הפעילות בבית קמה
הפעילות בבית קמהצילום: צפי פורת

קיבוץ בית קמה: השבוע התקיים מפגש מרתק בין הורים לילדים, במסגרת פרוייקט "שחק" -פרוייקט ארצי לליווי נערים ומשפחות במהלך שנת בר/בת המצווה.

הילדים וההורים שוחחו על הקשר הבן דורי, על מצוות כיבוד הורים ועל התכונות המשפחתיות שלהם.

אחד ההורים סיפר: "תודה על מפגש משמעותי. קיבלנו הזדמנות לשיח מעמיק על ערכים. זו פעם ראשונה ששמעתי מה הילד שלי מקבל מאיתנו ההורים".

סלפי עם הקהל
סלפי עם הקהלצילום: תרבות יהודית

מודיעין: ביום שלישי, ראש חודש אדר א', התקיים במודיעין מופע סטאנדאפ עם יאיר יעקובי, אמן השטות מאנדרדוס. היה פשוט כיף גדול, צחוק, שטות ושעשוע. תודה לחיה לדרברג רכזת התרבות היהודית באגף תרבות וארועים בעירית מודיעין, לעידית רוט, לבית הכנסת צעירי מודיעין ולכל הקהל הרב שהגיע, צחק ונהנה.

המעיין
המעייןצילום: תרבות יהודית

זכרון יעקב: פרויקט ייחודי ומרתק העוסק באימוץ ותחזוקת מעיין הנובע מבאר עתיקה המתחברת למקווה טבעי. המקום משלב תיירות והיסטוריה יהודית מראשית ההתיישבות.

ניר קובי מנהל המחלקה מספר לנו שהבאר ולאחר מכך המקווה שימשו את המתיישבים הראשונים שהקימו את זכרון יעקב שהיו שומרי מצוות כמקווה טהרה לפני 136 שנה, וזאת מלבד חשיבותו כמקור המים הראשון למתיישבים.

מעל המקווה היו גרים רבני המושבה ביניהם הרב יעב"ץ. בשנה האחרונה פעלנו כדרך אבותינו ויזמנו לפתוח את הבאר הנוספת "אשר סתמום פלישתים" הנמצאת בסמוך ושהייתה פתוחה בעבר. היוזמה הגיעה ע"י צוות ומתנדבי המחלקה ובסיוע וביצוע המועצה לשימור אתרים, שהובאו ע"י ראש המועצה זיו דשא.

שיפור המקום ומציאת הבאר הנוספת, חשיפת מקורות המעיין מארבעה פתחים ששלושה מהם היו מכוסים עד היום, גרמו להתרגשות גדולה בישוב ובסביבה כולה. במהלך החפירות נמצאו אף אבנים עתיקות שעליהן חריצי החבלים שהשאירו סימני חריצים עליהן.

פעולות רבות לשימור הכיפות של הבארות ושימור המבנה ותחזוקה שוטפת מתבצעות במקום ע"י המחלקה על מנת לשמר מקום קסום זה שמסביבו בוסתן עצי פרי. המקווה משמש מאות טובלים בשבוע בעיקר בימי ששי אך למעשה כל שעות היממה בכל השבוע וכל באי המקום מתבסמים מאוירת הרוחניות השורה על המקום.

200 שתילים
200 שתיליםצילום: תרבות יהודית

קריית מוצקין: בט"ו בשבט התקיימה פעילות רב דורית שכללה יום נטיעות בשיתוף ילדי כל הגנים, גן ממלכתי, גן ממ"ד וגן חינוך מיוחד, בשיתוף מרכז "אליקם", מועדון גיל הזהב וחיילים מיחידת גולני.

הנטיעות התקיימו בגן המסילה שעיריית קריית מוצקין העמידה לשם כך. תודות לראש העיר חיים צורי שנכח וכיבד את האירוע, לפנינה לבנון מקק"ל שתרמה כ-200 שתילים.

בתום טקס הנטיעות חולקו שקיות עם פירות ט"ו בשבט לכל הנוכחים ותעודות הוקרה. תודה מיוחדת למנהלות הגנים ואליקם וליצחק כהן מנהל המחלקה לתרבות יהודית.

דימונה
צילום: תרבות יהודית

דימונה: ההצגה "עד שמצאנו" הגיעה גם להיכל התרבות בדימונה וסחפה מאות מתושבי העיר שהגיעו להתרגש ממופע מוזיקלי מיוחד על זוגיות, רווקות ומה שביניהן.

ההצגה גוללה את סיפורם של יעל וליאור רבינוביץ', זוג נשוי, שנפגשו לפני כמה שנים באורח מקרי לחלוטין, הוא היה גרוש עם ילד והיא רווקה. כיום הם מסתובבים עם הצגתם ברחבי הארץ, הצגה שכבשה את הבמות וגם את הקהל הדימונאי ולא השאיר עין אחת יבשה.

הצמד משלב בהצגה סיפור חיים שכתוב בצורה רהוטה ושנונה, מתובל בהומור משובח ובסצנות מכמירות לב, בשילוב שירים אשר השניים מבצעים יחד, שמעצימים את סף ההתרגשות מהסיפור המרגש בפני עצמו. בהצגה הם העבירו את הצופים במעין רכבת הרים מטלטלת, בין חלומות על נישואין מושלמים, התנפצות החלום, איסוף השברים, חיפוש בדרך שנראית ללא מוצא, מחול של סטיגמות והסתכלות פנימה עד לנסיעה אל היעד ששינה את חיי שניהם לנצח.

"ההצגה השאירה בי רושם חזק ואמיתי. שיש תקווה, שיש מי שמשגיח עלינו ומסובב את הדברים בצורה כה מדויקת לנו ושלמרות הקשיים אסור לוותר אלא להילחם ולעבוד ואז ניתן להגיע לנחת ולחיים טובים יותר. תודה למחלקה לתרבות יהודית במתנ"ס דימונה שחושפת אותנו לאירועי תרבות מגוונים וערכיים שמעשירים כל כך את חיינו בעיר ובעיקר שמשאירים אצלנו חותם בלב וטעם של עוד".

גרים קרוב
גרים קרובצילום: תרבות יהודית



ראש העין: המחלקה למורשת ישראל בראש העין קיימה פעילות מיוחדת של נטיעות ופיקניק קהילתי לתושבי העיר.

עשרות רבות של משפחות הגיעו לפעילות שהתקיימה בטיילת העיר ונהנו משמש חורפית, פיקניק משפחות מגבש ולאחר מכן נטעו יחד שתילים ארץ ישראליים וצמחי תבלין. במהלך השבוע השתתפו דיירי 50 בניינים בעיר במיזם "גרים קרוב", במהלכו נפגשו לפעילות מיוחדת ומגבשת.

המחלקה למורשת ישראל בניהולה של חגית נגר, מקיימת במהלך השנה מגוון פעילויות שמטרתן לגבש את הקהילה בראש העין. ראש המחלקה למורשת ישראל עדי אביני: "כשאנחנו מקיימים פעילויות כגון אלו המטרה לנגד עינינו היא אחת – איך אנחנו תורמים לאיחוד ולקירוב בין תושבי העיר. אני שמח לראות שבכל פעילות מגיעות משפחות חילוניות לצד דתיות וזה מבחינתי ההישג הגדול".