יורם הלוי
יורם הלויצילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

בהתבטאויות לתקשורת קבע מפקד מחוז ירושלים הפורש, ניצב יורם הלוי, כי התקופה האחרונה מתאפיינת בביטחון רב לאזרחים, ואין עוד חשש להסתובב בכל אתר ואתר ברחבי העיר.

האמירה הזו מקבלת משמעות כואבת על רקע הירצחה של אורי אנסבכר הי"ד. בראיון ליומן ערוץ 7 מבקרת את דברי הקצין יעל קולמן, אמו של עדיאל קולמן הי"ד, שנרצח בפיגוע דקירה בעיר העתיקה לפני פחות משנה.

"שמעתי את זה ביום חמישי ברדיו ואני שומעת את זה גם היום ובינתיים נרצחה אורי הי"ד, פרח, מלח הארץ, ואני מתקוממת. ביום חמישי יורם הלוי הודיע לכולם שמאוד רגוע בירושלים, אפשר להסתובב ורצוי לקנות בשוק הערבי והכל רגוע, זול ונעים ואין בעיה. אני לא יודעת איפה הוא חי. כל אירוע כזה מחזיר אותי 11 חודש אחורה, ליום הרצח של בני עדיאל. זה מקומם אותי".

"מה הרווח שלו לדבר? למה הוא מדבר כך?", שואלת קולמן. "הוא טופח לעצמו על השכם? זה לא נכון. מאז הרצח אני לא הולכת לכותל ולא חזרתי למקום הרצח. אני לא מסוגלת. קשה לנו להסתובב בירושלים. אני מסתובבת במרכז העיר ומסתכלת ימינה ושמאלה כדי לוודא שמישהו לא שולף סכין. אני אמנם חזקה, אבל ישנם החרדות האלה. למה הוא מדבר ככה? הוא לא חי בתוכנו?".

ואולי, שאלנו, באמירה שכזו מבקש ניצב הלוי לגרום לכך שעוד ועוד יהודים יסתובבו בכל רחבי העיר והדבר עצמו יביא להגברת הביטחון בעיר. יעל קולמן אינה מקבלת את הפרשנות הזו. להערכתה מדבור בניסיונו של מפקד המחוז לתאר במילים יפות את התקופה בה פיקד, תקופה אותה הוא מסיים כעת.

"הוא מנסה לטפוח לעצמו על השכם על דברים שהוא לא השיג. כשאמרו יישר כוח על שתפסו את המחבל הנתעב שרצח את אורי, הייתי רוצה שיאמרו יישר כוח על כך שבשנה שעברה לא היו מעשי רצח ולא היו פיגועים, אבל זה לא המקרה, לצערינו".

"שמעתי שמראיינים את ניצב הלוי הבוקר וחשבתי שאולי משמיעים שוב את הריאיון מיום חמישי, אבל לא. הוא שוב אמר את הדברים האלה, וזה מקומם אותי. אני לא מבינה מה רוצים להרוויח. שיגידו דברי אמת. בשנה האחרונה, יחסית לשנים קודמות, היו הרבה פיגועים דווקא בירושלים".

בדבריה מחזקת יעל קולמן את דבריהם של חבריה של אורי הי"ד "דבר ראשון לטייל בכל מקום ודבר שני להיות מאוד זהירים. לעשות זאת במקביל. אנחנו לא צריכים לפחד לטייל, למרות שאני עצמי לא עברתי את המחסום הזה, ומצד שני להיזהר", היא אומרת ומעלה חשש שמא התיאור הרגוע של המציאות יכול להביא להורדת מתח בקרב אנשי כוחות הביטחון, ובכך תיווצר סכנה נוספת. "אני סומכת על מי שמינה את יורם הלוי שהוא אדם ישר, אבל הלוי לא דובר אמת. הוא לא מייצג נכון את התמונה, וזה מה שמאכזב אותי".