הרכבת עם האמוניה
הרכבת עם האמוניהצילום: דוברות רכבת ישראל

חטיבת המטענים של רכבת ישראל החלה הלילה (שלישי) בהפעלת רכבות המשנעות אמוניה.

הרכבת הראשונה עם החומר המסוכן יצאה מנמל חיפה למסוף המטענים בצפע, סמוך לדימונה.
הרכבת כללה 44 מיכלי אמוניה, משקל כל אחד מהם 20 טון.

בסך הכל הובלו הלילה 821 טון אמוניה ברכבת, בתוואי מסילתי המבודד מהכבישים העמוסים. הרכבת החליפה מעל 40 משאיות, תוך הקטנת הגודש בכבישים, והגברת הבטיחות בהם.

לצד המיכלים, כללה הרכבת גם שני מיכלי ניטרול ייעודיים, אשר משמשים למענה ראשוני במקרה של דליפת החומר מהמיכלים.

ברכבת מקווים להפעיל מידי שבוע רכבת דומה, ובסך הכל להוביל כ-60 אלף טון אמוניה בשנה הראשונה.

לקראת הובלת האמוניה ברכבת, התבצע בחודש שעבר תרגיל ענק במסוף המטענים בחדרה, בהשתתפות מאות עובדי רכבת, עשרות כבאים, שוטרים וצוותי הצלה, ורכבי בטחון וחירום, ציוד ייעודי לטיפול בחומרים מסוכנים וניצבים רבים.

במסגרת התרגיל, תורגל תרחיש במסגרתו נשמט (ירד מהמסילה) קרון אמוניה במסוף המטענים בחדרה, וברזי המילוי שלו ניזוקו והחל לדלוף את החומר המסוכן.