מייק פנס באושוויץ
מייק פנס באושוויץReuters

אחרי המשבר ביחסים עם ישראל, ממשלת פולין עושה שימוש ב"חוק השואה" על מנת לתבוע עיתונאית אמריקאית שטענה כי מרד גטו ורשה כוון נגד "המשטר הנאצי והפולני".

הכתבת אנדריאה מיטשל מרשת NBC ראיינה לפני כשבועיים את סגן נשיא ארה"ב מייק פנס, כאשר סייר במוזיאון לתולדות יהדות פולין בוורשה במהלך ועידת המזרח התיכון שהתקיימה בבירת פולין.

במהלך הדיווח אמרה מיטשל כי "יהודי גטו וורשה פתחו במרד נגד המשטר הנאצי והפולני". ההתבטאות של הכתבת האמריקאית עוררה סערה עצומה בפולין, כאשר הממשלה הפולנית דרשה ממנה להתנצל.

מיטשל אכן פירסמה התנצלות בחשבון הטוויטר שלה, אולם ראשי "המכון לזיכרון לאומי" בפולין, הגוף הלאומי האחראי על שימור זכר השואה, החליט בכל זאת להגיש תביעה נגד כתבת NBC בעקבות "חוק השואה" הקובע כי אסור להאשים את האומה הפולנית באחריות לפשעים בשואה.

בראיון לעיתון הפולני Gosc Niedzielny אמר ראש "המכון לזיכרון לאומי", ירוסלב שארק, כי המכון החליט להגיש את התביעה למרות ההתנצלות של הכתבת האמריקאית. "היא סיפקה מידע לא אמיתי במהלך דיווח שבו צפו מיליוני בני אדם מסביב לעולם. אנו דורשים תיקון שיופיע בטלויזיה, המקום בו ניתן המידע הכוזב", אמר שארק. בינתיים לא ניתנה תגובת רשת NBC לתביעה שהוגשה נגד הכתבת.

כזכור, הסעיף הפלילי שקבע עונש מאסר על מי שיטיל על הפולנים אחריות לפשעים בשואה הוסר מהחוק, אולם הוא עדיין מאפשר לפולנים לתבוע את מי שישתמש במושג "מחנות השמדה פולניים" או יאשים את הפולנים באחריות לפשעי הנאצים.