שמורת טבע
שמורת טבעצילום: הדס פרוש, פלאש 90

יזמים פלשתינים מקימים מחצבות של אבן ירושלמית בשמורות טבע בשטחי B, שאמורות להיות "מחוץ לתחום", ופוגעים במשאבי הטבע הייחודיים באיזור ללא כל פיקוח ואכיפה מצדה של הרשות הפלשתינית. כך מדווח הבוקר (רביעי) עיתון 'ישראל היום'

כך, למשל, קורה בנחל ערוגות עליון, אזור של שמורת טבע במערב מדבר יהודה, ממזרח לגוש עציון. מדובר ב"שמורת טבע הסכמית", שעל פי הסכמי אוסלו נמצאת באחריות הרשות הפלשתינית ואסור לעשות בה כל שינוי תכסיתי. בפועל, המחצבה הפיראטית במקום משתרעת על שטח של 14 דונם, וכוללת עשרות מוקדי חציבה שונים. בעלי אחת המחצבות הוא מיליונר המקורב לאבו מאזן.

המחצבה פועלת לאורך היום, ובשעות הקטנות של הלילה מועמסים התוצרים על משאיות העוברות דרך מעבר אלנבי לירדן. התוצרים ממותגים כ"ג'רוזלם סטון" (אבן ירושלמית), והמחצבות עצמן נקראות "ג'רוזלם סטון אנד מארבל".

המקרה המתואר משקף נקודת מבט לתופעה רחבה ביותר של כלל המחצבות הפיראטיות באיו"ש; שטחי יהודה ושומרון טומנים בחובם משאבי טבע רבים ואיכותיים והמחצבות נוגסות בשיטחן בצורה בלתי הפיכה.

כיום קיימות לפחות 50 מחצבות, הפועלות בשטח כולל של למעלה מ-20 אלף דונם ומשווקות את תוצרתן הן לשוק הישראלי והן לשוק הירדני ואף לערב הסעודית.

בלשכת מתאם פעולות הממשלה בשטחים מציינים כי בשנה האחרונה בוצעו יותר מעשרה מבצעי אכיפה, בכפוף לאישור חריג. "תפקידו של המינהל האזרחי לפעול למימוש סמכויות האכיפה שעליהן הוא אמון בשטח C באזור יהודה ושומרון". ואילו במשרד להגנת הסביבה ציינו כי אף שהטיפול במפגעים סביבתיים ברחבי יהודה ושומרון הוא נושא שאינו מצוי בסמכות המשרד ובאחריותו - המשרד רואה חשיבות רבה בפתרון המפגעים ביו"ש.