אחד הפיתוחים
אחד הפיתוחיםצילום: דוברות

אנשים וילדים עם מצבים רפואיים מורכבים וכן מוגבלויות שונות, נדרשים פעמים רבות לעשות שימוש אינטנסיבי ויומיומי במערכות אלקטרוניות שעלולות לגרום לחילול שבת, דבר המסב צער ומקשה מאוד על שומרי השבת.

במרכז פל"א שבבית החולים אלי"ן בירושלים, מפתחים עבור המטופלים שומרי המצוות פתרונות טכנולוגיים המונעים את חילול השבת תוך שמירה על בריאותו של המטופל.

אחת ההמצאות האחרונות פותחה עבור חיים בן ה-3 אשר שוחרר לביתו לאחר תקופת שיקום ממושכת באלי"ן כשהוא מחובר למכשיר "קנגרו" להזנה מלאכותית. בסיום תהליך ההאכלה המכשיר מצפצף ומתריע שהתהליך הסתיים והדרך להפסקת הצפצוף היא לחיצה ידנית על המתג, האסורה בשבת.

הצפצופים שלא ניתן היה להפסיקם כל השבת טרדו את מנוחתו של חיים ומשפחתו, והם פנו אל הרב-היועץ ההלכתי של בית החולים, הרב צבי פורת, ואל מרכז פל"א בבקשה למציאת פתרון לבעיה.

מומחי הפיתוח והאלקטרוניקה של פל"א נענו לאתגר ומצאו פתרון באמצעות חיישן ייחודי המזהה את הצפצוף (ומבחין בינו לבין רעש אחר), וכאשר הצפצוף נמשך מספר שניות/דקות (לפי הגדרה מכוונת מראש), פין מכני מקיש אוטומטית על הכפתור ומפסיק את הצפצוף.

פיתוח נוסף וחשוב במיוחד הוא דפדפן כשר שפותח במרכז פל"א לבקשתה של נירית בשנות ה-30 לחייה. מחלת ניוון השרירים של נירית גרמה לשיתוק בארבעת גפיה למעט תנועה קלה ביד. נירית מרבה בקריאה ועושה זאת באמצעות שימוש בטאבלט, אך בשבת היא אינה יכולה להתפלל באופן עצמאי מהסידור כיוון שאינה יכולה לדפדף.

מרכז פל"א נענה לאתגר של פיתוח דפדפן מכני שלא יגרום לחילול השבת. הפתרון שפותח לשביעות רצונה של נירית מאפשר לה להתפלל באופן עצמאי ולקרוא בשבת את דפי הסידור אותם היא דואגת להדפיס מראש ולהרכיב על המתקן. בשבת היא מגוללת עם האצבע את הכפתור המכני שמעביר את הדפים לפי רצונה ולפי הקצב שבחרה.

צילום: דוברות
צילום: דוברות

ד"ר מורית בארי, מנכ"ל בית החולים, אמרה "היכולת של מומחי השיקום לחשוב על פתרונות יחודיים ולחשוב מחוץ לקופסא מאפשרת לנו לשלב את הידע המקצועי, צרכי המטופל והעדפות המשפחה. אנחנו צמאים לאתגרים ומתרגשים כשאנחנו יודעים ששינינו לטובה את חייה של עוד משפחה".

הילה בורל, מנהלת מרכז פל"א, סיפרה "בפל"א אנו מפתחים מוצרים שיעניקו עצמאות ותפקוד מיטביים בהתאמה אישית. התאמה אישית היא גם התאמה לצרכים תרבותיים ומנהגים של כל אחד, ולכן בהגדרה של הבקשה יש לכלול גם את הערכים האלה. כך אנו נוהגים וכך אנו עושים".

הרב צבי פורת, רב ויועץ הלכתי בבית החולים, סיפר כי "בית החולים אלי"ו כמוסד שיקום רפואי מצטיין, מוביל זה שנים את התפיסה הרואה בצרכי המטופל ערך עליון. כעת עם הקמת פל"א על יכולותיו הטכנולוגיות המתקדמות הנתפרות למידותיו של כל מטופל אך טבעי הוא שיינתן מענה גם לסוגיות הלכתיות הגורמות לקושי-רב עבור המטופלים. נקווה להמשיך לתת מענה הלכתי טוב ומהודר לכל צורך רפואי או שיקומי שנידרש לו".