המחלף ביום שני האחרון
המחלף ביום שני האחרוןצילום: הפורום לישראל ירוקה

בג"ץ ידון היום (רביעי) בעתירה שהגישו הפורום לישראל ירוקה ותושבי בנימין נגד מחלף לא חוקי שהוקם בכביש 60.

מדובר על צומת שתפקידו לחבר מחצבה פלסטינית עם הכביש החוצה את יו"ש, שהוקם לטענת העותרים ללא האישורים המתאימים.

החצבה הוקמה על ידי מיליונר פלסטיני המקורב לאבו מאזן, שהינו בעלים של מספר מחצבות, אשר אחת מהן ממוקמת בבנימין סמוך ליישוב עפרה.

רוב שטח המחצבה נמצא בשטחי B, וחלקו בשטחי C. תכנית המחצבה הנמצאת על שטחי B, כ-640 דונם, אושרה על ידי הרשות הפלסטינית אך החריגה לשטחי C המיועדת לבניית אזור תעשיה על שטח של 60-70 דונם לא מאושרת, ועליה ניתן לאכוף את חוקי ישראל.

מזה תקופה רצה הפלסטיני לחבר את המחצבה לכביש 60, זאת באמצעות סלילת כביש על גבי דרך חקלאית הנקראת 'מטרוקה' והקמת מחלף בנקודת החיבור עם כביש 60. על פי החוק, רוחב הדרך החקלאית יכול להגיע עד 4 מטרים, ותפקידה לאפשר מעבר לצורך חקלאי בלבד של תושבי המקום.

בפועל, הפלסטיני סלל על המטרוקה דרך ברוחב 6 מטרים, על מנת לאפשר למשאיות לחבור לכביש 60.

כיום ישנה פניה לכביש 60 המחברת אליו את המחצבה, אשר נבנתה בעקבות היתר בניה לא חוקי, שאינו תואם את התב"ע. הפורום לישראל ירוקה שעוקב אחרי מפגעים סביבתיים ביו"ש הגיש עתירה לבג"ץ על הקמת הפניה, אליה הצטרפו מספר תושבי האזור.

לאחר הגשת העתירה הגיש הפלסטיני תכנית תב"ע חדשה לצומת, המתארת מחלף גדול שישמש את תושבי הכפרים הסמוכים (דיר דיובאן, בילעין ועוד). במסמכי התוכנית מופיעה הפניה כמו שהיא היום, כך שאם תכנית זו תאושר ביום מן הימים, הרי שהיא תכשיר בדיעבד את הבניה הלא חוקית.

עמותת הפורום לישראל ירוקה הגישה את התנגדותה גם למנהל האזרחי האמון על תכניות הבניה ביו"ש, אך טרם ניתנה החלטה בנידון. באחד הדיונים בועדה להתנגדויות של המנהל האזרחי פלט גורם בכיר בועדת התכנון "את מי משרתת המחצבה, למי הוא מוכר את כל החומר? – למדינת ישראל". מאמירה זו ניתן להבין כי המנהל האזרחי מובל על ידי שיקולים כלכליים ועסקיים בנתינת האישור לתוכנית, ולא ממניעים ענייניים בלבד.

עו"ד אפרים מן העוסק בתחום הבניה ואיכות הסביבה מייצג את הפורום לישראל ירוקה בעתירה. לדבריו, מדובר בסיכון משמעותי: "מרשתי עמותת הפורום לישראל ירוקה עוסקת בהגנה על הסביבה ועל הציבור מפני מפגעי איכות הסביבה, שנגרמים בעיקר על ידי תעשיות מזהמות. במקרה הזה אנו עוסקים באזור של כ700 דונם של תעשיות בתחום האבן, כולל חציבה מאוד מאסיבית וגדולה, בסמוך מאוד לכפר פלסטיני בשם דיר דיבואן וליישוב היהודי עפרה. הדבר יפגע באופן ישיר בשתי האוכלוסיות הללו, יסכן את חייהן ויהווה מטרד יומיומי לכל תושבי הסביבה".

מן תיאר את הבעייתיות שבבניית הצומת, "הדיון שיתקיים היום בבג"ץ הוא בעתירה שהוגשה על ידי תושבי עפרה ביחד עם הפורום לישראל ירוקה, בנוגע לחיבור הדרך אל מתחם התעשיות ולסיכון שנגרם מכך באופן יומיומי לכל מי שנוסע בכביש 60 שהוא עורק התחבורה המרכזי ביהודה ושומרון. מדובר בציר תנועה שנוסעים עליו כל יום עשרות כלי רכב, אוטובוסים, רכבים צבאיים, הסעות תלמידים וכו'. רק לפני שבועיים התרחשה בו תאונה בה נהרגו תושבי עפרה, בתאונה אחרת שכללה אוטובוס נהרגו תושבים פלסטינים".

לדברי מן, היתר הבנייה עצמו בעייתי: "הכביש לא יכול לשאת את כמות הרכבים הזו, הוא ידוע ומוכר ככביש מסוכן, והעתירה מבקשת לבטל צומת חדשה, שהוקמה על פי היתר הבניה של המנהל האזרחי. היתר הבניה הזה ניתן שלא כדין, הוא סותר את כל התכניות של כביש 60. הדבר דומה למקרה שמדובר בשטח חקלאי, ולמרות שהכל מיועד לפרדסים ניתן היתר לבנות גורד שחקים".

מן ספר כי תושבי האזור הפלסטינים פנו אליו גם הם. "תושבים פלסטינים מהאזור סולדים גם הם מהתכניות הללו ואף נפגשו איתי בכדי לבדוק כיצד ניתן להביא לביטול התכנית. בנוסף, הוגשה בפועל התנגדות על ידי בעלי הקרקע באזור".

למרות כל זאת, תיאר מן כי המנהל נחוש להכשיר את הצומת. "לאחר נתינת ההיתר ניסה המנהל האזרחי להכשיר את המצב. אנו מצפים מבית המשפט העליון להבהיר לקציני צה"ל ואנשי המנהל האזרחי כי הם אינם מעל לחוק, ואין להם את החופש לתת היתרי בניה בניגוד לחוק, ובוודאי כאשר מדובר בקידום האינטרסים של איש עסקים על פני ביטחון חייהם של התושבים באזור".