המזוודה שנשכחה
המזוודה שנשכחהצילום: א. גרשטיין

אוהבים סיפור בלשי טוב? חקר העבר מעניין אתכם? אם כן, תערוכת 'המזוודה שנשכחה' במוזיאון הכט- אונ' חיפה, היא בדיוק בשבילכם!! אז איך הכול התחיל?

בשנות השלושים של המאה ה-20 חפרה משלחת ארכאולוגית בראשותו של האריס דנסקומב קולט חפירות רחבות היקף בשבטה מטעם אוניברסיטת ניו יורק ובית הספר הבריטי לארכיאולוגיה בירושלים. במהלך ארבע עונות (1933-1936; 1938) נחשפו באתר מבני ציבור, בתים פרטיים, מתקני מלאכה, רחובות ושני מאגרי מים ציבוריים. אך החפירות בשבטה הופסקו באופן פתאומי ותוצאותיהן לא פורסמו מעולם. מה היו מניעיו של קולט לחפור בשבטה? מדוע הופסקה החפירה, מה עלה בגורלם של הממצאים משבטה ומדוע לא פורסמו? רוב שאלות אלו נותרו ללא מענה.

הממצאים ששרדו מחפירות קולט נשמרו במרתפי מוזיאון רוקפלר ולא פורסמו מעולם. עיון מחודש במסמכי הארכיון המדעי של רשות העתיקות במוזיאון, היווה את הבסיס למחקרם של דר' יותם טפר ומיכאל פלג, מטעם מכון זינמן לארכיאולוגיה, אוניברסיטת חיפה ורשות העתיקות, אשר האיר באור חדש ש:

הפרשה הראשונה — שרֵפת מחנה המשלחת בשבטה. אחד ההסברים לסופה של החפירה בשבטה הוא שרֵפה מסתורית שפרצה בבית משלחת קולט. הדעה הרווחת היא, שבזמן מאורעות 1938 נשרפו דוחו"ת החפירה, היומנים ושאר הניירות, ולכן מעולם לא פורסם דו"ח סופי של החפירה. הפרשה השנייה - חוזה החלוקה של ממצאי החפירות בשבטה.

העדות הנחשפת בתערוכה החדשה, שממצאים משבטה הוצאו במהלך תקופת המנדט הבריטי בארץ, אך מעולם לא הוחזרו.

הפרשה השלישית – המזוודה שנשכחה: אחד הנושאים המרתקים שעלו במחקר קשור להתכתבות בין בית המכס המנדטורי בנמל חיפה לבין מחלקת העתיקות, בעניין מזוודה שנשכחה בנמל ובה ממצאים ארכיאולוגיים. במזוודה שנשכחה בנמל חיפה נמצאו מסמכים, צילומים וממצאים ארכיאולוגיים מחפירות קולט בשבטה, הנחשפים לראשונה בתערוכה החדשה.

בתערוכה 'המזוודה שנשכחה' יוצגו כ-140 פריטים מגוונים הכוללים תכשיטים, כלי זכוכית, חפצי מתכת, כלי עצם ועץ מעוטרים, אוסטרקאות ושברי טייח. בתערוכה יוצגו גם מסמכים וצילומים חשובים שהותיר אחריו קולט ונמצאו בארכיון שבמוזיאון רוקפלר.

את התצוגה אוצרים ד"ר יותם טפר ופרופ' גיא בר-עוז, שבמסגרת פרויקט נרחב העוסק בחקר התמוטטות החברה הביזנטית בנגב, איתרו את הפריטים הנדירים בארכיון המנדטורי ברוקפלר. גיליון כתב העת השנתי של מוזיאון הכט-אונ' חיפה (מכמנים 28) יוקדש אף הוא לנושא. מוזיאון הכט בחיפה.