חנין זועבי
חנין זועביצילום: הלל מאיר/TPS

על רקע דחיית פסילתם של חברי מפלגת 'עוצמה יהודית', מיכאל בן ארי ואיתמר בן גביר מלרוץ לכנסת - מעניין להיזכר בעבר השנוי במחלוקת של חלק נכבד מחברי הכנסת הערבים.

בדצמבר 2016, הגיע ח"כ באסל גטאס ממפלגת בל"ד לחקירה ביחידת להב 433. הוא צולם כשהוא מבריח מעטפות, בהן 12 סלולאריים, לתוך כלא קציעות.

את הטלפונים הוא העביר למחבלים שיושבים בכלא. שיטת העבודה שלו הייתה פשוטה ביותר. גטאס הגיע לכלא על מנת לבקר את האסירים ודילג על הבדיקה הביטחונית תוך ניצול חסינותו כחבר כנסת. בין המחבלים אשר בעבורם הבריח גטאס את הטלפונים, נמצא המחבל וליד דקה, שהיה מעורב בחטיפתו ורציחתו של החייל משה תמם בשנת 1984.

עזמי בשארה הקים את תנועת בל"ד הערבית וכיהן כחבר כנסת בין השנים 1999-2007. בשארה עודד טרור באירועי אוקטובר 2000 אך לא הוגש נגדו כתב אישום בשל חסינותו.

בעודו משמש כחבר כנסת, נסע בשארה לסוריה להשתתף יחד עם מזכ"ל חיזבאללה וסגן נשיא איראן באזכרה לחאפז אל-אסד, אביו של שליט סוריה הנוכחי. במהלך האזכרה ובפעמים נוספות, נשא בשארה נאומים בהם תמך ב'פעולות ההתנגדות' לישראל - דבר אשר הוביל לבסוף לביטול חסינותו והגשת כתב אישום נגדו.

בשנת 2003 פסלה וועדת הבחירות המרכזית את התמודדותו לכנסת בעקבות נאומיו, על סמך חוק יסוד: הכנסת, המאפשר למנוע מאדם להתמודד בבחירות אם יש במעשיו שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית או אם יש במעשיו תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל.

לא עבר זמן רב ובית המשפט העליון הפך את ההחלטה ואישר לו להתמודד ולהיבחר לכנסת ה-16.

בשארה ביקר יחד עם חברי כנסת מרשימת בל"ד בסוריה ולבנון, נפגש עם בשאר אל-אסד והביע תמיכה בחזבאללה ובחמאס.

בשנת 2007 נמלט בשארה מישראל דרך ירדן והגיש משם את מכתב התפטרותו מהכנסת. במקביל פורסם שהתנהלה נגדו חקירה בגין חשדות כי במהלך מלחמת לבנון השנייה יצר קשר עם סוכן חיזבאללה והעביר לו מידע על מקומות אסטרטגיים לטיווח טילים. כמו כן העביר בשארה מידע בדבר השפעת הגדלת טווח הטילים מעבר לחיפה ואף מסר הערכות על סיכויי ההתנקשות בנסראללה, וכן מידע והערכות בנוגע לשינויים צפויים בהיערכות ישראל תוך כדי מלחמה.

על פי החשד, בשארה קיבל מאות אלפי שקלים מארגון חיזבאללה שהועברו לידיו על ידי חלפני כספים ערבים ממזרח ירושלים ובכך עבר גם על חוק איסור הלבנת הון.

רק בשנת 2011 חוקק חוק שאפשר להפסיק את תשלומי הפנסיה של בשארה על השנים בהן כיהן כחבר כנסת.

עבד אל-מאלכ דהאמשה כיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת רע"ם (הרשימה הערבית המאוחדת). לפני שכיהן בכנסת עבד כעורך דין וייצג את השייח אחמד יאסין (ראש ארגון חמאס שחוסל ע"י צה"ל) ואף תלה את תמונתו בביתו, שיבח את מעשיו וכינה אותו "אדם מצוין" ו"אדם גדול ושוחר שלום".

בביקורו בסוריה אמר כי ״האומה הערבית תנצח בזכות החרב בדרכה לכבוד המיוחל ולניצחון ונחזור לארץ מולדתנו מורמי ראש. הניצחון יגיע בזכות הג'יהאד של האומה הערבית". בביקורו במסגד אל-אקצה בשנת 2000 הכריז כי הוא מוכן לעמוד "בראש השהידים בהגנה על אל-אקצה".

ג'מאל זחאלקה מכהן כחבר כנסת וכיו"ר רשימת בל"ד. זחאלקה נפגש בשנת 2016, יחד עם חנין זועבי ובאסל גטאס, עם משפחות מחבלים ממזרח ירושלים שנהרגו בעת ביצוע פיגועי טרור. במהלך המפגש עמדו דקת דומיה לזכר המחבלים.

ועדת האתיקה של הכנסת הסתפקה בהרחקה של חודשיים מישיבות הכנסת וועדותיה (אך לא מהצבעות). הנשיא ריבלין אסר עליו להיכנס לבית הנשיא.

במהלך דיון בכנסת על מלחמת לבנון השנייה כינה זחאלקה את חבר הכנסת בנימין נתניהו, "מלאך המוות". בהזדמנות אחרת התבטא כנגד מדינת ישראל ואמר שמנהיגיה הם "הטרוריסטים האמיתיים". זחאלקה נחקר לאחר שביקר בלבנון ובסוריה בחשד להפרת החוק האוסר על ביקור במדינות אויב.

יועץ אישי של עראפת

אחמד טיבי מכהן כחבר כנסת מטעם הרשימה המשותפת. טיבי נפגש עם יאסר ערפאת ובכך עבר על החוק הישראלי האוסר על מפגש עם אנשי אש"ף, ואף יישב במעצר על כך והוצא כנגדו צו איסור יציאה מהארץ.

לאחר הסכמי אוסלו שימש טיבי כיועצו הבכיר של עראפת. טיבי נפסל מלרוץ לכנסת ה-17 בגין "תמיכה בטרור", אך בג"ץ פסל החלטה זו.

"אין ערך נעלה יותר מאשר השהאדה". אחמד טיבי
"אין ערך נעלה יותר מאשר השהאדה". אחמד טיביצילום: הדס פרוש, פלאש 90

טיבי עודד מחבלים ואף אמר: "ברכותי לאנשי הפת"ח שמקרבם נפלו השהידים הראשונים ונעצרו האסירים הראשונים".

ביום השהיד הפלסטיני ברמאללה אמר בנאומו: "אין ערך נעלה יותר מאשר השהאדה. השהיד הוא אשר פורץ את הדרך ומשרטט בדמו את הדרך לחירות ולשחרור... ברכות לאלפי השהידים במולדת ובניכר וברכות לשהידים שלנו ושלכם בקו הירוק". לאחר שנשא דברים אלה, ועדת האתיקה הסתפקה בלהטיל על טיבי נזיפה חמורה בלבד.

חברת כנסת על ספינת הטרור

חנין זועבי היא חברת כנסת מטעם מפלגת בל"ד. זועבי ביקרה בעברה מספר פעמים אצל המרגל עזמי בשארה לאחר שנמלט מישראל, ואף השתתפה במשט המרמרה אשר בו ירו בנשק חם על חיילי צה"ל.

לקראת הכנסת ה-17 ובעקבות השתתפותה במשט, פסלה ועדת הבחירות את מועמדותה לכנסת אולם בית המשפט העליון, בהרכב של תשעה שופטים, ביטל החלטה זו, וקבע פה אחד שהיא תוכל להתמודד בבחירות.

על חוטפי שלושת הנערים אמרה כי "הם לא טרוריסטים" ולמרות ההמלצות לפתוח בחקירה נגדה - חקירה כזאת מעולם לא נפתחה.

במהלך הפגנה נגד מבצע צוק איתן בחיפה תקפה זועבי שוטרים ובעקבות כך נאזקה. לאחר מכן, בגלל השתתפותה והתבטאויותיה בהפגנה, החליטה ועדת האתיקה של הכנסת להשעותה לחצי שנה מוועדות הכנסת ומדיוני המליאה.

ב-2015, על רקע גל הטרור, אמרה זועבי כי "כיום יש פעילות של יחידים בלבד, ונחוצה תמיכה עממית. אם יימשכו פיגועי היחידים ללא תמיכה עממית, הם ידעכו תוך כמה ימים, ולכן יציאת אלפים מבני העם תהפוך את האירועים הללו לאינתיפאדה אמיתית".

זועבי כינתה את חיילי צה"ל "רוצחים".

ההיערכות במרמרה
ההיערכות במרמרהצילום: פלאש 90

ואסל טאהא כיהן כח"כ מטעם מפלגת בל"ד ובשנת 2007 עורר סערה שכתב לאחד הגולשים באינטרנט כי, "פגיעה באזרחים היא אופציה קלה. האפשרות השנייה היא האופציה הצבאית, שבמסגרתה מוקמת יחידה צבאית מההתנגדות כדי לפרוץ למחנה צבאי, להתעמת עם החיילים, להילחם עמם ולקחת את החיילים ואת הכיבוש בשבי".

האשם מחאמיד היה חבר כנסת ממפלגת בל"ד אשר התבטא בשנת 1992 וקרא לפלסטינים "לנקוט בכל האמצעים כדי להיאבק בדיכוי ובכיבוש - לא די באבן, לא די באינתיפאדה".

עיסאם מחול היה ח"כ מטעם מפלגת חד"ש. אחיו הוא אמיר מח'ול, אשר הורשע בריגול עבור חיזבאללה. ב-2005. הוא השתתף בתהלוכה זיכרון לשלושה ערבים שהשתתפו בטבח יהודי חברון בזמן מאורעות תרפ"ט.

מוחמד מיעארי כיהן כחבר כנסת מטעם 'רשימה המתקדמת לשלום'. בשנת 1985 השתתף בעצרת זיכרון לפאהד קוואסמה, ממנהיגי אש"ף. בעקבות כך ועדת הכנסת, ביטלה את חסינותו אך מיעארי עתר לבג"ץ, אשר ביטל החלטה זו של הרשות המחוקקת.