האזכרה אמש
האזכרה אמשצילום: אלישמע סנדמן

חברי הגרעין התורני ציוני, חברי הקיבוץ העירוני, תלמידי ישיבת ההסדר ותושבי נצרת עילית התכנסו אמש (שני) בישיבת ההסדר בעיר לעצרת הספד לרב אלישע וישליצקי זצ"ל, במלאת שלושים לפטירתו.

בנו של הרב אלישע, הרב יהונתן וישליצקי נשא דברים על דמותו של אביו ועל יחסו המיוחד והאהבה לכל יהודי ויהודי ללא הבדלים, גם אם קיימים פערים אמוניים או אידאולוגיים.

הרב יהונתן סיפר איך הרב ידע להתאים את שיחותיו לכל מקום שהגיע בטבעיות "אבא ידע לכוון עצמו לכל מקום ומקום עם שיחה המתאימה לאותו המקום. הוא אף פעם לא ידע מראש מה יעביר בשיחה, אך תמיד התפלל עם כניסתו להעביר את השיחה שיצליח לכוון, ואכן הוא הצליח".

הבן המשיך וסיפר, "אך מעבר לכך אבא גם ידע לא לדבר כשהבין שאין צורך שידבר, גם אם הגיע ממרחקים גדולים".

יהונתן ביים את דבריו בכך שדרכו של הרב חיה בקרבנו בכל חיותה ועוצמתה: "מה זרעו בחיים, גם זרעו הלא-ביולוגי שצמא להמשיך את תורתו, אף הוא בחיים".

מיד לאחר הרב יהונתן עלה לדבר יאיר רביב, נציג הקיבוץ-העירוני החילוני שבזמן שיחתו ניתן היה לחוש בהתרגשות העצומה ובהתרוממות רוח מיוחדת.

"במסע הלוויה עם הציבור העצום שבא ללוות את הרב אלישע בדרכו האחרונה ולחלוק ביחד את הכאב הגדול, היינו גם אנחנו, קבוצת חברים עם חולצות כחולות של המחנות העולים, הנוער העובד והלומד והשומר הצעיר, שבאו לכאוב ביחד עם הציבור הרחב ולהיפרד" סיפר יאיר.

"חשוב לי לספר על הרב אלישע שאני פגשתי, שהצליח לחצות מחיצות של מגזרים ומחנות ולגעת גם בנו ולהותיר בנו חותם. כשאני חושב על הרב אלישע עולה לי קודם כל המבט החם, הקורן שפוגש אותך. מבט שכולו אור. אח"כ החיבוק החזק, החיבוק שכל הלב נמצא בתוכו. מה לחיבוק כזה מהרב אלישע, איש הציונות הדתית בכל כולו, ולי, איש שמאל, ציוני-סוציאליסט, שלכאורה, רחוק כל כך מדרכו?"

כאן עבר רביב לספר על היכרותו עם הרב בשנים האחרונות. לקראת סיום דבריו ציטט את הרב אלישע וישליצקי במשפט שאמר לאחר שצפו מחלוקות רבות סביב נושא מסויים "מי שיש לו אמת פנימית ברורה והוא בטוח בה - אינו חושש מהמפגש עם אנשים בעלי עמדות אחרות. מפגש בין עמדות של אמת תמיד ימצא את האמת המשותפת ואת הדרך להתמודד גם עם האתגרים והפערים".

את דבריו סיים בנימת פרידה אישית מהרב אלישע, "האיכות המיוחדת במינה הזאת נגעה בי והותירה בי חותם מהמפגש הראשון שלי איתו ומלווה אותי וגם תמשיך ללוות. מאז נפטר הרב אני הולך עם מועקה, כאב ותקווה שבמעשינו נהיה ראויים להגשמה של מורשתו ונמלא, ולו במעט, מהחלל שנפער עם לכתו"

עם סיום השיחות המשיכו החברים למעגלי שיח שעסקו בצדדים שונים באישיותו של הרב - "בית ספר לענווה", "ותשובתו הרמתה, כשמואל בדורו" ו"האמת והשלום אהבו".

בגרעין התורני מציינים כי הקשר של נצרת עילית עם הרב אלישע וישליצקי הוא רב שנים. ובישיבת ההסדר הוציאו שיר המבוסס על נבואתו של הנביא זכריה בצירוף מילים חדשות של ראש הישיבה הרב דני סגליס, מתוך רוח הישיבה ודרכה, "והאמת והשלום אהבו". בתקופת חוליו של הרב הוקלט השיר לרפואתו וכעת, לאחר פטירתו הוא מעין מגדלור לאישיותו העצומה של הרב.