Turkish embassy, Tel Aviv
Turkish embassy, Tel AvivFlash 90

אלבום | שובי נפשי | לפיכך

מרוב גלגל"צים וכיפות בפסטיבלי ג'אז ורוק יהודי, את מקצב ה'פרייליך' של נגני ההרקדות הישיבתיות ואת מעגלי נערי הבר מצוות כבר התחלנו לשכוח, כמו גם את החצוצרות, הגיטרות החשמליות הקבועות ואת השירה המלודית הפשוטה שנבלעת בין מרחב הכלים תוך קפיצות במקום ופריסת הידיים לצדדים. הידוע והמוכר הזה הוא מוצר הוינטאג' שמוכרת 'נשמחה' בראש כל חוצות.

אווירה ישיבתית, מוזיקת ריקודי ראש חודש ושמחות וניגונים מכל הרפרטואר החסידי-ישיבתי – כך פס קולם. ניגונים מכל רחבי חסידויות אירופה, ללא חשש מזרחיות, סלסולים כלשהם, כלי אותנטי לאיזון או אווירה מההווי הישראלי-מוזיקלי.

בזמן שישי ריבו, חנן בן ארי ואחרים הפילו בחכמה את גדרות הסיווג שבין המוזיקות הישראלית והיהודית, 'נשמחה' מכוונת לקהל היעד הישיבתי וסוגרת את המחיצות בחזרה למעגלי הריקודים המסורתיים, ליידישקייט של האברכים ושל עולם הישיבות החרדי והציוני דתי.

ולמוזיקה שלהם לא מעט אזניים, מסתבר:

גרסת כיסוי | מידד טסה | עזר עזר

אם חשבנו שתקופת הגיורים המזרחיים כבר תמה אי שם בשנות הווקמנים והקסטות, הנה תזכורת לא רק לעידן המוזיקה המזרחית היהודית עם שירים כמו 'בורא עולם' ('אתה תותח') ושאר גיורי ברסלב ושות' אלא גם לנוסטלגיה ספציפית שהגיעה מטורקיה וברגע הציפה את המדינה – 'קזה קזה', לה קמה הגרסה הדתית 'עזר עזר' בביצועם של בני מזרחי ואביעד גיל.

ועכשיו בן הטיפוחים של אביעד, ילד/נער/איש הפלא מידד טסה, מחדש את הלהיט בקצב הדיסקו העתיק ובקליפ הכי צפוי שיכול להיות בעולם (מפספס טיסה ומסתבר שניצל מאסון) עם משחק בינוני וביצוע שהוא לא יותר מנוסטלגיה מצחיקה.

שנים אחרי 'על נהרות בבל' המדהים, עם חצי מהמנעד, מהאנרגיות ומהיצירתיות הווקאלית של הילד מידד, האיש מידד שכבר הספיק להתחתן ולהוציא כמה אלבומים ממשיך לחפש, ביחד עם מפיקו, איך להמציא את עצמו בכל פעם מחדש ולהישאר רלבנטי. למרות הצפת השוק והמניעות הרבות, נראה שמידד, שידוע כאחד מהזמרים הצדיקים, החייכנים והצנועים שיש, זוכה לסייעתא דשמיא ענקית ולעשרות אלפי צפיות והשמעות, גם עם קאברים בינוניים משנות ה-2000:

חדשיר | שמעון טובול | לשון הרע לא מדבר אליי

עוד מבית מדרשם של משפחת הלפרין, ביוזמה הברוכה לעילוי נשמת הרב רפאל ז"ל, בהמשך לצמידים, לשלטים ולאין סוף המיזמים תחת קמפיין ה'לשון הרע לא מדבר אליי', מצטרף השיר הזה, בביצוע נחמד ובעיבוד של מלך המעבדים המזרחי-דתי דוד ביתן.

השיר, שנשמע שנשלף מעוד אלבום של אחד מהאחים חיים-אבישי-איציק לבית אשל, עם המילים הפשוטות, המקצב הממכר וערבוב המשפטים במגוון שפות, טרנד שכבר הפך למעיק, צועק את המסר שוב ושוב ומתאים לרמיקס ברצועות טראנס ארוכות או לצלצול הפסקות בבית הספר ומצגות חינוכיות לנוער. פחות לפלייליסט נעים או למומלצים בספוטיפיי. בסופו של דבר נראה כי המטרה מושגת, ולפעמים כדי להחדיר מסרים כאלה לא מדברים, צועקים.