ד"ר אפרים זורוף
ד"ר אפרים זורוףצילום: חזקי

ד"ר אפרים זורוף, מנכ"ל מרכז ויזנטל בישראל והיסטוריון השואה, אומר כי החלטת הוותיקן לפתוח את ארכיון פיוס ה-12 הנוגע לשנות השואה האפלות - חשובה מאוד.

"ציפינו לזה כבר שנים, היו הבטחות בעבר וזה לא נעשה. בפעם האחרונה פתחו את הארכיונים עד לשנת 1939 תוך דילוג על התקופה הקריטית של מלחמת העולם השנייה", מספר זורוף לערוץ 7.

לדבריו הגיע הזמן שהאמת תיחשף. "יש ויכוח ארוך שנים בקשר לפועלו או חוסר פועלו של פיוס ה-12 ביחס להשמדת יהודי אירופה. שתי השאלות הדרמטיות הן מה הוא ידע ומתי המידע הגיע אליו. התסריט הבעייתי ביותר שהוא ידע ולא עשה דבר, זו הייתה חובתם של השגרירים שלו להודיע לוותיקן על מה שקורה במדינות אלו כאשר צריך לומר שהיו שם גם אנשים שכבר המירו את דתם שהיו נוצרים וגם הם נפגעו".

זורוף מסביר שבתקופת השואה נציגי הוותיקן פעלו תחת הכיבוש הנאצי. "היו לוותיקן מעין שגרירים בארצות תחת הכיבוש הנאצי והם יכלו לשמש כמקורות מידע חשובים. לכן חשוב לראות את התכתובת בוותיקן באותה תקופה, לדוגמה בסלובקיה ראש המדינה היה בעצמו כומר קתולי ושם פעלו בנחרצות לגרוש יהודים מסלובקיה. אולי הוא פנה לוותיקן ואנחנו רוצים לראות מה היתה תגובת הכנסייה".

הוא מנסה להעריך את הסיבה להחלטה לפתוח את הארכיונים רק עכשיו. "חלפו כבר שנים רבות ופיוס ה-12 כבר מזמן הלך לעולמו. במהלך השנים היה ניסיון רב לשפר את היחסים בין הכנסייה ליהודים כולל האפיפיור הנוכחי שיש לו יחסים קרובים עם יהודים ועם הרב של בואנוס איירס. כמו כן הוא בעד שקיפות מלאה".

זורוף מעריך שיחלפו עוד שנים עד שנדע את האמת, "הארכיון יפתח רק בעוד שנה אבל זה ייקח זמן רב עד שנוכל לקבל את הסיכום של ההיסטוריונים המעטים שיזכו לראות את הארכיון".