להקת שלוה
להקת שלוהצילום מסך: קשת 12

יוחנן סמואלס, מנכ"ל ארגון 'שלווה', סיפר היום (ראשון) לערוץ 7 על המהלכים שהובילו לביטול השתתפותה של הלהקה באירוויזיון ועל התגובות מחממות הלב מרחבי העולם.

"בשלב הראשון כשביקשו מאיתנו להופיע במסגרת התכנית לא עלה בדעתנו ולא חלמו בהפקה שנתקדם בצורה כל כך מטאורית ומדהימה", מספר סמואלס. "הדיבור היה שנקשט קצת את המסך ונכניס ערך מוסף ויתנו להם לשיר, והשאר היסטוריה...".

בראשית הדרך הטלוויזיונית של הלהקה לא היה ידוע לאנשיה ולאנשי העמותה כי ההופעה באירוויזיון תהיה כרוכה בחילול שבת, דווקא משום שישראל היא המארחת של התחרות. "לא ידענו שזה כרוך בחילול שבת כי אמרו לנו שהמדינה המארחת עולה ישר לגמר, כלומר שההופעה במוצ"ש, ואמרנו שנלין את החבר'ה בתל אביב, נכין את הסידורים מבעוד מועד ונגיע במוצ"ש להופעה גם אם בלו"ז לחוץ.

''מאוחר יותר התברר שהדבר כרוך בחילול שבת. התברר שיש חזרה גנרלית בערב שבת למקרה שההופעה תיפול בשידור חי, שיהיה גיבוי, ויש חמישים שופטים אירופים שמנקדים את השירים בליל שבת כי לא יוכלו באון-ליין לנקד. כשהבנו את זה ידענו שנקלענו לזירה מורכבת כי נושא השבת מורכב גם להפקה. גם להם זה קשה כי לא רצו להצטייר באופן לא טוב".

עדות להערכות הראשוניות לפיהן הלהקה לא תגיע עד שלב הגמר ניתן ללמוד גם מכך ש"אפילו לא חתמנו על חוזה איתם והדברים התקדמו. הלכה למעשה אף אחד מהצדדים לא פילל שנגיע להתמודדות עם הדבר הזה", אומר סמואלס שאינו מגדיר את הדברים כהערכה ללהקה כגימיק ומציין כי "מאחר ומדובר בלהקה לא מוכרת שלא נמצאת במקום מרכזי ללא חשיפה גדולה, אמרו שיש כאן משהו מעניין אז שנבוא ונופיע בלי לחלום שיקרה מה שקרה במהלך האודישנים".

ואיך קיבלו את ההחלטה חברי הלהקה? "החבר'ה של הלהקה היו בסיטואציה של תחושות מעורבות. מצד אחד היה ברור שלא יחללו שבת ומצד שני יש את תחושת ההחמצה והרצון למצוא פתרונות וכל אלה הגיעו מצידם של גופים מסביב להפקה שרצו למצוא פתרון. בסופו של דבר הלהקה זרמה אבל היה ברור לה ולנו כגוף שלא יחללו שבת. זה היה ברור לכולנו".

על האפשרות לפצל את הלהקה כך שהחילוניים יופיעו והדתיים שיישארו בבית, אפשרות שדובר בה במהלך השידורים, אומר סמואלס: "היו הרבה דיבורים שאולי יעשו כך ואולי אחרת, ונתנו להם למצות את האפשרויות כדי שיבינו שבסופו של דבר אין ברירה והגענו לנקודת ההתחלה שוב ושוב. למעשה לא השתנה שום דבר והיו רק דיבורים מסביב".

על התגובות שהלהקה מקבלת הוא מספר: "התגובות מדהימות מכל העולם, גם פוליטיקאים מהצד החילוני והשמאלי של המפה, מכל הקשת. הרגישו שיש כאן כבוד. גם מי שלא בעד השבת דיבר על חופש המצפון ועל הזכות להחליט איפה רוצים להיות. זה דיבר לכולם מעבר לכך שהנושא מחבר ונוצר כאן שיח אחר לגמרי בכל הרבדים, לא רק ברבדים של אנשים עם מוגבלויות.

''פגשתי קונסרבטיבית ממנהטן והיא מספרת ששם הם נדהמים ומרוגשים בצורה בלתי רגילה. זה משפיע על כולם. זכינו להיות חלק משיפור השיח הציבורי והעלאת המודעות".

מנכ"ל שלווה: תגובות מדהימות מכל העולם