בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

יו"ר מפלגת האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הממוקם במקום השני ברשימת איחוד מפלגות הימין, גיבש תוכנית שנועדה להגן על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מפני העמדה לדין בתיקים 1000, 2000 ו־4000, כך מדווח הבוקר "ידיעות אחרונות".

בדיווח נאמר כי באחרונה העריכו ח"כים מהאופוזיציה כי אם נתניהו יהיה זה שיקים את הממשלה הבאה, הוא ידרוש מחברי הקואליציה לחוקק עבורו את החוק הצרפתי, שמונע חקירה של ראש ממשלה מכהן.

הבעיה היא שנתניהו כבר עבר את שלב החקירות והוא צפוי לעמוד לדין בכפוף לשימוע. סמוטריץ', שצפוי להיות שותף בכיר בקואליציה כזו, מתכנן להתגבר על הבעיה באמצעות הצעת חוק "חסינות חברי הכנסת זכויותיהם וחובותיהם" שהוא מתכוון להגיש מיד עם השבעתה של הכנסת ה־21.

הצעת החוק מבקשת לשנות את חוק החסינות ולנסחו כפי שהיה עד 2005. עד לשינוי ב־2005, הח"כים קיבלו חסינות אוטומטית מפני העמדה לדין, וכדי להסירה נדרש רוב בהצבעה בכנסת. אחרי השינוי החסינות כבר אינה אוטומטית וכדי לקבלה נדרש רוב בהצבעה. סמוטריץ' מקווה שאם הצעת החוק שלו תתקבל, נתניהו ייהנה מחסינות כיוון שבקואליציה לא יימצא רוב נגדו.

"בשנים האחרונות מתייחסים לכל נציג ציבור כעבריין בפוטנציה ומסרסים את היכולת של חברי הכנסת לבצע את תפקידם באופן מיטבי", הסביר ח"כ סמוטריץ'. "החוק לא נועד כדי למנוע מיצוי הדין עם מי שסרח אלא כדי לאפשר לחברי הכנסת לפקח על עבודת הרשות המבצעת ללא מורא וללא חשש מתפירת תיקים ומרדיפה פוליטית על ידי הגשת תלונות סרק ופתיחת חקירות אינסופיות ככלי לסיכולים פוליטיים. יש תחושה שיש גורמים שחברו יחד במטרה להפיל ממשלת ימין. אם נתניהו ייבחר שוב למרות פרסום החשדות נגדו, כשאני שם על כף המאזניים את כיבוד ההכרעה הדמוקרטית ורצון העם מחד מול סיגרים ושטיקים של סיקור אוהד בוואלה מאידך, אין לי ספק שרצון העם וכיבוד ההכרעה הדמוקרטית גובר. החוק הזה יחזק את הדמוקרטיה ויחזיר את היכולת של הכנסת לפקח על הרשות המבצעת".