אחת הרקמות לזכרה של אורי אנסבכר
אחת הרקמות לזכרה של אורי אנסבכרצילום: רחל אבנית, שדרות

השבוע יצא לדרך מיזם "רוקמות אור", פרויקט רקמה שיזמה בת שבע סדן בתם של הרב אלי ודינה הורביץ הי"ד במסגרתו נשים רוקמות ריבוע לזכרה של אורי אנסבכר הי"ד שיהפוך לחופה לזכרה.

היוזמת בת שבע סדן מספרת לערוץ 7 כי לא שיערה שהפרוייקט ייגע בכל כך הרבה נשים. "הרצח הזה של אורי זעזע אותי ממש כמו את כולם. במוצאי שבת דיברתי עם אחותי והיא אמרה לי שהיא גם מזועזעת ואז אמרתי לה בואי נרקום משהו יחד. יש משהו ברקמה שמביע רגשות. כתבנו על זה בפייסבוק כדי שאולי עוד כמה נשים יצטרפו. לא חשבתי שזה יגיע לכאלה ממדים".

"אלפי נשים מכל הארץ ומכל העולם התגייסו. הגדרנו גודל מסוים של ריבוע, יש הוראות מפורטות ובעצם בתוך הריבוע הזה כל אחת מביעה את הרגשות שלה. הצענו לאנשים גם לקחת בד משמעותי. למשל, מישהי לקחה בגד של אחותה שנרצחה בפיגוע בגוש קטיף. אחרת לקחה מדים של חייל. מישהי סיפרה על חתיכת בד שעברה את כל השואה עם סבתא שלה. כל אישה ממלאת על טופס וכותבת למה היא בחרה דווקא את הרקמה הזאת ומה הסיפור שעומד מאחוריה", היא מוסיפה.

יש גם יעד כמובן. "מכל הסיפורים האלה אנחנו נעשה ספר שבעצם ילווה את היריעה הזאת. כשנקבל אלינו את כל הרקמות, נהפוך אותן ליריעה אחת גדולה. יש לנו מתנדבות תופרות שיתפרו את כל הרקמות האלה ביחד עם מעצבות מקצועיות. נתייעץ עם המשפחה אם הם מעוניינים בחופה או פרוכת או יריעה ענקית שתספר את הסיפור של זעקת הנשים, הכאב והקריאה להביא אור".

לדברי סדן, הכוח של היוזמה, הוא בחיבור הלבבות. "זה מאחד את כולם כי הכאב הוא מכנה משותף. הצער על הנשמה שלה מאחד ומהווה עדות שכולנו מחוברים. אני מרגישה שכל רקמה כזאת היא כמו רסיס של אור. כמו שכל אישה מתוך אלפי הנשים שמשתתפות בעצם מביאה איזשהו רסיס של אור וביחד זה אור בתוך החושך שאורי השאירה לנו".

בת שבע סדן איבדה את הוריה הרב אלי ודינה הורביץ לפני שש עשרה שנה כשחוליית מחבלים פרצה לביתם בקרית ארבע בזמן סעודת ליל שבת ורצחה את הוריה. "הכאב הזה מלווה אותי יום יום ובטח בחודש אדר בו חל יום השנה. אני, אגב, מתכננת לקחת את המטפחת שאמא שלי חבשה ביום האחרון לפני שהם נרצחו ולרקום עליה".