מקבל את הטענה שזה פלילי".

קינג מוסיף גם את ההערכה שלו לגבי השתלשלות האירועים. "הגעתי על הבוקר עם יונתן יוסף. מיד ראיתי שבית הכנסת נמצא בסמוך לאתר בנייה. זה העלה אצלי את החשד, ואמרתי ליונתן שאני כמעט בטוח שזה קשור לאתר הבנייה. הם רואים משם את המקום, יש להם ציוד כדי לנסר את ארון הקודש. ערבים לא מגיעים לקריית יובל סתם, אין להם מה לחפש בשכונה הזאת, וההסבר היחיד הוא שהם עובדים שם. אבל גם את זה לא אומרים, כדי שלא תיווצר מהומה בשכונה סביב אתר הבנייה הזה".

האנטישמיות עדיין כאן

המקרה המזעזע של השבוע מצטרף לכמה מקרים נוספים של פגיעה מכוונת בבתי כנסת במהלך השנה האחרונה. במקרים הקודמים נלוו למראות גם כתובות וסמלים אנטישמיים. המקרה האחרון קרה ימים ספורים ממש לפני חילול בית הכנסת 'שיח ישראל', כאשר אלמונים פרצו באישון לילה לבית הכנסת ברחוב מקדונלד בעיר, שרפו ספרי לימוד וסידורים וריססו כתובות "הייל שטן" וסמלים נוספים של כת השטן.

לפני חודשיים בלבד הארץ רעשה כאשר ראש כרות של חזיר נתלה בכניסה לבית הכנסת 'סוכת שאול', הפעם ברמת השרון. גם המקרה הזה טרם פוענח. שלושה חודשים קודם לכן רוססו צלבי קרס והאותיות SS על חזית בית הכנסת 'מקדש משה' במרכז פתח תקווה. במקרה הזה נתפס החשוד, שריסס את הכתובות הללו גם על מבנים של משרד הבריאות וביטוח לאומי בעיר.

"ישנה פעילות בלתי פוסקת של קבוצות ויחידים שמחזיקים באידיאולוגיות ניאו-נאציות ואנטישמיות", אומר זלמן גיליצ'נסקי, שעומד בראש עמותת 'דמיר'. גיליצ'נסקי הוא עולה מברית המועצות, שהקים את העמותה במקור כדי לסייע לעולים בקליטתם בארץ. עם השנים, כאשר זיהה שעם העולים היהודים הרבים מברית המועצות הסתננו גם גויים ניאו-נאצים ואנטישמיים, שינה את ייעוד העמותה והפך אותה למרכז פניות לנפגעי תקיפה, שמקדם את העיסוק באנטישמיות בישראל גם בכנסת.

גיליצ'נסקי מספר כי היחס לאנטישמיות בישראל השתנה בשנים האחרונות. "המשפט של קבוצת 'פטרול 36' היה קו פרשת המים. 'פטרול 36' הייתה קבוצה של שמונה צעירים ניאו-נאצים שפעלו בישראל, בעיקר בפתח תקווה. הפעילות כללה הכאה של דתיים וחרדים, ריסוס צלבי קרס על קירות בתי כנסת והפצת אידיאולוגיה נאצית באינטרנט. בשנת 2007 הם נתפסו ונשפטו, כאשר השופט החמיר בעונשם בצורה משמעותית בגלל הנסיבות האידיאולוגיות שבשמן פעלו".

"עד המשפט של 'פטרול 36' מדינת ישראל לא רצתה להכיר בעובדה שמתרחשת פעילות אנטישמית פה בארץ", הוא מסביר. "היו מתייחסים לזה כאל ונדליזם, והעונשים היו בהתאם. בגלל זה גם הפעילים בעצמם הרגישו ביטחון, ופרסמו באינטרנט בגלוי סרטונים שלהם מכים יהודים ואחרים שנחשבים נחותים על פי תורת הגזע. אני עצמי נחשפתי ל'פטרול 36' דרך אתר אינטרנט ניאו-נאצי בגרמניה, שבו הם פרסמו את הסרטונים שבהם הם מכים ומתעללים בלי פחד. מאז המשפט הוסיפו לחוק הכחשת השואה גם סעיפים שמדברים על הפצה והזדהות עם רעיונות נאציים, והיחס כולו השתנה".

בעקבות השינוי בחוק, הפעילות הגלויה של הקבוצות הניאו-נאציות בישראל פסקה, והן ירדו למחתרת. כתוצאה מהירידה למחתרת, גם פעילותה של 'דמיר' פחתה, מפני שלגיליצ'נסקי אין עוד כלים לעקוב אחרי ההתארגנות הניאו-נאצית בישראל ולתעד אותה. עם זאת, התשתית עוד קיימת. גיליצ'נסקי מסביר שבדרך כלל נוהגים הפעילים הניאו-נאציים להשאיר אחריהם חותם שידגיש את הרקע של המבצעים – צלבי קרס וסימונים דומים, כאלו שהופיעו במקרים של נתניה ופתח תקווה ולא נמצאו השבוע בירושלים. אולם גם זה לא מוכרח, והספקטרום האנטישמי הוא רחב ולא מאורגן, כך שאי אפשר לקבוע בוודאות את הרקע לאירוע על פי הימצאות הסימנים או היעדרם.

במבט ראשון, אם חילול בתי כנסת נובע מאנטישמיות ומאידיאולוגיה ניאו-נאצית, אפשר לנתק אותו מסוגיית המתח היהודי-ערבי. המוסלמים מאמצים חלקים מהתנ"ך, ולכן מתבקש לחשוב שהשחתה של ספר תורה איננה בין אמצעי הלחימה שלהם ב"כופרים". אולם ד"ר אדי כהן, מזרחן ממרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר אילן, טוען שמחבלים מוסלמים לא ימנעו את עצמם גם ממעשים כאלה במסגרת מלחמתם ביהודים.

"אם תשאל בסעודיה או במקומות שמנסים להיראות נאורים, הם כנראה יתייפייפו ויגידו לך שהיהודים לא כופרים כי הם מאמינים בא-ל אחד. אבל האמת היא שככה זה היה נהוג מאז ומעולם, להרוס בית כנסת ולבנות מסגד. בראש ובראשונה תסתכל על מסגד אל-אקצה, שנבנה על חורבות בית המקדש. מבחינתם התנ"ך אולי היה נכון לשעתו, וגם היהדות, אבל מאז התגלות הנביא מוחמד הכללים השתנו ומי שלא מאמין בו כופר לחלוטין. לכן אסור לשגות באשליות, הם יעשו כל דבר כדי למחוק את הנוכחות שלנו פה. אין להם קווים אדומים, אל תופתע מכלום".