מבקש תשובות. בצלאל סמוטריץ'
מבקש תשובות. בצלאל סמוטריץ'צילום: הדס פרוש, פלאש 90

יו"ר האיחוד הלאומי, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', מתייחס בראיון ליומן ערוץ 7 לעימות הישיר מול אלונה ברקת המוקמת בצמרת מפלגת הימין החדש. היא מגדירה את איחוד מפלגות הימין כמפלגה מפלגת וגזענית, מפלגה ששכחה את השיח הערכי של 'מרכז הרב'.

סמוטריץ' מצידו הזכיר לה את תמיכתה בעקירה מגוש קטיף ותרומתה לעולם הכדורגל הישראלי המתנהל תוך חילול שבת והדרת ספורטאים שומרי מצוות.

לשאלתנו אם כך מתחיל הירי בתוך הנגמ"ש הימני מבהיר חבר הכנסת סמוטריץ': "אם חלילה היא נפגעה ברמה האישית לא הייתה כוונה כזו. אין כאן שום דבר אישי. יצאנו בסדרת מודעות בסוף השבוע כדי להסביר לציבור שלנו שאנחנו היחידים שמחויבים באמת לציונות הדתית, לערכים ולדרך הזו, למפעלותיה וצרכיה ככור אטומי שמזרים חשמל אידאולוגי וערכי לכל המדינה. בתוך הסדרה הזו ביקשנו להמחיש למה עלינו אפשר לסמוך ולתת אמון בהרבה סוגיות חשובות, ובין היתר דיברנו על שמירת השבת במרחב הציבורי מול חילולי השבת הגדולים, וציירנו ציור שיכול להתרחש בממשלה הבאה אם לא יהיה כוח גדול שלנו שישמור על הזהות היהודית של המדינה. נתנו כדוגמא מה יהיה אם אלונה ברקת תהיה שרת התרבות והספורט ותתמוך בהרחבת משחקי הכדורגל בשבת".

"אין כאן עניין אישי חלילה, אבל הציבור צריך לדעת כשאשר הוא מצביע הוא לא מצביע למצע, אלא לאנשים שנכנסים לכנסת, ולכן הנחנו על השולחן שתי סוגיות שנכון לברר אותן. אחת היא תמיכתה של אלונה ברקת בגירוש מגוש קטיף כולל תרומה לעמותת 'שובי', עמותת שמאל קיצונית רדיקאלית ובנוסף גם התמיכה שלה בחילולי שבת בכדורגל, שגם מדירים את הציבור הדתי. הציבור רוצה לדעת שכשמצביעים ימין דתי מקבלים סדר יום ששומר על הזהות של מדינת ישראל".

מחדד סמוטריץ' ומבהיר: "הקמפיין הוא לא אישי ולא נועד לפגוע אלא לחדד למה צריך מפלגה ציונית דתית גדולה וחזקה בכנסת. יש הרבה טוב בליכוד ובימין החדש, אבל באף אחת מהמפלגות האלה אין מחויבות לעולם הערכי הציוני דתי ולציבור הזה". לדבריו בעוד הוא מכיר את השרים שקד ובנט הוא פחות מכיר את אלונה ברקת ולכן הוא מבקש תשובות לשאלות מטרידות.

סמוטריץ' מעיר ומציין כי הדברים נכונים גם לגבי 'זהות' של משה פייגלין, שם ממוקמת במקום הרביעי אשת שמאל קיצוני התומכת בהקמת מדינת טרור בלב הארץ ובזנות. "כשמצביעים למפלגה לא מצביעים רק ליו"ר או למצע אלא לאנשים. אני מציע לבחון את מי שאתם הולכים להכניס לכנסת ולא רק את הפנים היפות שבראש הרשימה ולא רק את המצע הכתוב שלא מחייב אף אחד. מה העמדות וההיסטוריה של המתמודדים".

בהקשר זה מזכיר סמוטריץ' את טראומת 92' שבה נכנסה לכנסת מפלגתו של רפול עם שמונה חברי כנסת ששניים מהם, גונן שגב ואלכס גולדפרב, נטשו את צומת, חברו לרבין והעבירו את הסכמי אוסלו. לטעמו הניסיון הזה מלמד שיש להתעמק בזהותם האמתית של המתמודדים ולא להסתפק בעומד בראש.

על מפלגת 'זהות' שאותה הזכיר בדבריו, אומר סמוטריץ' כי אכן "יש משהו קורץ ומעניין בשיח על חירות מוחלטת שאף אחד לא יגיד לי מה לעשות, אבל זה קצת ילדותי. אין דבר כזה. מעבר לכך צריך לומר את האמת - זהות זה לא ימין, נקודה. מי שמבין את משמעות מערכת הבחירות הזו צריך לדעת את זה. זה או ימין או שמאל. אם חלילה גנץ יהיה ראש ממשלה נמצא את עצמנו בשרשראות אנושיות והפגנות ואולי גירוש אלפי יהודים והקמת מדינת טרור. פייגלין זה לא ימין. הוא מצהיר שהוא לא מחויב לגוש ימין.

״מי שמצביע לפייגלין לוקח סיכון גדול מעבר לכך שאולי לא יעבור את אחוז החסימה, גם סיכון שפייגלין לא מחזק את גוש הימין ועלול להביא את גנץ לראשות הממשלה על כל הנגזרות שיש לזה. עם כל הכבוד לקנאביס שהוא בעיניי טרנד מסוכן, לא בשביל קנאביס נוותר על ארץ ישראל ולא על התורה והזהות היהודית של מדינת ישראל, ואני מצפה מאנשים קצינים, בוודאי בציבור שלנו, לא להתפתות אחרי הטרנד הריק הזה".