גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציהצילום: אייסטוק

חגית אמיר, מנהלת מעון ברשת נעמת באזור הצפון, שיגרה מכתב להורי הילדים שבו היא מודיעה כי בכוונתה לשנות את "קבלת השבת" המסורתית זאת על מנת שלא לפגוע בפלורליזם ובשוויון המגדרי.

"ראשית, אנו רואות בקבלת השבת חלק משמעותי מתרבות ישראל, לכן יתקיים טקס שיכלול את המאפיינים העיקריים: הדלקת נרות, אכילת חלה ושירי שבת. כמו כן, החלטנו על ישיבה משותפת של הילדים מסביב לשולחן", מדגישה בפתח מכתבה.

בהמשך היא כותבת "אנו כארגון עוברות תהליך בו מעוצבת תכנית הלימודים כך שתשקף פלורליזם, רב תרבותיות ושוויון מגדרי. כחלק מהתהליך, המחנכות לומדות בהדרגה לשנות את קבלת השבת, כך שתשקף שוויון מגדרי. לכן המושגים 'אבא ואימא של שבת' הוחלפו ב"מקבלי שבת" או מקבל/ת/תורן/ית שבת. במידה ומדובר במקבלי שבת, החלוקה לזוגות תערך ע"פ סדר הרישום ביומן, כאשר מקבלי השבת יכולים להיות בן ובת, בת ובת או בן ובן.

במידה ומדובר בתורנים יחידים, הם יקבעו ע"פ סדר היומן. בכל מקרה, מדובר מבחינת הילדים בחוויה של קבלת תפקיד להבאת החלה וחלוקתה לילדים במהלך הטקס (במידה ויש זוג, ניתן להביא גם פרי), לא מעבר לכך. הורים המעוניינים שילדיהם יחבשו כיסוי ראש כלשהו כאשר יהיו תורנים יידעו את רחל.

ברצוננו להבהיר כי חזרה לטקס שבו יהיו תפקידי מגדר של אימא ואבא בלבד לא תהיה. עם זאת, אנו מוכנות לפתוח להצבעה בכיתה את ההחלטה בין 2 האפשרויות הללו: שני מקבלי שבת, שיקבעו ע"פ סדר היומן, שיכולים להיות בן ובת, בת ובת או בן ובן. מקבל/ת/ תורן/ית יחיד/ה ע"פ סדר היומן".

על המכתב חתומה גם רינת אסטרייכר-שיזף, מפקחת חינוכית במרחב חיפה והקריות.

נשות ארגון 'שוברות שוויון' מוחות על הניסיון למחוק את הזהות המגדרית של הילדים והילדות כבר בגיל הרך. בעצומה מטעמן שהפצתה החלה היום כותבות נשות הארגון' "לפי תוכנית הרסנית זו, ילדינו כבר אינם מזוהים כבן או כבת ,שיהפכו בעתיד לאמא ולאבא, אלא כיצורים 'חסרי מגדר'".

שוברות שויון דורשות "לחזור ולקיים את טקס קבלת השבת במתכונתו המסורתית, המכבדת כל מהות וכל זהות. לקראת יום המשפחה נחזק את המהות הנשית ואת המהות הגברית כמהויות המשלימות זו את זו", כך בעצומה.

מתנועת חזון, הפועלת לקידום סדר יום יהודי במדינה נמסר, "אנחנו נמצאים במלחמה, מלחמה על הבית, על החיים ועל הנורמאליות. האם יהיה ניתן לקיים חיים נורמאלים במדינת ישראל, האם אבא ואמא זה יהיה תא משפחתי נורמטיבי במדינת ישראל בעוד 20 שנה. לצערנו הבלבול גדל, וישנם גופים רדיקאלים שכל מטרתם להפוך את הלא נורמאלי לנורמטיבי, הציבור הרחב מתעורר כעת כדי לעצור את הסחף, מדינת ישראל היתה ותהיה מדינה יהודית נורמאלית. אנו קוראים לכולם להצטרף יחד ולהגיד די לטרוף, רוצים להישאר נורמאלים."