אוהדי בית"ר (ארכיון)
אוהדי בית"ר (ארכיון)צילום: פלאש 90

דין לבית"ר ודין לכל השאר - עכשיו זה גם מוכח. את הרעיון לעשות כתבה עם מפעיל דף הפייסבוק "רדיוס לבית"ר", אנחנו מקבלים לאחר עוד התפרעות של אוהדי סכנין, שכמעט ועלתה במותם של אוהדי כדורגל לאחר ששניים מהם נדקרו ואחד נפצע במהלך משחק ההפסד לפני כשבועיים למכבי פתח תקווה באצטדיון דוחא שבסכנין.

העובדה כי רק שבוע לפני כן פסק בית הדין המשמעתי של ההתאחדות לכדורגל עונש מגוחך ביותר כנגד סכנין על התפרעות אוהדיהם לאחר התבוסה באותו האצטדיון להפועל חיפה, כשקנס אותם על סך 5,000 שקלים, הכעיסה עד מאוד כשהיה נראה בבירור שאוזלת ידם של בית הדין של ההתאחדות לכדורגל והעונשים שלא מרתיעים אף אחד הם אלה שכמעט והביאו למותם של אוהדים, כשלמעשה בעונשם הקל והחסר שיניים, נתנו מעין לגיטמציה לכאורה לאוהדי סכנין לשוב ולהתפרע.

סכנין שבה אל בית הדין, הפעם נענשה במשחק רדיוס אחד במסגרת רבע גמר הגביע מול מכבי ת"א ושני משחקי בית נוספים ללא קהל אוהדיהם, כשגם זה עונש הוקל ביותר לאחר שתובע ההתאחדות ויו"ר מנהלת הליגות בכדורגל דרשו את סגירת אצטדיון דוחא שבסכנין למשך פרק זמן ארוך ביותר.

ואם זה לא מספיק, אזי במשחק הליגה האחרון של בית"ר ירושלים, נהמו עשרות אוהדי בני יהודה לעבר שני שחקניהם שחומי העור של הירושלמים, במה שכמעט והביא להפסקת המשחק וביטולו. התקשורת רובה כהרגלה שתקה ולא דיברה על זה כמו שהייתה מדברת במקרה שהיו אלו אוהדי בית"ר המתפרעים, וזו שכן התייחסה ודיברה על כך, טעתה או סתם הסיתה כשייחסה זאת לאוהדי בית"ר.

אירועים בסגנון אלו, זה בדיוק מה שהביא את מפעיל הדף לפתוח את הדף שנקרא בשם "רדיוס לבית"ר", בו הוא מציף אירועים אשר מפלים בין כל קבוצות ליגת העל בכדורגל לבין בית"ר ירושלים ואוהדיה. "האמת שהרעיון התחיל קצת אחרי אירועי שרלרואה ב-2015. היינו שם. הייתה אווירה מדהימה בטיסה, בדרך לאצטדיון ולפני שריקת הפתיחה. ואז החל מופע האבוקות. האמת? זה היה מרהיב. גם כשנזרקו לדשא ועצרו את המשחק, לא חשבתי שזה יעשה כל כך הרבה הדים", סיפר מפעיל הדף שביקש להישאר בעילום שם.

"כשהסתיים המשחק הכעס הופנה בעיקר לקהל שהרס את אחד הרגעים שכל כך חיכינו אליהם - החזרה לאירופה. אבל בתכל׳ס, השחקנים פישלו וזה לא הוסיף להרגשה. כמה ימים אחרי נפל האסימון איך התקשורת בארץ שחתה אותנו מכל כיוון. סיפרו לי שבכל אמצעי התקשורת דיברו על הבושות שעשו אוהדי בית״ר בעולם! 1,000 אנשים שהדליקו אבוקות במשחק כדורגל זניח, בעיר זניחה - זה מה שעשה לישראל בושות בכל העולם. כבר אז הבנתי שלא משנה אם הקהל של בית״ר יתנהג יפה או יעשה שטויות, אם ננצח או נפסיד - התקשורת תמיד תחפש אותנו".

"בבית ספר לתקשורת מלמדים מה יותר מעניין? אדם שנשך כלב או כלב שנשך אדם? מבחינת התקשורת בית״ר ירושלים הקבוצה, השחקנים, האוהדים, הבעלים - כל אלו בחזקת אדם שנשך כלב. 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. גם כשאין להם על מה לכתוב, הם תמיד ימצאו מה קורה בבית וגן (מגרש האימונים של בית"ר ירושלים - נ"ו)".

עוד מספר מי שעומד מאחורי דף הפייסבוק שהוקם בפועל רק לפני שנה ומונה בסך הכל כ-2,000 עוקבים אבל מעורר עניין רב ברשת החברתית וכבר יש בידו מספר הישגים שהביאו לשינוי בשיח וביחס לבית"ר, על האירוע שקרה מיד לאחר אירועי שרלרואה. "בית"ר שיחקה בנתניה מול מכבי תל אביב בגביע הטוטו, והקהל המשיך במחאה שלו נגד אלי טביב. המשחק עצמו לא עניין אף אחד. כולם רק חיכו לשירי ״שיישרף לכם הכפר״ כחלק מהמחאה של הקהל נגד טביב. זה הגיע יחסית מהר וכמובן שאף אחד לא פספס את ההזדמנות. שבועיים אחרי, אוהדי הפועל תל אביב שרים ״שתהיה שואה למכבי״ ואף אחד בתקשורת לא כתב מילה. מילא הם לא היו במשחק ולא שמעו, אבל ברגע שיש וידאו שרץ ברשתות החברתיות וזוכה לעשרות אלפי צפיות ומאות שיתופים - ועדיין אף אחד בתקשורת, בהתאחדות ובמנהלת לא מניד עפעף. זה היה השיא".

"לאורך העונה התחלנו לבחון יותר לעומק מה קורה ביציעים, מה קורה בבית הדין של ההתאחדות, איפה המנהלת מתערבת ואיפה לא, ובעיקר מה נמצא על סדר היום של תקשורת הספורט. אפשר לראות בבירור את מי אוהבים יותר ואת מי פחות, במי אפשר לחבוט חזק ועל מי צריך לרחם ואיפה קל יותר לייצר סיפור".

מפעיל הדף מותח ביקורת חריפה ביותר על דיין בית הדין של ההתאחדות לכדורגל, מי שעמד לאחרונה ופסק על עונשים קלים כנגד סכנין ויתר הקבוצות, נועם ליובין. "אחד הדברים הכי מעניינים מתרחשים בבית הדין. יש דיין בשם נעם ליובין שגם אם תיקח מישהו שבחיים שלו לא ראה או שמע על כדורגל ישראלי ורק תניח לפניו את כל הדיונים וההחלטות שקיבל אותו דיין בשנים האחרונות תוכל לראות את ההבדל המשמעותי בין בית״ר ירושלים לבין קבוצות אחרות. הדוגמא הקלאסית מסיפור האבוקות של אוהדי מכבי חיפה. אוהדים זרקו אבוקות במהלך המשחק וגרמו להפסקתו. הקנס היה 2,000 שקלים. שבוע אחרי הדליקו אוהדי בית״ר אבוקות ביציע לפני שריקת הפתיחה. אותו דיין נתן קנס של 10,000 שקלים. איך שלא תסתכל על זה, העונשים כאן לא הגיוניים כשזה מגיע לקבוצה ספציפית שנקראת בית״ר ירושלים".

"גם במקרה סכנין מהשבוע האחרון יש משהו שמריח לא טוב. אני באמת מבין את הרצון של כולם שבליגת העל תהיה קבוצה ערבית. דו קיום קוראים לזה. וזה אחלה. אבל אנחנו מתעסקים בספורט. אם קבוצה טובה, היא תהיה בליגת העל. ואם לא, אז לא. אין שום סיבה שהתקשורת, השופטים, ההתאחדות והמנהלת יתערבו כדי לשמור על הקבוצה בליגת העל. מה שקרה בשבוע שעבר היה שיא של כל הזמנים. אוהדים נדקרו ביציע של הקבוצה במשחק בית. איך נכנסו סכינים או חפצים חדים למגרש? איפה האבטחה? איפה המשטרה? בעיקר איפה הקבוצה שבכל מה שקשור למשחק ביתי - כל האחריות שלה בלי יוצא מן הכלל? אירוע כזה היה צריך להביא להשבתת הליגה ולעונש קשה כלפי הקבוצה והאוהדים שלה. הפחתת נקודות, ירידת ליגה, סגירת אצטדיון - כל דבר שיגרום לכולם להבין שנחצה קו אדום. אבל איכשהו, הקבוצה קיבלה עונש קל ואפילו סוג של פרס. לארח את מכבי תל אביב בגביע במגרש נייטרלי יכניס לקבוצה כסף. הרבה כסף. איתו אגב הם ישלמו את הקנס העלוב שהם קיבלו בנוסף, 20,000 שקלים. שנה שעברה על שיר גזעני קיבלה בית״ר 50,000 שקלים קנס ו-4 משחקים עם יציע מזרחי סגור. וגם רדיוס על תנאי. איפה הפרופורציה בכלל בין המעשה לעונש?".

לא משנה מה סכנין תעשה, כמה גבולות ייחצו שם - עדיין הטיפול בקבוצה יהיה בכפפות של משי. הם קיבלו תרומה ממדינה שתורמת גם לארגוני טרור. הם קיימו אירוע הוקרה לחבר כנסת שריגל לטובת חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה. עשרות תקריות של יידוי אבנים לעבר אוהדים ורכבים. זריקת כיסאות ומוטות ברזל לעבר כר הדשא שבנס לא פגעו באף אחד. ועכשיו דקירות ביציע - ובתקשורת? אף מילה".

על השאלה מי לדעתו אחראית לאיפה ואיפה שמתרחשת בבית הדין, הוא עונה בלי לחשוב פעמיים - התקשורת. "לא צריך להיות גאון כדי לראות איך הטקסטים והכותרות מוטות לטובת קבוצות מסויימות. תראה איך באתר one מסקרים את מכבי תל אביב כדורסל, ואיך בידיעות אחרונות מלטפים את מכבי תל אביב כדורגל. ואיך בספורט הארץ דואגים להזכיר בכל רגע נתון שבבית״ר ירושלים לא משחקים ערבים, אבל לא אומרים מילה על מה שקרה ביציעי מכבי תל אביב בשנים האחרונות מאז אירועי מהראן ראדי. גם הסיקור שקיבלה הפועל ב״ש בשלוש שנות האליפות שלה היה חסר תקדים. זה בסדר להיסחף אחרי הרומנטיקה ובאמת שקרה משהו בכדורגל שלנו בשנים האחרונות - אבל ללטף את הקבוצה והקהל בכל מילה שכותבים על הקבוצה היה נראה לא טוב".

"איך הכותרות של העיתונים לא עסקו בכל מה שקרה השבוע? זה בלתי נתפס! הפועל תל אביב. המועדון כולו. כדורגל וכדורסל, זה סיפור מיוחד. את מה שקורה ביציעי הקבוצה בשנים האחרונות קשה מאוד לפספס. המחאה נגד מכבי שמלווה בשירי שואה ואיחולי מוות בגז לשחקנים ובעלים, המתקפה האישית על רגב פנאן תוך שימוש בחבל תליה, שלטים ואמירות שהשתיקה יפה להם, עשרות מקרים של אלימות ביציעי הכדורסל והכדורגל, אוהד שירד לכר הדשא והיכה שחקן במהלך המשחק, הנהלות שמסרבות להעביר למשטרה שמות ותמונות של מתפרעים - משהו לא טוב קורה בקבוצה הזו - ובתקשורת מסרבים לגעת בפצע הזה".

מה המטרה של העמוד? "בגדול המטרה ששמנו לעצמנו זה לשים מראה לכולם איך יש דין אחד לבית״ר ודין שונה לכל השאר. גם בתקשורת, גם בהתאחדות, גם במנהלת, גם באיגוד השופטים. לא באנו להתבכיין או להתמסכן. רק להציג את המקרים, לתת להם במה. בין אם הם משמעותיים יותר או פחות. קשה מאוד לעבור על כך לסדר היום. זה זועק לשמיים".

על משמעות השם סיפר מפעיל הדף: "לא סתם השם שנבחר זה רדיוס לבית״ר. כבר שנים שזו הבדיחה ביציעים על כל אוהד שזורק כוס שתיה לכר הדשא מעצבים. לשמחתינו העונש הזה במתכונתו המקורית כבר לא קיים, אבל יש לי הרגשה שכשהוא יחזור, אנחנו נהיה הראשונים לקבל אותו. אנחנו נוהגים לתייג את כל הגופים הרלוונטיים בכל פוסט, כדי לייצר שיח ובעיקר כדי שהם יתחילו לשים לב. כרגע יש לעמוד 2,000 עוקבים, זו רק תחילת הדרך. מאמין שכשנהיה מספיק גדולים לא תהיה ברירה אלא להתייחס לדברים שנכתבים כאן".

"זו הזדמנות לומר לכל אוהדי בית״ר ובעצם לכל מי שאוהב כדורגל - כדי שנצליח להעלות את הנושא הזה למודעות ולגרום לתקשורת ולגופים השונים להתייחס אלינו ברצינות - צריך כח. וכח זה עוד לייקים, ועוד עוקבים, ועוד שיתופים. רק ככה נגרום לכולם להבין שמשהו לא בסדר קורה כאן. יש מגמה של אוהדים ברשתות החברתיות להתחיל ולבקר את ההתנהלות של הגופים שמנהלים ומסקרים את הכדורגל שלנו. עמודים כמו צהוב גונב דעת, איגוד השופטים מגבה דברים, פליימייקר ואחרים. וזה חשוב ומבורך. בסופו של דבר האהבה הכי גדולה שלנו מנוהלת על ידי אנשים שלצערנו לא תמיד יודעים מה הם עושים".

אמש, הגיע הדף לאחד מרגעי השיא שלו כשהצליח לגרום למועדון הכדורגל של בית"ר לתקוף בצעד נדיר את התקשורת הישראלית וערוץ קשת 12 בפרט, כשבדף הפייסבוק חשפו לפיו בתכניתו של רפי רשף יוחסו הקריאות הגזעניות של אוהדי בני יהודה לאוהדי בית"ר דווקא. לאחר תגובת בית"ר ותלונות מפעיל הדף לנציב תלונות הציבור ברשות השניה, דוד רגב, הערב כבר הגיעה ההתנצלות וההבהרה של רשף. "אנחנו מקבלים המון תגובות חיוביות על העמוד. אנשים שולחים לנו סיפורים, משתפים פעולה, מבינים את המשמעות והחשיבות של עמוד כזה. השאיפה הגדולה היא לעזור לקבוצה. בסופו של דבר, אנחנו אוהדי בית״ר שאוהבים את הקבוצה. שרוצים בטובתה. לא באנו לקחת צד של אף אחד למעט הצד של בית״ר ירושלים".