הרב ברכיהו ויחידת החילוץ
הרב ברכיהו ויחידת החילוץצילום: דוברות המשטרה

לראשונה נערך בישוב כפר תפוח שבשומרון מפגש שבו ניתן מענה הלכתי משטרתי לסוגיות של יחידות החילוץ הפועלות ברחבי הארץ.

בארץ פועלות 11 יחידות חילוץ מהגולן ועד אילת, ובעיקר באזורי הטיולים. היחידות הן תחת פיקודו של קצין החילוץ הארצי של משטרת ישראל רפ"ק דוד אנקונינה.

בין השאלות שהועלו במפגש: האם קיימת חובה יהודית לחלץ אנשים? האם יש מצווה לכך? מה לגבי הצלת גוי? מה הדין באדם 'נורמטיבי' שנעדר וככל הנראה מעוניין לשים קץ לחייו? ועוד עשרות שאלות נוספות.

במענה לשאלות שהועלו ע"י המתנדבים עמד רב המשטרה הרב רמי ברכיהו על הבסיס ההלכתי שיכול להנחות את כלל פעילות המתנדבים, והדגיש את ההבדל ההלכתי בין הצלה בשבת ע"י מתנדבים על בסיס וולונטרי, לבין הצלה ע"י מתנדבים במסגרת משטרת ישראל שיש לה אחריות ממלכתית על שלום כלל אזרחי מדינת ישראל. לעובדה זו יש השלכות הלכתיות נרחבות.

כמו כן פרש הרב בפני היחידה את השיקולים ההלכתיים כאשר התיר לפני כשנתיים את חיפוש גופות נעדרים בכנרת בשביעי של פסח, וכן את השיקולים ההלכתיים בהפעלת יחידת החילוץ באסון נחל צופית במהלך השבת.

בעתיד יתקיימו מפגשים נוספים
בעתיד יתקיימו מפגשים נוספיםצילום: דוברות המשטרה

מדובר במפגש ראשון שנעשה בין המחלצים לבין הרב ברכיהו ובהשתתפותו של סגן ראש ענף המתנדבים במחוז ש"י רפ"ק גיא גבראל.

הרב ברכיהו חיזק את פועלם ואמר לסיכום, "אני מתרגש שיש אנשים שמוכנים לשלם בימי עבודה ומזמנם הפרטי ולקחת על עצמם את האחריות לצאת ולהציל אנשים שנקלעו למצוקה, בעיניי אלו שיוצאים לבצע את הצלת חיי אדם בשם המדינה ובשם משטרת ישראל מקיימים מצווה גדולה ותורמים תרומה גדולה לחברה הישראלית. אני מאחל לכולכם הצלחה רבה ומודה לכולכם בשמי, בשם משטרת ישראל ובשם אזרחי מדינת ישראל. יישר כח!"