יוסי דגן
יוסי דגןצילום: הלל מאיר/TPS

ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, מותח ביקורת קשה על דברי יועצו של טראמפ ג'ארד קושנר בנוגע לתוכנית המאה, ולפיהם היא תכלול עיסוק בסוגיית גבולות ישראל.

"כל ניסיון לייצר מפת נסיגה ביהודה ושומרון, בדמות גושים/לא גושים, תביא להפלת הממשלה. אף ממשלה לאומית לא תתקיים על בסיס תוכנית של נסיגה מ-90% משטחי יהודה ושומרון", אמר דגן.

לדבריו, "הגושים הם פיקציה של משרדי יחסי ציבור והם מתייחסים למעשה לבין 4 ל-10 אחוזים מהשטח. רוב המקומות ההיסטוריים והחשובים לעם ישראל, רוב ההרים והישובים השולטים ביטחונית על השטח ולמעלה מ-200,000 מתיישבים נמצאים מחוץ למה שמכונה גושים".

"הציבור בישראל מתנגד לכך. העם לא ייתן להקים מדינה פלסטינית, ולא ייתן לעקור 200 אלף מתיישבים. העם לא ייתן להקפיא את החיים והבניה של מאות אלפי אזרחים ביו"ש. לכן כל ניסיון להציג בצורה כזו או אחרת חלוקה של השטח לא תתקיים ותביא להפלת הממשלה. אני סמוך ובטוח שראש הממשלה לא יתן את ידו לדבר כזה", סיכם דגן.

ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, התייחס היום (שני) ברשת סקיי ניוז בערבית ל"עסקת המאה" שנרקמת, ואמר כי "תוכנית השלום האמריקנית מפורטת מאוד ותתמקד בשרטוט של הגבול ובפתרון סוגיות הליבה".

"הסכסוך הישראלי-פלסטיני נוצל במשך שנים לצורך הסתה לקיצוניות", טען קושנר, "במשך שנים ההתנגדות לישראל איחדה את האזור. אבל עכשיו זה משתנה. אנו רואים שאיראן מהווה את האיום הגדול ביותר באזור, והסיוע שלה לטרור הביא לעלייה במספר הפליטים ולצימצום האפשרות הכלכלית". עוד הוסיף היועץ כי "יש היום פיצול גיאוגרפי בין הגדה לרצועה. אנחנו רוצים לראות את הפלסטינים מאוחדים תחת הנהגה אחת. הפלסטינים רוצים ממשלה לא מושחתת שדואגת לאינטרסים שלהם. מנהיגי האזור והעולם דואגים מאוד לעם הפלסטיני".

יועצו של טראמפ הוסיף ואמר כי "הצלחנו לשמור בסוד חלק גדול מפרטי התוכנית – זה דבר חשוב. בתכניות קודמות הפרטים הודלפו לפני הזמן וזה גרם לפוליטיקאים לסגת. ניסינו לנסח פתרונות מעשיים וצודקים לסוגיה הישראלית-פלסטינית שיהיו רלוונטיים לשנת 2019. רוצים שיהיה חופש לאנשים ושיוכלו לחיות בכבוד".

"לא ניתן לפתור סוגיה שבה שני עמים רבים מזה 70 שנה ונצפה שהם יהיו חברים בין לילה", הוסיף, "מה שנציע לישראלים ולפלסטינים באמצעות תוכנית השלום זה יותר ממה שהם הציעו ויהיה עליהם לבצע ויתורים. אנחנו דבקים בלהגיע לתוכנית מפורטת על מנת לשים את המחלוקות מהעבר בצד ולהסתכל לעבר עתיד פורח". "תוכנית השלום תתבסס על חירות, כיבוד האמונה, להפיק תועלת מההזדמנויות ועל ביטחון. התוכנית תטפל בסוגיות של הסדר הקבע", אמר קושנר.