אזכרה בבוכנוואלד. ארכיון
אזכרה בבוכנוואלד. ארכיוןצילום: דוד שכטר

הקהילה היהודית בגרמניה זועמת: ארגון "הנקניקיה התורינגית", עמותה שהקימה מוזיאון לכבוד הנקניקיה הקרויה על שם המדינה הגרמנית בה היא הומצאה, ביקשה להעביר את מוזיאון הנקניקיות לבניין חדש באזור, אלא שאז התברר כי הבניין שימש כבית כלא בו הוחזקו אסירים יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה.

מרבית האסירים שנכלאו בבניין במהלך השואה נשלחו לאחר מכן אל מחנה הריכוז בוכנוואלד הסמוך ומצאו בו את מותם.

"אנו מזועזעים וכועסים מחוסר הרגישות המוחלט" אמר ראש הקהילה היהודית בתורינגיה, בה מתגוררים כיום 800 יהודים, ריינהרד שרם. הוא הוסיף כי "אנו נמצאים במגעים עם פקידי עירייה בכירים ומקווים שנוכל למצוא פתרון שיכבד את הקורבנות".

בעקבות הסערה שהתעוררה הודיעו ראשי העמותה המנהלת את מוזיאון הנקניקיות כי יחפשו מקום אחר להעביר אליו את המוזיאון. תומאס מאוזר, סגן מנהל המוזיאון, אמר בראיון לתקשורת בגרמניה כי "אנו נבוכים לחלוטין. אני מבין את התגובה, אבל לא היה לנו מושג כי מדובר בבניין ששיכן אסירים יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה".

גם ראש עיריית מולהאוזן, בשטחה שוכן הבניין ששימש ככלא לאסירים יהודיים בשואה, אמר כי "מועצת העיר תבחן מקום חלופי להקמת מוזיאון הנקניקיות". למרות ההודעה, המשקיע שרכש בשנת 2008 את שטח האדמה עליו נמצא בניין בית הכלא לשעבר, הודיע כי הוא מתכוון לבנות במקום בית מלון ותיאטרון. אחד הרעיונות שהועלו בדיונים עם ראשי הקהילה היהודית הוא להקים במקום אנדרטה לקורבנות השואה.