תומכים בעסקת המאה של טראמפ
תומכים בעסקת המאה של טראמפצילום: רענן כהן

מפלגת העבודה בראשות אבי גבאי פרסמה היום תוכנית מדינית - "נתיבים להיפרדות", שגובשה על ידי הצוות המדיני-ביטחוני של מפלגת העבודה וכוללת לוח זמנים ברור ויעדים מוגדרים.

במרכז תכנית הפעולה עומדים שלושה צעדים מרכזיים שיהיו דרישה של מפלגת העבודה בכל הסכם קואליציוני לכינון ממשלה חדשה בישראל: הפסקת הבנייה מחוץ לגושי ההתיישבות, חקיקת חוק פינוי פיצוי מרצון מחוץ לגושים ומשאל עם בנושא מחנות הפליטים וכפרים פלסטינים הנמצאים סביב ירושלים.

יו"ר העבודה גבאי טען במסיבת עיתונאים שכינס כי ''תכנית טראמפ תהיה האתגר המדיני המרכזי שיעמוד בפני הממשלה החדשה אשר תקום כאן לאחר הבחירות. העיתוי הזה הוא הזדמנות לדבר על התפיסה והתכנית שלנו, בנושא החשוב ביותר לעתידה ולביטחונה של מדינת ישראל: למפלגת העבודה יש חזון ברור. הסדר אזורי רחב עם מדינות ערב המתונות. היפרדות מהפלסטינים. מדינת ישראל בטוחה עם רוב יהודי מוצק ולצידה מדינה פלסטינית מפורזת.

''זו העמדה שלנו, ואנחנו עקביים בה. 'נתיבים להיפרדות', היוזמה שאנו מציגים היום נועדה לסובב את הגלגל. לשנות את הכיוון שאליו אנו הולכים.

"כל עוד אנחנו ממשיכים לממש את חזון בנט ובונים מחוץ לגושים, אנחנו מגדילים את הבעיה וחותרים באופן חד צדדי למניעת היפרדות. לכן, כדי לעצור את המגמה המסוכנת הזו, אנו מתחייבים להעביר החלטת ממשלה על הגדרת הגושים והפסקת הבנייה מחוץ לגושים, מיד לאחר הקמת הממשלה החדשה''.

האלוף במיל' טל רוסו אמר במסיבת העיתונאים כי "הדבר החשוב ביותר לבניית אסטרטגיה ביטחונית ומדינית - היא אמירה ברורה וחדה מצד הדרג המדיני והפוליטי. אמירה ברורה לאן אנחנו שואפים להגיע, מהו החזון שלנו. מה אנחנו רוצים להשיג. ובעיקר להוביל את התהליך, ולא להיות תוצאתיים ללחצים מבית ומחוץ. היוזמה שמוצגת כאן היום היא יוזמה נכונה וחכמה שמייצרת לישראל כיוון של שינוי, שמבוסס על ביטחון ושמירה על אזרחי ישראל''.

ח"כ עמר בר-לב אמר "המתווה שגיבשנו הוא הבטחתנו לציבור, ולו שני עקרונות עיקריים: ביטחון מעל הכל - אף חייל לא זז. מעבר לכך, מדובר פה ביוזמה שלנו. בישראל המצב הוא שיש עגלה התקועה בבוץ או יותר גרוע, מתדרדרת לאחור. בשביל להיות מדינת הלאום של היהודי לנצח נצחים מדינת ישראל צריכה להיות בטוחה, דמוקרטית ועם רוב יהודי מובהק. לכן האחריות שלנו להיפרד מהפלסטינים.

''מי שיבחר בנו, במפלגת העבודה, ידע שהמתווה יוצא לדרך. הבחירה של הציבור היא בין מי שקוראים לסיפוח וסוף הציונות, לבין אלו שלא אומרים כלום במקרה הטוב או במקרה הגרוע מדברים על סיפוח של מליון יהודים באיו"ש לבין מי ששומר על החזון הציוני ובוחר בהיפרדות".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה כי "בכל המפה הפוליטית יש רק מפלגה אחת שמציגה פתרון בקול צלול וברור, שיש בו גם תקווה לשלום וגם שמירה על בטחונה של המדינה: שתי מדינות לשני עמים, ושמירה על גושי ההתיישבות. אנו בנקודת ציון רבת הזדמנויות ותקווה, כיוון ש'עסקת המאה' כפי שהציג אותה ג'ארד קושנר בשמו של נשיא ארה"ב טראמפ, דומה באופן כמעט מלא לתכניתה של מפלגת העבודה. אנו מברכים עליה ושמחים בה, וכמובן שנהיה כח פעיל ליישומה, ולכך שלא תוכשל בידי מי שמבקשים שהסכסוך יהיה נצחי".

יחימוביץ גם הזהירה מפני החלשת הרשות הפלסטינית וייבושה, לעומת העברת הכספים לחמאס, ואמרה כי הדבר עשוי לפגוע הן בקידומו של מהלך מדיני, והן בשת"פ הביטחוני בין הרשות לבין מערכת הביטחון בישראל, המונע פיגועים רבים.

ח"כ עמיר פרץ אמר ״חלומו של נתניהו על כך שהנושא המדיני לא יהיה חלק מסדר היום נגוז. אנחנו המפלגה היחידה במפה הפוליטית שמציגה קווים ברורים, תכנית ברורה וחד משמעית כיצד אנחנו רוצים שמדינת ישראל תראה בשנים הקרובות. התכנית שלנו כוללת צעדים הכרחיים לשינוי המציאות, ולשמירה על ישראל יהודית, דמוקרטית, ובטוחה״.