אוהדי הפועל תל אביב במהלך הדרבי
אוהדי הפועל תל אביב במהלך הדרביצילום: עודד קרני, מנהלת הליגה

שבועיים עברו מאז התפרעו אוהדי הפועל ת"א במשחק הדרבי התל אביבי ומחזור לאחר מכן במשחק ההשלמה מול מכבי אשדוד.

כזכור, במהלך שני המשחקים הללו במסגרת ליגת ווינר סל, התפרעו אוהדי האדומים מת"א על ידי קריאות שביזו את זכרון השואה, איחולי מוות לבעלי תפקידים במכבי ת"א ולהפסקת המשחק חמש פעמים ברציפות.

היום (חמישי) עמדה הפועל תל אביב לדין בבית הדין של איגוד הכדורסל, שבהחלטה שערורייתית נוספת פסק רק על סגירת היציע המזרחי למשך משחק בית אחד, סגירת חמש שורות למשך 3 משחקי בית נוספים וקנס כספי בגובה 20,000 שקלים.

בכתב ההחלטה של בית הדין נכתב כי במועדון האדום הכחישו מכל וכל את הקריאות שביזו את זכרון השואה, כמו גם את הקריאות שנקראו לעברו של מאמן הכושר של המכבים מת"א, רגב פנאן שביזו את מותו של אביו, המנהל המיתולוגי של מכבי בעבר, מוני.

בהחלטת בית הדין נכתב כי גם דו"ח השופטים וגם דו"ח המשקיף התעלמו לחלוטין מקריאות השואה לעבר אוהדי מכבי, כששם ציינו כי החליטו להעמיד את האדומים לדין על קריאות אלה על סמך סרטונים שנשלחו על ידי מכבי ת"א.

"מכבי תל אביב לא חשפה את זהות צלמי הסרטונים וממילא אלה לא באו לעדות", נכתב בהחלטת בית הדין כששם הוסיפו כי "כדי שהתמונה תהיה שלמה, נציין כי בתחילה הועבר ע"י מכבי תל אביב סרטון ערוך ובו "קטעים נבחרים". לדרישת התובע, הועברו מה שנחזה להיות הסרטונים השלמים".

את האדומים מת"א זה לא עניין ההוכחות בדבר קריאות השואה והנאצות לעבר מאמן הכושר של היריבה, כשאלה טענו כי לא ניתן לדעת אם הסרטונים אמיתיים וכי מדובר אכן באירוע שהתרחש במשחק בין השתיים או בזמן אחר. על כך השיבו בית הדין כי "מצפיה בסרטונים התברר שאין כל ממש בטענה זו, ושגם נציגי הנאשמת (הפועל תל אביב - נ"ו), היו מודעים לכך, או שהיו יכולים לדעת שמדובר בטענה מופרכת ובפרט משנכחו בעצמם במשחק. יש להצר שטענה זו הועלתה", נכתב על ידי דייני בית הדין.

עם זאת, בהחלטתם בחרו דייני בית הדין לקבל את טענתם של האדומים מת"א כשציינו כי "השתכנענו כי לאור הנסיבות המצטברות שנמנו לעיל, יש מקום ליתן משקל ראייתי מוגבל לקריאות המיוחסות לאוהדי הנאשמת, ולפיכך לא מצאנו שהורם הנטל להוכיח שנקראו הקריאות "שתהיה שואה למכבי" ו"אבא מת".

בבית הדין מתחו ביקורת חריפה על מדיניות "האכיפה העצמית" של המועדון האדום מת"א כלפי אוהדיהם, כשכתבו כי "לשאלתנו האם הנהלת הקבוצה נקטה בצעדים כלשהם כלפי האוהד שעשה תנועות תליה כלפי רגב פאנן הגיבו נציגי הקבוצה בביטול אדיש ואמרו שאינם יודעים את זהותו; ספק אם אכן כך, ובכל מקרה, ברור כי אין כל קושי לזהותו. הימנעות ההנהלה מלעשות זאת ובהמשך לכך, לפנות לאוהד זה באופן אישי ולהעמידו על הכיעור שבמעשיו, מעידות על אי-הפנמה של המצופה מהנהלת קבוצה במקרים מעין-אלה.

ועם כל זאת, למרות בקשת תובע איגוד הכדורסל, עו"ד טל-אור להעניש בחומרה את הקבוצה האדומה, החליטו בבית הדין להקל בענישה כשציינו כי "יש לזקוף לזכות המועדון את תקופת הרגיעה הארוכה מתחילת העונה. לא החמרנו עם הנאשמת מתוך תקווה כי המסרים שהועברו בהחלטתנו יופנמו ע"י הנהלת הקבוצה ואוהדיה", סיכמו בהחלטתם דייני בית הדין.