מול גלים נשברים
מול גלים נשבריםצילום: בן קלנר, פלאש 90

מחר (רביעי) יסתיים קורס חובלים, ולקראת הטקס שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם סגן אופק וקנין, מצטיין מגמת אלקטרוניקה בקורס המספר על קורס שנמשך לאורך שנתיים וארבעה חודשים.

שאלנו מהו בכלל קורס חובלים וסגן וקנין מספר: "הקורס מכשיר את המפקדים וקציני הים בכלי השיט השונים, בסט"ילים, בצוללות ובביטחון השוטף. הקורס מכשיר אותנו להיות מפקדים במגמות השונות, אלקטרוניקה מכונה ושיט". מעל מפקדי המגמות מקבל את ההכרעות מפקד כלי השיט "שחתם בנוסף על עוד שבע שנות שירות קבע להתמחות בפיקוד על ספינת טילים". סגן וקנין מספר על הנוהל לפיו מפקד המגמה מעביר את המלצתו למפקד כלי השיט והוא זה שמכריע על פי השיקולים המקצועיים והמבצעיים ברגע הנתון.

וקנין גדל בעתלית, ותהינו אם זו הקרבה לים שגרמה לו להגיע לקורס, ואולוי אלו הדודים שלו ששירתו בחיל הים, אך מסתבר שאצלו הכול התחיל בכלל בחיל האוויר. "למדתי במכללה הטכנולוגית של חיל האויר במגמת אלקטרוניקה, אבל רציתי להיות לוחם במסלול ארוך טווח. אני לא חושש מהתהליך הארוך ומה שנלווה לו. התחלתי להתמיין לטייס, אבל כששמעתי על חובלים הבנתי שזה מתאים לי".

על ייחודו של המסלול הוא מספר: "יש הרבה פן פיזי ופן מנטלי. הרבה מאוד חומר ללמוד בזמנים מאוד קצרים. מתמקצעים במערכות שמפתחים גדולי המוחות בארץ. צריך להגיע לרמה שבה יודעים יותר מהלוחמים במערכות השונות. בלימודים של חודש אנחנו צריכים לדעת ולהכיר מערכות שהם למדו עליהם בשמונה חודשים".

ואם נדמה שהלחץ הלימודי הזה בלתי אפשרי, וקנין מרגיע: "אתה מתמודד עם עצמך, עובר מבחנים ומקבל תחושת מסוגלות שקשה לתאר אותה".

וגם ההוויי החברתי המורכב של הימצאות על כלי קטן באווירה חברתית לחוצה ולמשך ימים ושבועות בלב ים, גם הוא לא פשוט, אך סגן וקנין מספר על אחוות לוחמים שנרכשת ויכולות חברתיות שמשתכללות ככל שמתקדמים בקורס.

ביקשנו לשמוע על רגעי משבר בקורס אבל וקנין מספר שאצלו כמעט ולא היו תופעות שכאלה. "יש הרבה צוערים שמרגישים משבר. אצלי זה היה פחות. הגעתי עם הרבה מוטיבציה וברגעי משבר חשבתי על הלוחמים שאהיה מפקד טוב יותר עבורם. האינטראקציות עם הלוחמים והפידבקים היו מאוד טובים והם שנתנו לי הרבה כוח ברגעי משבר".

ואיך מתמודדים על מחלות ים, בחילות והקאות? מסתבר שאין מנוס וגם לוקנין שגדל ליד הים היו תופעות שכאלה. "יש הרבה שקצת קשה להם עם הים. לא פשוט להתמודד על גלים בגובה שלושה מטרים. מרגישים בחילות והקאות. יש אפשרות לצלוח את זה. כשראיתי את החברים שלי עוברים את זה הרגשתי שהם הכי חזקים שיש כשהם מחליטים להמשיך גם אחר כך. זו התמודדות קשה".

על הפן המבצעי סגן וקנין לא מרחיב, מטבע הדברים, אך מציין כי לבד מהגבול הימי עם עזה ישנם עוד לא מעט משימות לכלי השיט של חיל הים. ודי לחכימא...

סגן וקנין לקראת הטקס
סגן וקנין לקראת הטקסצילום: דו"צ