רבה של קפריסין עם הנשיא
רבה של קפריסין עם הנשיאצילום: הקהילה היהודית קפריסין

נשיא המדינה ראובן ריבלין קיים אתמול ביקור ממלכתי בקפריסין והשתתף בטקס מיוחד לציון 70 שנה לסגירת מחנות המעפילים בקפריסין, בהשתתפות נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס.

השליח והרב הראשי של קפריסין הרב אריה זאב רסקין שהשתתף בטקס אומר לערוץ 7 כי היחסים הטובים של ישראל וקפריסין הפכו את חיי היהודים לטובים יותר.

"אנחנו נמצאים כאן בשליחות כבר שבע עשרה שנה ובשנים הראשונות שגרנו פה היה פחות טוב. לאחרונה יש באמת התחממות ביחסים עם ישראל. זכינו אתמול לביקור מרשים של הנשיא ריבלין ביחד עם נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס. הוזמנו לארוחת צהריים יחד עם שגריר ישראל. הביקור עמד בסימן שבעים שנה לסגירת מחנות המעפילים. אותם מחנות שאליהם נשלחו פליטי השואה שיחלו להגיע לארץ ישראל ונשלחו על ידי הבריטים לכאן וחיו בתנאים קשים".

הרב רסקין מספר על היוזמה להקמת מוזיאון יהודי שיספר על חיי היהודים באי, "אנחנו שוקדים על הקמת מוזיאון יהודי שייתן סקירה על יהדות קפריסין. המוזיאון יספר גם על חסידי אומות העולם המקומיים שסייעו ליהודים גם בתקופת השואה . במוזיאון תהיה גם המחשה דיגיטלית שתנגיש את מדינת ישראל ליהודים שגרים כאן".

לדבריו מספר היהודים בקפריסין הולך וגדל, "לאחרונה הוצאנו מחקר על תולדות היהודים בקפריסין. השיא היה בתקופת מחנות המעפילים שאז כיהנו כאן רבנים מישראל שבאו לחזק גם את בתי הכנסת הקיימים.

היום חיים בקפריסין 630 משפחות שמפוזרות בערים הגדולות. זכינו להקים מרכז יהודי גדול בלרנקה עם שתי מקוואות וגן ילדים וברוך ה' יש בתי כנסת גם בפאפוס לימסול וניקוסיה. לאור הגידול במספר היהודים שגרים ומבקרים בקפריסין היה צורך לשפר את גם את מערך הכשרות והשרותים היהודים מה שמאפשר לשלוש מאות אלף מבקרים בשנה לקיים אורח חיים יהודי באי".

הרב רסקין אומר שרוב היהודים שחיים כיום בקפריסין היגרו לאי רק בשנים האחרונות, "יש כאן אולי 25 משפחות שורשיות שגרות כאן כבר שנים מאב לבן יתר המשפחות הגיעו לכאן מרוסיה אנגליה צרפת וגם מישראל חלקם לטובת עסקים ועוד. עד לפני כמה שנים מספר המבקרים מהארץ עמד על 50 אלף וכיום יש 300 אלף מבקרים בשנה שתודות לאתרים היהודים לבתי הכנסת לכשרות ולמקוואות יכולים להגיע לכאן".