זוג בחתונה
זוג בחתונהצילום: באדיבות ארכיון קרן דניאלי

יוזמה חדשה המבקשת להקל על זוגות רווקים את הליך רישום הנישואין ברבנות ולקצרו בעבורם, מציעה לזוגות רישום ללא צורך באיתור מסמכים ובהבאתם עימם.

במסגרת היוזמה, הזוגות יידרשו אך ורק לתעודות הזהות שלהם כאשר את שאר המסמכים יאתרו בעבורם באמצעות מאגר מידע חדשני ורשת של שיתוף מידע עם המועצות הדתיות בערים השונות.

המהלך החדש יוצא לדרך ביוזמת 'בנועם דניאלי - רישום נישואין בקליק', מיזם רישום נישואין המאפשר לזוגות להירשם אף באמצעות פנייה דרך הוואטסאפ ודרך הפייסבוק. מאז הקמתו לפני כשנה וחצי, טיפל 'בנועם דניאלי' בכ-2,000 זוגות, כאשר הקצב עומד כיום על כ-200 תיקים המטופלים בחודש.

נכון להיום, נדרשים זוגות רווקים המעוניינים להרשם לנישואין לאתר ולהביא עמם תעודות נישואין של הוריהם, כתובה של ההורים, תעודות רווקות ועוד. דרישה שהייתה מאריכה ומסרבלת לעתים את ההליך.

במסגרת היוזמה חדשה, יחוברו אנשי 'בנועם דניאלי' למאגר המידע החדש 'שירת הים' המספק חלק מהמסמכים הנדרשים. המסמכים הנותרים יושגו באמצעות רשת שיתוף מידע הולכת ומתפתחת בין אנשי 'בנועם דניאלי' לבין אנשי המועצות הדתיות בערים השונות.

כתוצאה מהיוזמה, הליך רישום הנישואין עתיד להראות באופן הבא: זוג פונה דרך הוואטסאפ - 24 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע - מתאם פגישה באופן מיידי. בפגישה נדרש הזוג להצגת תעודות זהות בלבד, ובכך הסתיים ההליך.

היוזמה בשלב זה תפעל רק כששני בני הזוג רווקים, שכן במקרים בהם אחד מבני הזוג גרוש יהיה צורך בהשלמת מסמכים נוספים הקשורים לגירושין ואשר ניתנים להשגה אך ורק על ידי המבקש עצמו. עם זאת, גם במקרים אלה פועלים אנשי 'בנועם דניאלי' בכדי לסייע בהשגת המסמכים הנדרשים ובצמצום משמעותי של ההליך הבירוקרטי.

מיזם "בנועם דניאלי" הוקם לזכרה של דניאלי זוננפלד, שנהרגה בתאונת דרכים, בעת שחזרה מהתנדבות במחלקה אונקולוגית בבי"ח שניידר, והיא בת 20. היוזמה החדשה מוקדשת אף היא לזכרה וההכרזה עליה מתבצעת בימים אלה כאשר חבריה ובני משפחתה מציינים ארבע שנים ללכתה.

אביה של דניאלי, מוטי זוננפלד, אשר הקים את 'קרן דניאלי' לזכרה, מציין כי ״מרגש אותנו לראות כיצד, ארבע שנים אחרי, מורשת החסד של דניאלי ממשיכה לעשות טוב לרבבו, בכל תחומי החיים, ולהאיר גם את עולמם של זוגות צעירים בימים המאושרים בחייהם״.

המיזם הינו פרי יוזמת ארגון רבני בנועם, בראשותו של הרב ישראל ריאני. הארגון, שהוקם ע"י רבנים צעירים המשתייכים הן למגזר החרדי והן למגזר הדתי לאומי, שם לו למטרה להנגיש את שירותי הדת בצורה קלה וידידותית לכל אזרח בישראל - זאת על רקע מספרים הולכים וגוברים של צעירים הבוחרים בחלופות אחרות לנישואין מחוץ לרבנות.

הרב ריאני אומר, כי "השילוב בין האפשרות להרשם לנישואין בקליק לבין זה ש'המסמכים עלינו' הוא שילוב מנצח שהופך את רישום הנישואין עבור זוגות צעירים להליך יעיל יותר ולחוויה נעימה וקלילה. כבר בשנה האחרונה אנו רואים מגמה הולכת וגוברת של זוגות ששקלו בתחילה רישום מחוץ לרבנות - אבל לאחר שיחה איתנו וההבנה כי באפשרותם להמשיך מסורת של דורות עם חווית נישואין יהודית אותנטית מחד, ומנגד לעשות זאת בהליך מהנה ויעיל - שינו את דעתם ובחרו ב'בנועם דניאלי'.

''אני בטוח שמדיניות 'המסמכים עלינו' רק תגביר את המגמה הזאת ותהפוך עבור אלפי זוגות את התקופה המאושרת בחייהם גם לעמוסה פחות ורגועה יותר", הוסיף.